E mørke Volvo XC90 kører på landevej på en gråvejrsdag
Biltest

Volvo XC90 – Nyt liv i gammel topmodel

Den aldrende Volvo XC90 har fået forlænget sin levetid med fornyet motorteknik og en forbedret førerplads. Den holder tronen, indtil en elektrisk afløser kommer til.
En Volvo XC90 ses bagfra, mens den kører på landevej i gråvejr

Motors vurdering

Volvo XC90

120 km/l
Benzin/el
988.050 kr.
  • Syv pladser
  • Trækvægt
  • Komfort
  • Ladetid
  • Forbrug
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. + 1 elmotor, bag. Firehjulstræk.
  • CO2 udledning
    30 g/km
  • Effekt
    455 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.285 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.400 kg
  • Bagagerum
    640 liter
  • Akselafstand
    298 cm
  • Officiel rækkevidde
    86 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:495 cm B:200 cm H:177 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 8,35 kr./km
  • Målt rækkevidde 64 km
Luk

Volvo XC90 får snart en afløser i form af den nye elbil EX90, men denne gamle udgave får lov at fortsætte som plugin-hybrid i et stykke tid endnu.

Derfor har den netop fået en opdatering med et større batteri og det nye Google-baserede styresystem, som alle Volvo-modeller nu har. I den forbindelse er modelprogrammet også reduceret til blot denne T8-plugin-hybrid.

Den fås i to udstyrsniveauer, hvoraf den billigste hedder Plus til 939.000 kr., mens denne Ultimate koster 50.000 kr. mere. Merprisen giver bl.a. et instrumenthus beklædt med kunstlæder, headup-display, et 360-graders kamera og et glas-soltag.

Lædersæder i kabinen på Volvo XC90
Førerpladsen er opdateret med et større digitalt instrumenthus og en skærm i midten, der nu er baseret på Googles system. Bilen både taler og forstår dansk.

Hvor langt kører Volvo XC90 T8 på el?

Med det større batteri på knap 19 kWh er rækkevidden øget betydeligt, og man kan ifølge fabrikken køre op til 86 km på el alene. Helt så langt nåede vi ikke, men vi nåede trods al 64 km, og undervejs nød vi elmotorens øgede effekt på 145 hk, som trækker direkte på baghjulene.

Volvo har forsøgt at skabe en bil, der føles som en elbil, og har bl.a. tilføjet one-pedal-drive-funktion, hvor elmotoren motorbremser kraftigt helt ned til fuldt stop. Den del er fin, men desværre skal man selv skifte køreprogram til Pure, hver gang man starter, hvis man vil være helt sikker på at køre på el alene.

Skal man køre med firehjulstræk vælges AWD-køreprogrammet, og så kommer benzinmotoren også i sving.

Stor skærm i midten af førerkonsollen i en Volvo XC90
Skærmen i midten indeholder en lang række apps, der gør brugen af bilen lettere og sjovere. Bl.a. findes indbygget Spotify og Apple CarPlay.

Hvor hurtigt lades Volvo XC90 T8 op?

Volvo XC90 kan kun lades op igen med strøm fra en enkelt fase, og dermed er den maksimale ladeeffekt i Danmark på 3,7 kW. Det giver en ladetid på fem timer. Kan man finde en lader, der kan levere strømmen, kan bilen dog klare op til 6,4 kW ladeeffekt.

Uden strøm på er Volvo XC90 en tørstig bil, og da vi målte forbruget med et tomt batteri, landede vi på ca. 12 km pr. liter. Nok ikke overraskende i forhold til andre tilsvarende biler, men alligevel langt fra de 120 km pr. liter, der står i brochuren.

OK, det er så inklusive strømmen fra et fuldt opladet batteri og efter den særlige WLTP-målemetode. Men trods alt en påmindelse om, at det er vigtigt at lade bilen op så meget som muligt.

Stor bagagrum med blå kuffert på en Volvo XC90
Bagagerummet rummer 640 liter, når de to bageste sæder ikke er brug. En lille klap kan vippes op, så der er styr på indkøbsposer og anden bagage.

Syv pladser i Volvo XC90

Køreindtrykket er positivt, og selvom bilen har næsten ni år på bagen, kan den godt måle sig med nyere konkurrenter. Det skyldes ikke mindst, at bilen er luftaffjedret, hvilket giver en blød og komfortabel undervogn, der dog strammer op, når man lægger en mere dynamisk kørestil for dagen. Luftaffjedring er ekstraudstyr til 32.000 kr.

Et stort plus er bilens syv siddepladser, hvoraf de to bageste er konstrueret, så de kan gemmes bort i gulvet, når de ikke er i brug. Derved bliver bagagepladsen enorm.

Ved række to er der tre separate stole, hvor man kan justere sædernes position individuelt, ligesom man kan justere ryglænets vinkel individuelt på alle dem alle tre.

Pladsen er imponerende, og ind- og udstigning er gjort let takket være de store bagdøre. Og under kørslen glæder man sig over de store rudearealer, der er med til at give et lyst og venligt indtryk ved alle siddepladser.

Sammen med et lavt støjniveau er det med til at gøre Volvo XC90 til en fremragende rejsebil.

Volvo XC90 må trække op til 2,4 tons, og i kombination med bilens firehjulstræk giver det bilen mulighed for at klare den opgave, uden at man sidder fast.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid.

Læs temaet her