En blå og hvid Volkswagen ID. Buzz elektrisk minibus fotograferet under kørsel på en grøn græsmark med træer i baggrunden.
Biltest

VW ID. Buzz Lang – Velkørende el-bus til den store familie

Den forlængede udgave af VW ID. Buzz byder på op til syv siddepladser, hvoraf fem af dem er forberedt til autostole. Det gør den til en velegnet stor-familiebil.
VW ID. Buzz Lang set bagfra foran buskads

Motors vurdering

VW ID. Buzz Lang

El
509.995 kr.
  • Plads
  • Assistentsystemer
  • Komfort
  • Varmepumpe ikke standard
  • Ikke tre stole på 2. række
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    286 hk
  • Moment
    560 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.788 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    1.340 liter
  • Akselafstand
    324 cm
  • Officiel rækkevidde
    462 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:496 cm B:199 cm H:192 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,30 kr./km
  • Målt rækkevidde 400 km

Sikkerhed

2022
Luk

Nu er det elektriske folkevognsrugbrød kommet i en lang udgave, hvor der er blevet plads til tre rækker sæder. Man kan selv vælge, om man vil have syv siddepladser (2-3-2) eller seks pladser (2-2-2), og billigste udgave koster 420.000 kr.

Denne testede luksus-version løber dog op i 510.000 kr. Den har så også det meste af det udstyr, man kan drømme om i form af bl.a. elektriske sidedøre og bagklap, fænomenale LED-matrix-forlygter, Travel Assist (der indeholder både vognbaneassistent og adaptiv fartpilot) og eljusterbare forsæder med indbygget massage.

Kabinen og førerpladsen i en VW ID. Buzz Lang
Førerpladsen er uændret i forhold til den korte udgave og byder på en 12,9”-skærm, en gearvælger oppe ved rattet og masser af gode fralægningsmuligheder.

Hvor langt kan VW ID. Buzz køre?

I forhold til den almindelige udgave af ID. Buzz er denne version forlænget med 25 cm. Den ekstra længde er placeret mellem for- og bagakslen, og det øger den oplevede plads i kabinen. Det betyder også, at skydedørene er forlænget tilsvarende.

Den ekstra plads har gjort det muligt at gøre selve batteriet større, og det er dermed vokset fra 79 til 86 kWh, hvilket har fået den officielle rækkevidde op på 462 km efter WLTP-normen.

Vi har målt forbruget ved konstant 110 km/t og har på den baggrund beregnet, at den rækkevidde, man skal forvente i praksis ved motorvejsfart, er 400 km ved 20 grader og 335 km ved 0 grader. Det er udmærket, al den stund at bilen lader ganske hurtigt. Den maksimale ladeeffekt er på 200 kW, og så hurtigt kunne vi også i praksis lade i længere tid ved vores test.

Man kan således tilføre strøm til 160-200 km på 15 minutter, og det er flot. Over en halv time falder ladehastigheden, men på den tid får man trods alt ca. 300 km på batteriet.

Anden sæderække i en VW ID. Buzz Lang
Ved sæderne på anden række er der her tre pladser i form af en todelt bænk. Der er isofix-beslag ved de to yderpladser, og begge dele af bænken kan længdejusteres, ligesom ryglænet kan justeres. Sidedørene åbner og lukker elektrisk.

Hvordan kører VW ID. Buzz?

Bag rattet opleves ID. Buzz stor, men den er alligevel nem at håndtere takket være en lille venderadius og et styretøj og et bremsesystem, der fungerer smidigt.

Man sidder fremragende i de store kaptajnstole på første række, og takket være de store ruder er udsynet fint for alle. Føreren har endda et godt supplement i form af et fint 360-graders kamera, hvor kameraets linse bagtil renses, når man bruger bagrudevaskeren.

I trafikken nyder man, at bilen selv regulerer farten efter hastighedsgrænserne, og det fungerer godt langt hen ad vejen.

Der er plads til autostole i isofix-beslag ved højre forsæde, ved de to yderpladser på række to og ved de to bageste sæder. Det gør bilen velegnet som børnebus, og børnene vil elske at sidde højt og kunne se ud af bilen. Her er det en stor fordel, at der i denne lange udgave er kommet friskluftdyser til alle tre rækker, og at der er mulighed for at åbne ruderne i sidedørene.

Tredje sæderække i en VW ID. Buzz Lang
På tredje sæderække er der to stole, der kan foldes forover eller tages helt ud af bilen. Her er der isofix-beslag på begge pladser, og der er god plads også til voksne. Der er friskluftdyser til alle tre sæderækker.

Garantien skuffer på VW ID. Buzz

På minussiden har vi noteret os, at knapperne på rattet ikke altid er helt entydige i deres funktion, ligesom vi også har set biler med en bedre samlekvalitet ved instrumentbordet.

Men vores største bekymring er bilens kun toårige fabriksgaranti. Det er ikke rimeligt, at den tyske bilfabrik ikke garanterer bilen i længere tid, når man ved, at kinesiske, japanske og sydkoreanske bilproducenter yder op til syv års garanti.

Bagagerum i en VW ID. Buzz Lang
Bagagerummet er pænt stort selv med alle tre sæderækker i brug. Bagklappen er elektrisk betjent, og i mørke er der fremragende lys fra bagklappens spotlamper.

Af samme grund kan det i stedet for et køb være værd at overveje at privatlease bilen. I øjeblikket koster en aftale over fire år og med 20.000 km pr. år 15.000 kr. i førstegangsydelse og derefter 6.745 kr. pr. måned.

Til sammenligning har vi beregnet, at hvis man køber den, så koster det 5,30 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 8.800 kr. om måneden med alle udgiftsposter inkluderet, hvad der jo ikke er tilfældet med leasingprisen.

Så der er desværre ingen genvej til en billig børnebus. Men for dem, der kan og vil, venter der gode køreoplevelser for hele familien.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her