VW Multivan set fra siden
Biltest

VW Multivan e-Hybrid – Slagtilbud til storfamilier

Familier med fire-fem børn har længe haft svært ved at finde en rummelig og sikker bil. Men med plugin-teknik bankes prisen ned på den velfungerende VW Multivan.
VW Multivan set bagfra

Motors vurdering

VW Multivan

55,6 km/l
Benzin/el
598.595 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Fleksibilitet
  • Rækkevidde
  • Benzinforbrug
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter – 4 cyl. + elmotor
  • CO2 udledning
    41 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    192 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,6 sek.
  • Køreklar vægt
    2.195 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    469 liter
  • Akselafstand
    312 cm
  • Officiel rækkevidde
    48 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:498 cm B:194 cm H:190 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,30 kr./km
  • Målt rækkevidde 28 km
Luk

Der er godt nyt til familier med enormt pladsbehov eller et ønske om at have syv reelle gode siddepladser. VW Multivan er kommet i en helt ny indpakning med teknik fra VW Golf, og samtidig er prisen faldet ca. 200.000 kr. på grund af de lavere afgifter for plugin-hybrider.

Det er især familier med behov for fire autostole, der har haft svært ved at finde passende sikre biler. Med en startpris på omkring en halv million kr. er Multivan ikke for alle, men prisfaldet gør den tilgængelig for flere familier.

Kabinen er stor i VW Multivan
Du sidder højt, og der er mange fralægningsrum omkring føreren. Men selvom udsynet er bedre end i andre personbiler, så er selve betjeningen den samme. Et plus er, at ratknapperne ikke har trykfølsomme paneler, men er trykknapper.

Hvordan sidder man i VW Multivan?

Basismodellen til 500.000 kr. har fem pladser. Men allerede fra Life-versionen til 541.000 kr. er der syv siddepladser, og de bagerste fem stole er individuelt justerbare i længen. De kan også tages ud, hvis du vil bruge bilen som kassevogn.

Da der er tale om individuelle sæder, sidder man godt på alle pladser. På de tre bagerste sæder er skulderbredden ikke enorm, men er det et problem, kan du forskyde et eller to af sæderne.

Multivan er en høj bil, så du har et rigtig godt udsyn fra alle pladser. Der er store ruder hele vejen rundt, og du sidder så højt, at du kigger hen over de fleste biler fra førerpladsen.

Ulempen ved den høje siddeposition er, at man nærmest skal stige op for at komme bag rattet eller ind på passagersæderne. Der er elektriske skydedøre i begge sider af Multivan, og det gør adgangen lettere.

Testbilen var den korte udgave af Multivan, og her var bagagerummet skuffende i længderetningen. Man kan kun lige have en kabinekuffert liggende på den brede led, og det gør det lidt svært at pakke bagagerummet. Især fordi det også er eneste sted, man kan have sine ladekabler liggende.

Vælger man versionerne med syv sæder, bør man vælge den lange Multivan til en merpris på 13.000 kr., så vokser bagagerummet fra 469 til 763 liter.

Der er i-Size isofix-beslag på de fem bagerste sæder i Multivan.
Der er i-Size isofix-beslag på de fem bagerste sæder i Multivan. Det gør den velegnet til familier med mange små børn. Vær opmærksom på de tre bagerste sæder, hvor bredden kan være et problem med tre autostole.

Hvordan er kabinen i VW Multivan?

Overdådige pladsforhold har altid været kendetegnet for Multivan og dens søstermodeller Transporter og Caravelle. Men man har også haft fornemmelsen af at køre i en kassevogn. Det er slut med den syvende generation af Multivan. Især fordi indretningen omkring føreren er som tyvstjålet fra seneste generation af VW Golf. 

Det betyder, at du har en stor trykfølsom skærm i midten, hvor de fleste funktioner betjenes. Skærmen giver mange flere indstillingsmuligheder, men det tager lidt tid, før man bliver fortrolig med systemet. Det kan også være lidt lang tid om at aktivere forbindelsen til den trådløse Apple CarPlay/Android Auto.

Lidt mere irriterende er det, at et trykfølsomt panel under trykskærmen ikke er oplyst, så om natten er det svært at ramme tasterne til at ændre temperatur i kabinen eller justere lydniveauet i medieanlægget. Det samme oplever man i alle nye personvogne fra VW-koncernen.

Genbruget fra personbilerne gør Multivan mindre truckeragtig og mere luksuriøs i kabinen. Der er flere fralægningsrum omkring førerpladsen, hvilket også er nødvendigt, da der ikke er nogen mellem forsæderne.

Fold ud-bordet er et tilkøb til 8.900 kr.
Fold ud-bordet er et tilkøb til 8.900 kr., og det kan ligesom de fem sæder tages ud, hvis man ikke vil bruge det. Kan være smart, især fordi det også har indbyggede kopholdere og fralægningsrum.

Hvordan kører VW Multivan?

Det er ikke kun kabinen, der minder om en personvogn, det gør køreegenskaberne også. Selvom bilen er næsten to meter høj, så virker Multivan let på hjulene.

Der er god komfort, og assistent-systemet Travel Assist fungerer aldeles udmærket og aflaster dig som chauffør.

Den store bil kan være svær at manøvrere rundt i smalle passager og ikke mindst på smalle p-pladser. Her er det rart med skydedørene, når man skal ud, men bilisten ved siden af kan få svært ved at komme ind i sin bil.

Bagagerummets dybde er skuffende i den korte Multivan med syv sæder.
Bagagerummets dybde er skuffende i den korte Multivan med syv sæder. Vælg den lange udgave, så vokser bagagerummet fra 469 til 763 liter.

Rækkevidden skuffer i VW Multivan

Plugin-hybrid-teknikken er medvirkende til, at prisen er så attraktiv på Multivan. Den officielle rækkevidde er 48 km, vi opnåede 28 km med blandet kørsel ved en temperatur på fire grader. Det er lavere end forventet, men den vil køre længere om sommeren.

Det havde dog været smart med et større batteri. Med tomt batteri kører den 10-11 km/l ved 110 km/t. på motorvejen. Her markerer motoren sig med højlydt brummen, så undersøg, om det generer jer før køb.

Og netop bilens egenskaber som plugin-hybrid kommer til at afgøre, om Multivan er et godt køb. Hvis du kan køre alene eller primært på strøm til hverdag, så er den nye eHybrid et virkelig godt bilvalg til den store familie. Men er drømmen en helt elektrisk familiebil til storfamilien, skal man måske hellere overveje Mercedes-EQ EQV og den kommende VW ID.Buzz.

Overvejer du en plugin-hybrid?

FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid.

Læs temaet her