VW California på stranden
Biltest

VW California – tag huset på ryggen

VW California har på 30 år opnået kultstatus og er uden tvivl den bedst gennemtænkte camper, der også kan benyttes til hverdag. I nyeste udgave er komforten endda forbedret betydeligt.
VW California bagfra

Motors vurdering

VW California

16,1 km/l
Diesel
545.375 kr.
  • Indretning
  • Motor/gear
  • Komfort
  • Forbrug
  • Kun siddepladser til fire
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    163 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    340 Nm
  • Topfart
    178 km/t.
  • Acc. (0-100)
    14,3 sek.
  • Køreklar vægt
    2.467 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.500 kg
  • Akselafstand
    300 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:500 cm B:190 cm H:199 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 13 km/l
Luk

Hold ind til siden, hæv taget, drej forstolene og sid ansigt til ansigt med dine medrejsende rundt om et veldækket bord. Næsten så enkelt kan det gøres, og det er denne simple, men gennemtænkte indretning, der har givet VW California en hærskare af fans over hele verden gennem de 30 år, som bilen nu har været produceret.

Det store spørgsmål er derfor ikke, om man kan få en god ferie i en California. Det er der masser af muligheder for.

Og skulle man lige fortsætte historien frem til sengetid, så gennemføres natten med plads til to foroven og to forneden, når de to dobbeltsenge er redt.

Frem til det punkt har både køleskab, vask og gasblus sikkert holdt humøret oppe hos alle.

VW Transporter førerplads
En komfortabel kaptajn-stol, et automatgear og masser af plads giver en afslappet kørsel. Der er gode fralægningspladser, men vi savner et USB-stik.

Alt har sin plads

Udgangspunktet for California er den store Transporter, der fås som både varevogn og minibus. Men i Camper-udgaven er der gjort meget ud af at skabe et interiør, der skaber trivsel. Der er tykke gulvtæpper ved forsæderne, der er en justerbar bænk ved bagsædet, og der er en gennemtænkt indretning med skabe, skuffer og opbevaringsrum overalt.

Læg hertil en smart belysning med lamper overalt, muligheden for at koble bilen til 230 Volt, indbygget oliefyr, smarte gardiner ved alle vinduer og ikke mindst plads, plads og masser af plads.

Læs også: De nyeste biltest på motor.dk

Trods bilens begrænsede mål er der gode muligheder for at medbringe køkkengrej, tøj, mad og drikke, vand, sengetøj og alt det grej, man kan få brug for på en ferie. Og skal man have båd, hest, cykler eller motorcykler med, så er det rart at vide, at bilen må trække op til 2.500 kg på krogen.

VW California bagfra
Med en totalhøjde på 1,99 meter kan VW California faktisk snildt komme ned i mange p-kældre. Men den fylder godt på p-pladserne.

Toilet er ikke med ombord

De mange muligheder med bilens interiør kræver, at man er lidt praktisk anlagt. Er man typen, der i forvejen har erfaring fra en båd eller campingvogn, kender man sikkert til de mange små tricks, der skal til, før man får det fulde udbytte af bilen.

Er man nybegynder, må man gå roligt frem og lære lidt, hver gang man er afsted. I begge tilfælde venter en spændende verden med mange sjove muligheder.

Der er ikke toilet i bilen, og det kan af nogle betragtes som et minus. Man kan dog tilkøbe et telt, der spændes bag på bilen, når bagklappen er åben.

Så kan man på den måde have ekstra opholdsplads, eller man kan få plads til et lille toilet. Det kan hjælpe på komforten og gøre livet i bilen på niveau med det, man kan få i en campingvogn.

VW California forfra
VW California er bygget over den almindelige VW Transporter. Komforten er dog gjort helt personvognsagtig, og California er en bil man sagtens kan køre langt i.

Indbygget campinggrej

Alle udgaver af California kommer med et indvendigt bord, der kan slås op foran bagsædet. Det kan forskydes i længden og kan let foldes til side, når der ikke er behov for det.

Om dagen er det dog muligheden for at tage det indbyggede campingbord ud af skydedøren, og slå det op foran bilen, der hitter. Sammen med de to campingstole, der er indbygget i bagklappen, kan man på rekordtid skabe et dejligt campingmiljø rundt om bilen.

Find din nye bil på FDM biler.dk

Vores testbil var desuden udstyret med en markise, som man kan rulle ud ved behov. På den måde kan man sidde ude selv i en let byge eller om aftenen, hvor man kan slippe for duggen. Det er klart, at bilen er perfekt for to personer, men at fire personer godt kan leve sammen, hvis man er god til at være gode venner både dag og nat.

VW California første sal
Den store vippetag kan elektrisk køres op og åbner til en taglejlighed med plads til to. Når sengene ikke benyttes kan øverste seng vippes op, og der er fuld ståhøjde inde i bilen.

Svær at få plads til

At køre en California er overraskende enkelt. Ikke mindst i denne udgave, hvor bilen er udstyret med et velfungerende automatgear. Motoren er på bare 150 hk, men den er alt rigeligt, og man savner ikke trækkraft.

På motorvej er det rigtig rart med den indbyggede fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler. Det er netop sådan en detalje, der gør det til en fornøjelse at tage de lange ture, som denne biltype lægger op til.

Læs også: Motors test af 10 små SUV'er

Det store spørgsmål er derfor ikke, om man kan få en god ferie i en California. Det er der masser af muligheder for. Det er derimod om man kan leve med en California til hverdag. Og her er svaret knapt så entydigt. To ting kan nemlig genere den daglige oplevelse med bilen, og det er, når man skal parkere, og når man skal køre på snævre steder.

Så går den daglige tur ind i en af landets store byer, et p-hus eller ad små veje, så føles bilen lige pludselig meget stor. Og på snævre p-pladser er bilen faktisk svær at komme ud af, hvis der holder biler tæt på.

Men er man ikke plaget af sådanne storbysproblemer, så er California en bil, der for de rette vil kunne få en plads i familien, som var det et rigtigt familiemedlem.