VW Beetle forfra
Biltest

VW Beetle - genfødt klassiker

VW har genskabt den gamle „Boble” i en ny og mere tidssvarende variant. Og modsat forrige forsøg følger der nu ægte køreglæde med det charmerende design.
VW Beetle bagfra

Motors vurdering

VW Beetle

13,0 km/l
Benzin
390.677 kr.
  • Design
  • Motorlyd
  • Motor/ gearkasse
  • Udsyn
  • Ikke tre års garanti
  • Bagsædeplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2,0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    179 g/km
  • Effekt
    200 hk
  • Moment
    280 Nm
  • Topfart
    223 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.439 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    310 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Mål
    L:428 cm B:181 cm H:149 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 12 km/l
  • Beregnet økonomi 4,90 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Hvad skal man gøre, når man skal videreudvikle en bil, der i bund og grund er skabt som en moderne udgave af en klassiker? Det spørgsmål stod designafdelingen over for, da VW skulle skabe en ny generation af „Boblen” med udgangspunkt i den også relativt nye „New Beetle”, der blev præsenteret i 1997.

Svaret blev en genial tilbagevenden til linjerne fra den originale udgave. Væk med de moderne skarpe vinkler, og ind med de klassiske runde former, som i bund og grund er dem, der gør VW Beetle så interessant, som tilfældet er. Og så krydrer man naturligvis det hele med den nyeste teknik, så bilen lever op til de krav, man med rimelighed kan stille til en moderne bil.

Vær så god: Her er den nye Beetle.

VW Beetle kabine
Instrumentbordet er en blanding af ny teknik og gamle former som det store speedometer. Klimaanlæg er standard.

En forklædt GTI

Erfaringerne fra seneste udgave har vist, at nok kan man skabe interesse for en bil ved designet alene, men køreegenskaberne skal også være i top, hvis kunderne i sidste ende skal skrive under. Og netop det kneb med forgængeren.

Den nye udgave af VW Beet-
le er derfor strammet gevaldigt op på netop dette punkt, og vores test overbeviser os da også om bilens grundlæggende gode egenskaber. I vores tilfælde var en del af køreoplevelsen desværre spoleret af nogle usædvanlig flotte, men også generende hårde 19-tommer-fælge, som absolut intet godt gør for køreoplevelsen.

Vi har heldigvis også prøvet versioner med mere moderate dæk, og de matcher bilen. Vores råd er derfor: Skal bilen primært bruges til fremvisning, så vælg de store hjul, men skal den bruges til at køre i, så behold de 17-tommer-fælge, som bilen leveres med som standard.

Under motorhjelmen ligger i denne topversion den toliters benzinmotor, som vi kender fra den gamle Golf GTI. Den gør det fremragende og er virkelig en perle. Den yder 200 hk og bringer bilens præstationer helt op i skyerne. Paradedisciplinerne er henholdsvis 7,5 sekunder om at nå 100 km/t og en topfart på 223 km/t.

Bilen kommer i denne version altid sammen med den velfungerende sekstrins DSG-gearkasse, der med skiftegreb bag rattet både giver mulighed for at køre Beetle dynamisk med eget valg af gearskifttidspunktet og for en mere komfortabel og afslappende måde, hvor gearkassen selv styrer gearskiftene. Under alle omstændigheder foregår det hele på en yderst behagelig facon.

VW Beetle gear
Tolitersudgaven af Beetle har det selvskiftende sekstrins DSG-gear.

En egoistbil

I bund og grund er Beetle et ufornuftigt køb. Man kan købe en VW Golf med samme teknik, men med meget bedre brugsværdi og givetvis med en bedre samlet økonomi. Men selvom Golf er en fin bil, så ville man blot få en standardbil med begrænset sjæl.

Vælger man i stedet en Beetle, så får man nærmest det modsatte: en bil fyldt med sjæl og charme, men med en brugsværdi, der er noget begrænset af de kun to sidedøre og den knebne bagsædeplads. Bagagerummet er dog fint med god plads og let adgang gennem den store, tophængslede bagklap.

Dermed kan Beetle bedst af alt beskrives som en egoistbil, hvor manden eller kvinden bag rattet har den store oplevelse fra start til slut, og hvor de øvrige medrejsende må affinde sig med de vilkår, der nu engang er til stede.

VW Beetle bagsmæk
Den store, tophængslede bagklap giver god adgang til bagagerummet.

Trækker på forhulene

Den nye Beetle er teknisk set bygget over den samme læst, som er benyttet ved de fleste andre modeller fra VW. Motoren er placeret ude foran, og den trækker på forhjulene.

Også på udstyrssiden er der mange fællestræk, og Beetle fås derfor med både avanceret lyd­an­læg med ni højttalere, indbygget navigationsanlæg, læderindtræk, xenonforlygter og elektronisk styret klimaanlæg. Vælger man dette udstyr, stiger prisen naturligvis en hel del, men har man råd, er der ikke behov for at gå på kompromis med komforten, blot fordi man vælger denne livsstilsbil frem for de mere konventionelle VW-modeller.

Men fornøjelsen ved at gå hen mod bilen med et ustyrligt smil i ansigtet, fornemmelsen af at møde interesse overalt, hvor man kommer frem, og begejstringen ved at høre motorens veldesignede lyd, i samme øjeblik man trykker på startknappen, ja de er unikke.

Kan man ikke rigtig følge den tankegang, så vælg i stedet en Golf – den kører mindst lige så godt.

VW Beetle panel
Handskerummets form trækker gode minder frem fra den gamle „Boble”.