VW Beetle - genfødt klassiker

Motors vurdering
VW Beetle
- Design
- Motorlyd
- Motor/ gearkasse
- Udsyn
- Ikke tre års garanti
- Bagsædeplads
Fabriksdata
-
Motor2,0 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning179 g/km
-
Effekt200 hk
-
Moment280 Nm
-
Topfart223 km/t.
-
Acc. (0-100)7,5 sek.
-
Køreklar vægt1.439 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum310 liter
-
Akselafstand254 cm
-
MålL:428 cm B:181 cm H:149 cm
Motors tal
- Målt forbrug 12 km/l
- Beregnet økonomi 4,90 kr./km
Hvad skal man gøre, når man skal videreudvikle en bil, der i bund og grund er skabt som en moderne udgave af en klassiker? Det spørgsmål stod designafdelingen over for, da VW skulle skabe en ny generation af „Boblen” med udgangspunkt i den også relativt nye „New Beetle”, der blev præsenteret i 1997.
Svaret blev en genial tilbagevenden til linjerne fra den originale udgave. Væk med de moderne skarpe vinkler, og ind med de klassiske runde former, som i bund og grund er dem, der gør VW Beetle så interessant, som tilfældet er. Og så krydrer man naturligvis det hele med den nyeste teknik, så bilen lever op til de krav, man med rimelighed kan stille til en moderne bil.
Vær så god: Her er den nye Beetle.

En forklædt GTI
Erfaringerne fra seneste udgave har vist, at nok kan man skabe interesse for en bil ved designet alene, men køreegenskaberne skal også være i top, hvis kunderne i sidste ende skal skrive under. Og netop det kneb med forgængeren.
Den nye udgave af VW Beet-
le er derfor strammet gevaldigt op på netop dette punkt, og vores test overbeviser os da også om bilens grundlæggende gode egenskaber. I vores tilfælde var en del af køreoplevelsen desværre spoleret af nogle usædvanlig flotte, men også generende hårde 19-tommer-fælge, som absolut intet godt gør for køreoplevelsen.
Vi har heldigvis også prøvet versioner med mere moderate dæk, og de matcher bilen. Vores råd er derfor: Skal bilen primært bruges til fremvisning, så vælg de store hjul, men skal den bruges til at køre i, så behold de 17-tommer-fælge, som bilen leveres med som standard.
Under motorhjelmen ligger i denne topversion den toliters benzinmotor, som vi kender fra den gamle Golf GTI. Den gør det fremragende og er virkelig en perle. Den yder 200 hk og bringer bilens præstationer helt op i skyerne. Paradedisciplinerne er henholdsvis 7,5 sekunder om at nå 100 km/t og en topfart på 223 km/t.
Bilen kommer i denne version altid sammen med den velfungerende sekstrins DSG-gearkasse, der med skiftegreb bag rattet både giver mulighed for at køre Beetle dynamisk med eget valg af gearskifttidspunktet og for en mere komfortabel og afslappende måde, hvor gearkassen selv styrer gearskiftene. Under alle omstændigheder foregår det hele på en yderst behagelig facon.

En egoistbil
I bund og grund er Beetle et ufornuftigt køb. Man kan købe en VW Golf med samme teknik, men med meget bedre brugsværdi og givetvis med en bedre samlet økonomi. Men selvom Golf er en fin bil, så ville man blot få en standardbil med begrænset sjæl.
Vælger man i stedet en Beetle, så får man nærmest det modsatte: en bil fyldt med sjæl og charme, men med en brugsværdi, der er noget begrænset af de kun to sidedøre og den knebne bagsædeplads. Bagagerummet er dog fint med god plads og let adgang gennem den store, tophængslede bagklap.
Dermed kan Beetle bedst af alt beskrives som en egoistbil, hvor manden eller kvinden bag rattet har den store oplevelse fra start til slut, og hvor de øvrige medrejsende må affinde sig med de vilkår, der nu engang er til stede.

Trækker på forhulene
Den nye Beetle er teknisk set bygget over den samme læst, som er benyttet ved de fleste andre modeller fra VW. Motoren er placeret ude foran, og den trækker på forhjulene.
Også på udstyrssiden er der mange fællestræk, og Beetle fås derfor med både avanceret lydanlæg med ni højttalere, indbygget navigationsanlæg, læderindtræk, xenonforlygter og elektronisk styret klimaanlæg. Vælger man dette udstyr, stiger prisen naturligvis en hel del, men har man råd, er der ikke behov for at gå på kompromis med komforten, blot fordi man vælger denne livsstilsbil frem for de mere konventionelle VW-modeller.
Men fornøjelsen ved at gå hen mod bilen med et ustyrligt smil i ansigtet, fornemmelsen af at møde interesse overalt, hvor man kommer frem, og begejstringen ved at høre motorens veldesignede lyd, i samme øjeblik man trykker på startknappen, ja de er unikke.
Kan man ikke rigtig følge den tankegang, så vælg i stedet en Golf – den kører mindst lige så godt.
