VW Multivan e-Hybrid – Slagtilbud til storfamilier
Motors vurdering
VW Multivan
- Plads
- Udstyr
- Fleksibilitet
- Rækkevidde
- Benzinforbrug
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.4 liter – 4 cyl. + elmotor
-
CO2 udledning41 g/km
-
Effekt218 hk
-
Moment350 Nm
-
Topfart192 km/t.
-
Acc. (0-100)11,6 sek.
-
Køreklar vægt2.195 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum469 liter
-
Akselafstand312 cm
-
Officiel rækkevidde48 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:498 cm B:194 cm H:190 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,30 kr./km
- Målt rækkevidde 28 km
Der er godt nyt til familier med enormt pladsbehov eller et ønske om at have syv reelle gode siddepladser. VW Multivan er kommet i en helt ny indpakning med teknik fra VW Golf, og samtidig er prisen faldet ca. 200.000 kr. på grund af de lavere afgifter for plugin-hybrider.
Det er især familier med behov for fire autostole, der har haft svært ved at finde passende sikre biler. Med en startpris på omkring en halv million kr. er Multivan ikke for alle, men prisfaldet gør den tilgængelig for flere familier.
Hvordan sidder man i VW Multivan?
Basismodellen til 500.000 kr. har fem pladser. Men allerede fra Life-versionen til 541.000 kr. er der syv siddepladser, og de bagerste fem stole er individuelt justerbare i længen. De kan også tages ud, hvis du vil bruge bilen som kassevogn.
Da der er tale om individuelle sæder, sidder man godt på alle pladser. På de tre bagerste sæder er skulderbredden ikke enorm, men er det et problem, kan du forskyde et eller to af sæderne.
Multivan er en høj bil, så du har et rigtig godt udsyn fra alle pladser. Der er store ruder hele vejen rundt, og du sidder så højt, at du kigger hen over de fleste biler fra førerpladsen.
Ulempen ved den høje siddeposition er, at man nærmest skal stige op for at komme bag rattet eller ind på passagersæderne. Der er elektriske skydedøre i begge sider af Multivan, og det gør adgangen lettere.
Testbilen var den korte udgave af Multivan, og her var bagagerummet skuffende i længderetningen. Man kan kun lige have en kabinekuffert liggende på den brede led, og det gør det lidt svært at pakke bagagerummet. Især fordi det også er eneste sted, man kan have sine ladekabler liggende.
Vælger man versionerne med syv sæder, bør man vælge den lange Multivan til en merpris på 13.000 kr., så vokser bagagerummet fra 469 til 763 liter.
Hvordan er kabinen i VW Multivan?
Overdådige pladsforhold har altid været kendetegnet for Multivan og dens søstermodeller Transporter og Caravelle. Men man har også haft fornemmelsen af at køre i en kassevogn. Det er slut med den syvende generation af Multivan. Især fordi indretningen omkring føreren er som tyvstjålet fra seneste generation af VW Golf.
Det betyder, at du har en stor trykfølsom skærm i midten, hvor de fleste funktioner betjenes. Skærmen giver mange flere indstillingsmuligheder, men det tager lidt tid, før man bliver fortrolig med systemet. Det kan også være lidt lang tid om at aktivere forbindelsen til den trådløse Apple CarPlay/Android Auto.
Lidt mere irriterende er det, at et trykfølsomt panel under trykskærmen ikke er oplyst, så om natten er det svært at ramme tasterne til at ændre temperatur i kabinen eller justere lydniveauet i medieanlægget. Det samme oplever man i alle nye personvogne fra VW-koncernen.
Genbruget fra personbilerne gør Multivan mindre truckeragtig og mere luksuriøs i kabinen. Der er flere fralægningsrum omkring førerpladsen, hvilket også er nødvendigt, da der ikke er nogen mellem forsæderne.
Hvordan kører VW Multivan?
Det er ikke kun kabinen, der minder om en personvogn, det gør køreegenskaberne også. Selvom bilen er næsten to meter høj, så virker Multivan let på hjulene.
Der er god komfort, og assistent-systemet Travel Assist fungerer aldeles udmærket og aflaster dig som chauffør.
Den store bil kan være svær at manøvrere rundt i smalle passager og ikke mindst på smalle p-pladser. Her er det rart med skydedørene, når man skal ud, men bilisten ved siden af kan få svært ved at komme ind i sin bil.
Rækkevidden skuffer i VW Multivan
Plugin-hybrid-teknikken er medvirkende til, at prisen er så attraktiv på Multivan. Den officielle rækkevidde er 48 km, vi opnåede 28 km med blandet kørsel ved en temperatur på fire grader. Det er lavere end forventet, men den vil køre længere om sommeren.
Det havde dog været smart med et større batteri. Med tomt batteri kører den 10-11 km/l ved 110 km/t. på motorvejen. Her markerer motoren sig med højlydt brummen, så undersøg, om det generer jer før køb.
Og netop bilens egenskaber som plugin-hybrid kommer til at afgøre, om Multivan er et godt køb. Hvis du kan køre alene eller primært på strøm til hverdag, så er den nye eHybrid et virkelig godt bilvalg til den store familie. Men er drømmen en helt elektrisk familiebil til storfamilien, skal man måske hellere overveje Mercedes-EQ EQV og den kommende VW ID.Buzz.