Volvo XC40 Recharge set forfra
Biltest

Volvo XC40 – Voldsomt hurtig el-Volvo

Som ren elbil er der kommet fart over feltet i hidtil uset grad fra Volvo. Med firehjulstræk, masser af udstyr og en skarp pris er el-udgaven af Volvo XC40 dermed netop nu den mest hotte i Volvos modelprogram.
Volvo XC40 set bagfra

Motors vurdering

Volvo XC40

El
465.080 kr.
  • Indretning
  • Præstationer
  • Frunk
  • Rækkevidde
  • Betjening
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto): 75 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    408 hk
  • Moment
    660 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.188 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    414 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    413 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:443 cm B:187 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,00 kr./km
  • Målt rækkevidde 310 km

Sikkerhed

2021
Luk

Volvos første rene elbil er endelig kommet til Danmark i form af XC40 Recharge. Den har fra starten været konstrueret både som benzinbil, dieselbil og elbil, og dermed er elbilen indrettet, uden at batteriernes placering er gået ud over kabinepladsen. 

Førerpladsen er stort set som i de andre udgaver af XC40. Men som noget nyt er navigationsanlægget opbygget i samarbejde med Google, og det fungerer i det store hele fint.

Et lille minus får bilen dog for den måde, hvorpå man skal tilkoble vognbaneassistenten, som Volvo kalder Pilot Assist. Tidligere foregik det let fra rattet, uden at hænderne skulle slippe rattet, og uden at man skulle fjerne øjnene fra vejen. Nu skal man ind i en menu på midterskærmen og trykke fire gange i træk, før den er slået til eller fra, og det opleves ret u-Volvo'sk og altså noget mindre sikkert end før.

Til gengæld er selve navigationsanlægget blevet bedre, og Volvo lover, at der i efteråret 2021 kommer en opdatering, så bilen vil forstå kommandoer med dansk tale.

Video: Se nærmere på Volvo XC40

Hvordan kører Volvo XC40?

Der er to elmotorer, og bilen er dermed firehjulstrukket. De leverer i alt 408 hk, og det giver en helt vild acceleration. Hvorfor det skal være så vildt, står hen i det uvisse, men heldigvis kan bilen også køres stille og roligt, og så nyder man en støjsvag kabine med en gennemtænkt indretning. Man sidder glimrende både for og bag, og XC40 er dermed en vellykket rejsevogn.

Man kan indstille niveauet for elmotorernes rekuperation i kun to niveauer, og her havde et ekstra niveau været rart. Med rekuperationen slået til – den hedder One-Pedal-Drive hos Volvo – bremser bilen meget op, når speederen slippes, og man kan let køre bilen uden at røre bremsepedalen. Det kræver lidt øvelse at dosere nedbremsningen med speederen, men når man har det lært, er det noget, man særligt sætter pris på ved bykørsel.

På motorvejen kan man slå On-Pedal-Drive fra, og så triller bilen blot afsted, når man slipper speederen. Ulempen er, at man også her skal ind i en lidt kringlet menu for at slå systemet til og fra. Det kan gøres bedre, Volvo!

Volvo XC40 kabine
Elbilen er indrettet stort set som de øvrige udgaver af XC40, men skærmen har fået nyt Google-baseret styresystem.

Hvor hurtigt lader Volvo XC40 ?

Når bilen skal lades op langs vejnettet, kan man lynlade med op til 150 kW via en DC-lader. Vi målte ladehastigheden over en halv time, og her fik vi 49 kWh på batteriet, hvilket modsvarer en gennemsnitlig ladehastighed på 98 kW. Det er ikke på højde med fabrikstallet, men passer meget godt med det, vi oplever ved andre elbiler: Ladehastigheden kan godt nå et højt niveau kortvarigt, men falder derefter til et lavere niveau over tid.

I denne firehjulstrukne udgave modsvarer de 49 kWh, som kom på batteriet på en halv time, en kørsel på 200 km ved motorvejsfart med konstant 110 km/t. Egentlig kom der en fin mængde strøm på, men Volvo er en 'tørstig' bil og kræver derfor en del mere strøm end mange af konkurrenterne. Omregnet til et elforbrug betyder det, at man kan forvente at køre ca. 4,1 km pr. kWh på motorvej med 110 km/t. Det er noget under gennemsnittet, som typisk er fem km pr. kWh.

Hjemme kan Volvo XC40 Recharge oplades med 11 kW, idet den trækker strøm fra tre faser. Det giver en ladetid på små syv timer, hvis man har en ladeboks til rådighed.

Vi har målt rækkevidden i den firehjulstrukne version af Volvo XC40 Recharge ved kørsel på motorvej med konstant 110 km/t. Her nåede vi 310 km, hvilket er noget mindre end den angivne rækkevidde på 413 km. Men forskellen er med sine 25 procent alligevel ret gennemsnitlig for klassen, og noget man generelt må forvente, når man sammenligner vores måde at måle rækkevidde på med den officielle WLTP-standard. Vi målte rækkevidden ved ca. 20 grader. 

Volvo XC40 skærm
Den store skærm i midten er nu baseret på Google Automotive System, og den har Google-baseret navigationsanlæg som standard. Man kan downloade flere apps efter eget valg.

Hvor meget må Volvo XC40 trække?

Volvo XC40 Recharge både kan og må trække en større påhængsvogn. I denne udgave må den trække op til 1.500 kg på krogen, hvis anhængeren er forsynet med bremser, og 750 kg, hvis den ikke har bremser. Det er ret høje værdier og noget, der er med til at gøre Volvo XC40 Recharge til en praktisk bil.

Men fabrikken har alligevel udviklet bilen siden introduktionen, og det betyder, at XC40 Recharge fra og med produktionen omkring 1. december 2021 får hævet den tilladte påhængsvægt til 1.800 kg, hvilket er det samme som søsterbilen Volvo C40 er godkendt til. Et fabriksmonteret anhængertræk vipper ud fra undervognen ved tryk på en knap – det er smart.

Det praktiske går igen ved bagagerummene, hvor bilen ganske vist kun er udstyret med et rum bagtil på 414 liter, men hvor rummet er let tilgængeligt gennem den store, tophængslede bagklap, og hvor der er en dyb kælder under gulvet, som på smart vis kan foldes, så det opdeler rummet i mindre enheder.

Derudover er der et ekstra rum fortil – en såkaldt frunk – på 31 liter. Her kan man opbevare kabler og nødlader og således let få fat i dem, uden at man skal have bagagen ud af bilen. 

Kabinen i Volvo XC40 er på mål mindre end mange af konkurrenternes, men man sidder mere oprejst i den høje bil, og det bevirker, at pladsen både ved for- og bagsæderne opleves fuldt tilstrækkelig. Et oplukkeligt glastag fylder lidt i højden, men det generer ikke, idet bilen er så høj, som den er.

Volvo XC40 bagsæder
Målt på cm er kabinen ikke blandt de største, men man sidder meget oprejst, og det medfører, at pladsen føles fuldt tilstrækkelig. Der er friskluftdyser mellem forsæderne.

Hvor sikker er Volvo XC Recharge ?

Euro NCAP sikkerhedstestede allerede Volvo XC40 med brændstofmotorer tilbage i 2018, og her opnåede den de maksimale fem stjerner. Resultatet viste, at bilen er endda meget sikker, både når det handler om den egentlige kollisionssikkerhed, og når det handler om bilens sikkerhedsudstyr, der skal modvirke en ulykke.

Siden er testen opdateret, så den også omhandler elbiludgaven, der har fået ændret frontens opbygning betydeligt. Det virker, viser Euro NCAP's gennemgang af bilen, og elbiludgaven kan derfor også smykke sig med fem fine stjerner.

Vi har også testet, om bilen selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring i form af en dukke, der forestiller et lille barn. Her kunne den testede udgave både advare og bremse helt op, før man ramte forhindringen. Det er godt for sikkerheden og forhindrer givetvis også små kedelige påkørsler af sten, rør og skilte ved parkeringspladser.

Vi har også beregnet, hvad det koster at holde den testede udgave kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Her er indregnet samtlige udgifter til værditab, strøm, service, dæk, forsikring, ejerafgift og øvrige udgifter, og her lander niveauet på 4,00 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 80.000 kr. om året.

Det er i den fine ende af skalaen, og noget der taler for bilen. Volvo XC40 Recharge sælges i øvrigt med en service- og reparationsaftale, som gælder de første tre år af bilens levetid. Det er flot, og noget der er med til at holde de samlede udgifter nede.

Volvo XC40 bagagerum
Indretningen af bilen er næsten uændret i forhold til de traditionelle udgaver, og det betyder et stort bagagerum med en ret stor kælder under gulvet.

Vælg Pro-udgaven af Volvo XC40 Recharge

Man kan købe elbiludgaven af Volvo XC40 i enten en to-hjulstrukken version med forhjulstræk alene, eller i denne testede firehjulstrukne udgave. Man kan dermed spare 54.000 kr. ved at vælge udgaven med kun to-hjulstræk. Vi har endnu ikke testet den tohjulstrukne udgave, men i grove tal har den halvt så mange hestekræfter, hvilket dog stadig burde være nok.

Uanset om man vælger udgaven med en eller to elmotorer, så kan man få den i to udstyrsvarianter, Plus og Pro. Merprisen er beskedne 20.000 kr. for Pro-udgaven, og her får man bl.a. oplukkeligt glas-soltag, Harman-Kardon lydanlæg, eljusterbare sæder samt 360-graders kameraer.

Det viser meget godt, at man i øjeblikket er ekstra godt stillet ved køb af elbiler, idet der ikke er registreringsafgift på elbiler på dette prisniveau for nuværende.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen