VW Caddy California er en fin campingbil til to personer
Biltest

VW Caddy California – Minicamper til to

Den store VW California er i Caddy-udgaven skaleret ned til en campingbil til to personer. Prisen er fulgt med ned, men desværre er der ikke plads til alle de gode elementer fra originalen i VW Caddy California.
VW Caddy California set bagfra

Motors vurdering

VW Caddy California

19,2 km/l
Diesel
374.435 kr.
  • Indretning
  • Motor
  • Komfort
  • Ikke køleskab
  • Dyrt udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    135 g/km
  • Effekt
    122 hk
  • Moment
    320 Nm
  • Topfart
    186 km/t.
  • Køreklar vægt
    1.723 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Akselafstand
    276 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:450 cm B:186 cm H:183 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,75 kr./km
Luk

Efterspørgslen på campingbiler er eksploderet i de senere år, og det har fået VW til at udvide modelpaletten for biler, man kan sove i. Udgangspunktet er i alle tilfælde den originale VW California, der er bygget på en VW Transporter, og som har vist sig at være en gedigen succes.

Siden er den store VW Grand California kommet til med mere plads og mere komfort og nu altså denne mini-California, der er baseret på Caddy, der er VW’s svar på en Citroën Berlingo.

Målet har været at skabe en camper, der er noget billigere end de traditionelle udbyderes, og med en startpris på 313.000 kr. er det mål stort set nået. For nok er startprisen rimelig, men man skal ikke sætte mange krydser på listen over ekstraudstyr, før man lander på en helt anden pris. Et indbygget køkkenmodul koster 28.000 kr., en adaptiv fartpilot løber op i 14.000 kr., og LED-forlygter koster 16.000 kr. 

Vores testbil med en toliters dieselmotor og automatgear løb således op i 514.000 kr. med en del krydser her og der.

Video: Se nærmere på VW Caddy California

Kan VW Caddy California bruges til hverdag?

Mens mange campingbiler har en størrelse, der gør dem noget uanvendelige til hverdagens små køreture til indkøb og arbejdsplads, så er det en helt anden sag med Caddy California. For den kan snildt bruges som en helt almindelig bil alle de dage, hvor man ikke er på ferie. 

Her er der et fint bagsæde med tre pladser, og fortil er der to gode stole som i en god personbil. Bilens bredde og længde gør den let at håndtere i dagligdagen, og med en brændstoføkonomi, der tillader op til 19,2 km pr. liter diesel, bliver brændstofbudgettet ikke saboteret.

Dermed kan Caddy California godt betragtes som to biler i én: En praktisk bil til hverdagen for hele familien og en smart campingbil for to, når tiden er til det.

VW Caddy California kabine
Førerpladsen er egentlig lækkert udformet med en fin integreret skærm, tydelige instrumenter og en lækker elektronisk gearvælger. Men der er stenhård plast over det hele, og det trækker lidt ned.

Indbygget dobbeltseng i VW Caddy California

Når man skal omdanne bilen til en camper, foregår det ved, at man kører de to forstole helt frem og rejser ryglænet til lodret position. Dernæst kan man folde sengens tre dele ud, og forreste del hviler på to ben, der anbringes i en holder på B-stolpen bag forsæderne. Dermed får man en seng på knap to meter i længden og 107 cm i bredden. Madrassen er understøttet af plastikfjedre og giver en nogenlunde liggekomfort. En topmadras kan dog anbefales, viser vores første erfaringer med bilen.

Der er monteret masser af lys i bilen, og man kan ret let montere et ventilationsnet i en af fordørenes sideruder, så man kan få luft i løbet af natten. Caddy California har ikke hævetag, men man kan bestille den med et panoramaglastag, så man kan ligge og se på stjerner.

Sengens placering betyder i øvrigt, at man ikke kan køre med sengen slået ud, så den skal pænt foldes sammen hver morgen, inden næste etape påbegyndes. Det tager dog ikke mange minutter.

VW Caddy California senge
Med bagsædet ude af bilen får man et ekstra stuverum under sengen. For at gøre plads til sengen skal forsæderne køres helt frem, så man kan ikke køre i bilen med sengen foldet ud.

Hvad koster VW Caddy California?

Åbner man bagklappen, møder man i bagagerummet et indbygget opbevaringsrum til to stole og et klapbord, der er del af standardudstyret. Men har man ikke behov for dem, kan hele molevitten let tages ud af bilen, og så får man et større bagagerum. Man kan desuden tilkøbe et køkkenmodul med indbygget gasblus, skuffer og bestikbakke til hele 28.000 kr. 

Vi savner muligheden for at bestille bilen med indbygget køleskab, ligesom et indbygget oliefyr heller ikke er en del af udstyrslisten, men det kan givetvis eftermonteres.

Vores testbil var forsynet med den kraftigste dieselmotor med 122 hk og et syvtrins DSG-automatgear. Merprisen for automatgearet er 33.000 kr., og kan man nøjes med billigste dieselmotor med manuelt gear og 102 hk, så kan man i alt spare 55.000 kr. Det vil vi dog ikke anbefale, da netop automatgearet øger kørekomforten betydeligt.

Den samlede kørekomfort er fin, og man nyder en udmærket affjedring og en god siddekomfort undervejs. Motoren er ret hørbar under acceleration, men bliver tyst, når rejsehastigheden er nået. Så på de lange stræk er støjniveauet på et acceptabelt niveau. 

I forhold til den større VW California er Caddy California omkring 150.000 kr. billigere. Det er trods alt en sjat og gør drømmen om en camper lettere opnåelig for mange. Men set i forhold til bil, udstyr og brugsværdi virker det, som om den rigtige California trods alt er et bedre køb, hvis man kan leve med en noget større bil i hverdagen.

Få FDMs nyhedsbreve