VW ID.3 – Nu er den voksen og velfungerende
Motors vurdering
VW ID.3
- Plads
- Letkørt
- Skærmløsning
- Ej anhængertræk
- Rude- og ratknapper
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
MotorÉn elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 62/59 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment310 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)7,6 sek.
-
Køreklar vægt1.847 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum385 liter
-
Akselafstand277 cm
-
Officiel rækkevidde430 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Batteri 8 år/160.000 km
-
MålL:426 cm B:181 cm H:157 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,70 kr./km
- Målt rækkevidde 370 km
Der er kommet endnu en opgradering til den mindste elbil fra VW. Nu er skærmen i midten opdateret, så den matcher det, vi kender fra de større modeller, og det er blevet rigtig fint.
Der er nu mulighed for at placere egne knapper øverst på skærmen, til det man bruger ofte, og nederst er der hele tiden adgang til mange af bilens grundlæggende funktioner.
Skærmen kan desuden køre trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og det fungerer også godt.
Hvor langt kører VW ID.3?
I denne udgave er batteriet på 59 kWh netto, og det giver en officiel rækkevidde på 430 km. På en 20-graders sommerdag nåede vi 370 km på motorvejen, og det er en klar forbedring i forhold til tidligere, hvor vi målte en rækkevidde på bare 310 km.
Den forbedrede rækkevidde skyldes en generel opdatering af bilen inklusive en forbedret elmotor. Vores målte sommerrækkevidde på 370 km modsvarer, at man kan forvente at køre 310 km om vinteren ved nul grader.
Batteriet kan nu lades op med op til 165 kW, hvilket giver en officiel ladetid fra 10 til 80 procent på 24 minutter. VW ID.3 har dermed forvandlet sig fra en bil med flere børnesygdomme til en velfungerende, fuldt udvokset elbil.
Er VW ID.3 godt udstyret?
Oprindeligt var der mange småproblemer med VW ID.3, men efter at bilen er opdateret både med hensyn til software og med hensyn til en lang række tekniske komponenter, føles den nu yderst harmonisk i hverdagen.
Her er særligt den lette betjening og lille venderadius med til at gøre bilen letkørt. VW ID.3 er en bil, man bare sætter sig ind i og kører uden de store falbelader.
I denne Style-udgave til 310.000 kr. er udstyrslisten ganske attraktiv, og man får bl.a. en adaptiv fartpilot, der hele tiden regulerer afstanden til forankørende biler. Den fungerer fint, men vil man have en tilhørende vognbaneassistent, skal man tilkøbe en assistent-pakke til 11.000 kr.
Den indeholder bl.a. det, VW kalder Travel Assist, som er en funktion, der sørger for, at bilen hele tiden holder sig midt i vognbanen. Systemet er koblet til et rat med pulsføler, så hvis man blot har en hånd på rattet, får man ingen advarsler fra bilen. Det fungerer godt og er værd at overveje.
En anden ting, der også fungerer godt, er muligheden for, at man let kan slå advarsler fra f.eks. fartoverskridelser fra. Det kan man f.eks. få lyst til, hvis bilen ikke kender de aktuelle grænser. Det sker let på skærmen med blot to tryk.
Er VW ID.3 et godt køb?
Af andet bemærkelsesværdigt udstyr er varmepumpe, nøglefri betjening, navigationsanlæg og ikke mindst forlygterne, der som standard er af matrix-typen, der giver et fremragende lys.
På minussiden står først og fremmest, at bilen ikke må udstyres med et anhængertræk. Er det et krav, må man lede efter en anden bil.
Et andet minus er, at VW kun giver to års fabriksgaranti på bilen. Man kan tilkøbe yderligere to år for en pris på 6.195 kr., og det er værd at overveje. Men lige på dette punkt er VW langt efter mange af konkurrenterne.
Alt i alt fremstår VW ID.3 dog som et godt køb for dem, der søger en velfungerende og letkørt elbil.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.