VW Golf skråt forfra
Biltest

VW Golf - ny motor sikrer fem stjerner

Med de nye afgifter er VW Golf strøget til tops på salgslisten. En ny motor og mulighed for spændende udstyr skal holde den kørende. Er VW Golf stadig et godt køb?
VW Golf bagfra

Motors vurdering

VW Golf

20,0 km/l
Benzin
307.677 kr.
  • Motor
  • Køreegenskaber
  • Plads
  • Udsyn skråt bagud
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    114 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    216 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.317 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.700 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    262 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:426 cm B:180 cm H:149 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,50 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Der er virkelig kommet fart på salget af de lidt bedre og større biler, efter at afgiften på nye biler er reduceret. Helt konkret ses det med VW Golf, der i februar er krøbet op som den mest solgte i sin klasse, og tilmed er blevet Danmarks tredje mest solgte bil – kun overgået af Peugeot 208 og Nissan Qashqai.

Danskerne har lagt mikrobilerne bag sig og er i stedet begyndt at ligne vores naboer i Sverige og Tyskland. Her har netop VW Golf traditionelt været en af de mest solgte biler på markedet. Golf-klassen lever dermed op til sit navn.

Med de nye afgifter er det muligt at købe den billigste udgave af VW Golf fra under 200.000 kr., og det er længe siden, at prisen har været dernede. Mere interessant er dog de bedre udstyrede versioner, der fås fra omkring 250.000 kr., hvilket stadig er inden for mange bilkøberes rækkevidde.

VW Golf Kabine
Instrumentbordet er hjertet i en Golf. Alt er der, hvor man venter at finde det, og der er meget fine fralægningspladser. Bemærk det digitale instrumenthus, der er en del af udstyrspakke til 8.600 kr.

Og som en ekstra krølle på historien om den lavere afgifter følger også, at prisen på det enorme program for ekstraudstyr også er faldet betydeligt. Vi har denne gang testet Golf i den topudstyrede version Highline med den nye 1.5-liters motor og automatgear, og så har prisen lige passeret 300.000 kr.

Den kan man også vælge at lease, og kører man 20.000 km om året, koster det 15.000 kroner i startydelse og herefter lige under 4.000 kr. pr. måned.

Det er attraktivt og et godt eksempel på, at det for mange kan være en god ide at lease sin næste Golf i stedet for at købe den.

VW Golf gearstang
Automatgearet er af DSG-typen. En dobbeltkoblingsgearkasse, der i høj grad løfter køreoplevelsen. Den koster 17.000 kr. mere end udgaven med manuelt gear, og det vil vi anbefale, at du tilkøber.

Gennembearbejdet bil

Selvom Golf efterhånden har seks år på bagen, er der stadig tale om en yderst vellykket bil. Køreegenskaberne er glimrende, indretningen af bilen er gennemført ned til mindste detalje, og man sidder rigtig godt i bilen.

Man mærker tydeligt, at dette formentlig er den bilmodel i verden, der har fået mest opmærksomhed fra designere, ingeniører og produktspecialister både før og under produktionen.

VW Golf skærm
Som standard er Golf udstyret med en fin 8-tommers skærm. Man kan opgradere til denne 9,2-tommers skærm. Det koster inkl. navigationsanlæg 17.000 kr. – 6.000 kr. mere, end hvis man blot tilkøber navigationsanlæg til den lille skærm.

I denne nyeste udgave møder vi den helt nye 1.5-liters benzinmotor, der er udstyret med turbolader og et sindrigt system, der gør det muligt at lukke ned for to af cylindrenes arbejde, når der ikke er behov for mange kræfter. Det får bilen til at køre en smule længere på literen, og selve den tekniske del af løsningen virker meget gennemført.

Man kan stort set ikke mærke, om motoren kører på to eller fire cylindre. Benzinforbruget tillader officielt 20 km pr. liter og vi nåede respektable 18 – ikke dårligt for en bil med automatgear.

Flot udstyret

Standardudstyret omfatter en nødbremse og en velfungerende fartpilot, der selv holder afstand til forankørende, og som fint styrer speeder og bremse ved køkørsel.

VW Golf bagagerum
Bagagerummet rummer 380 liter og er regulært i formen. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.

Sammen med automatgearet er det virkelig en god hjælp for dem, der ofte kører i kø. Vil man have det komplette sikkerhedsudstyr må man dog tilkøbe en assistentpakke til 14.000 kroner, som bl.a. omfatter vognbaneassistent og advarsel for biler i den blinde vinkel.

To andre pakker kan tilkøbes, for at gøre bilen næsten perfekt: En komfortpakke til 8.600 kroner, der dels indeholder det digitale instrumenthus vi ser på billedet, dels varme i rattet. Den anden pakke er en teknikpakke til 17.000 kroner, der omfatter LED for- og baglygter samt nøglefri betjening.

Alle udgaver har som standard en stor 8-tommer trykskærm med styring af bilinformationer, radio og telefon. Apple CarPlay kan tilkøbes for 2.700 kroner.

VW Golf bagfra lygter
VW Golf har for nylig fået et mindre facelift. Vi har nu testet udgaven med den nye 1.5-liters benzinmotor. Her er den fotograferet i Highline med udstyrspakken R-Line til 27.000 kr. ekstra. LED-for- og baglygter er ikke standard, men skal tilkøbes for 17.000 kr.

Ringe garanti

VW Golf er unægtelig et godt køb. Den er sikker, har en god brugsværdi, er teknisk avanceret, og så kan man få den udstyret stort set, som man ønsker og har råd til. Der er derfor ikke noget at sige til, at VW Golf sælger så godt, som tilfældet er.

Men på et punkt har VW slet ikke rykket sig, og det er med hensyn til garantien. Bilen sælges kun med de lovpligtige to år, og det er simpelthen for ringe.

Det er ikke et problem, hvis man leaser sin Golf, men vil man købe er der ikke rigtig nogen vej uden om enten at tegne en service- og reparationsaftale på bilen eller tilkøbe en garantilignende dækning i to år ekstra. Service- og reparationsaftalen koster 6.720 kroner om året, mens en garantiforlængelse for to år koster 3.490 kr.

Vi anbefaler service- og reparationsaftalen som bedste løsning, idet den omfatter både planlagte serviceeftersyn og udbedring af nedbrud.

Få FDMs nyhedsbreve