VW Golf forfra
Biltest

VW Golf Variant - den mest rummelige

VW Golf Variant byder på den almindelige Golfs komfort, men leverer samtidig testens største bagagerum.
VW Golf bagfra

Motors vurdering

VW Golf

23,8 km/l
Benzin
299.678 kr.
  • Affjedring
  • Førerplads
  • Instrumenter
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    109 g/km
  • Effekt
    105 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.502 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    505 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Mål
    L:453 cm B:178 cm H:150 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

Der er ikke helt sammenhæng mellem fornyelsen af den almindelige Golf og så denne stationcar, og i bedste fald må den betegnes som værende en halv generation bagud.

Det mærker man nu ikke meget til, når man kører i bilen, og indvendigt er Golf Variant helt på niveau med en almindelig Golf. Det er dermed en velindrettet førerplads med mange gennemtænkte løsninger, der møder en.

Vi kørte udgaven med 1.6-liters-motoren med 105 hk. Det kunne man også godt mærke på landevejen, hvor det indimellem var svært at følge med de andre. Golf har kun fem gear , men alligevel endte det store regnestykke i et resultat, der viser, at VW golf er den mest brændstoføkonomiske af de fire.

På FDM Jyllandsringen kunne VW Golf på ingen måde følge med Astra, når det drejer sig om vejgreb. Bilen var næsten lumsk med bagenden, og kun fordi det standardmonterede ESC-system straks greb kraftigt ind, kunne en udskridning undgås.

VW Golf kabine
Førerpladsen er forbilledligt indrettet. Instrumenterne er store og tydelige, og der er masser af fralægningsplads. Sådan burde alle biler være konstrueret.

Stort bagagerum

Pladsmæssigt opleves Golf Variant ikke så stor på bagsædet. Der er egentlig fin knæplads, og fødderne har god plads under forsæderne, men en ret stor kardantunnel generer midterpladsen. Til gengæld er der et fint midterarmlæn, og der er også friskluftdyse til bagsædets passagerer.

Bagagerummet er i praksis det største blandt de fire biler, og et meget stort rum under gulvet øger brugsværdien markant. Nederst er der endda plads til et rigtigt reservehjul. Der er mulighed for at køre med lange genstande gennem lugen i ryglænet, og som eneste bil er VW Golf udstyret med et lodret lastnet, der sikrer, at bagagen ikke flyver ind i kabinen ved kraftig nedbremsning eller kollision. Et sådant net koster ofte omkring 3.000 kr. hos konkurrenterne. Et 12-volts-udtag til f.eks. køleboks findes ved bagagerummet.

En særlig DK-pakke til 10.000 kr. bør tilkøbes. Den omfatter fuldautomatisk klimaanlæg, vinterpakke med sædevarme, tågelygter og en stor kørecomputer. For yderligere 10.000 kr. fås en teknikpakke med multifunktionslæderrat, parkeringshjælp for og bag samt dæktryksovervågning. Begge er fine tilbud, der dog igen bringer VW Golf op på et noget dyrere niveau end konkurrenternes.

Sammenfattende vil vi anbefale VW Golf til dem, der sætter særlig pris på en fremragende førerplads og en stor lasteevne og påhængsvognsvægt, men som ikke lægger afgørende vægt på, at alle pladser på bagsædet kan bruges af voksne.