VW Polo – Miniklassens nye luksusbil
Motors vurdering
VW Polo
- Digitale løsninger
- Pladsforhold
- Køreegenskaber
- Pris
- Gammeldags gearvælger
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning126 g/km
-
Effekt110 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart195 km/t.
-
Acc. (0-100)10,4 sek.
-
Køreklar vægt1.173 kg
-
Maks. påhængsvægt1.100 kg
-
Bagagerum351 liter
-
Akselafstand255 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:407 cm B:175 cm H:145 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,95 kr./km
VW Polo gjorde rent bord i minibilklassen, da den sjette generation kom i 2017. Den var lidt dyrere end konkurrenterne, men den var større, mere sikker og kørte bedre. Her fire år efter har den fået et facelift, hvor der er kommet endnu mere udstyr i bilen.
Samtidig har prisen fået et hak opad. Det gør, at VW’s minibil nu koster næsten det samme som konkurrenternes mellemklassebiler.
Polo er fortsat en af de største biler i sin egen klasse, og med faceliftet har VW tilført flere digitale løsninger. Alle udgaver har nu digitale instrumenter, der dog kan opgraderes til et større display med flere visninger.
Testbilen var udstyret med dette, og mulighederne for at personalisere visningen i instrumenterne er talrige og især interessante i kombination med køreassistenterne og navigationsanvisningerne.
Hvad er nyt på VW Polo?
12”-displayet er en del af en DK Komfortpakke med nøglefri betjening og trådløs opladning, som koster 8.000 kr. Alt sammen udstyr, der gør hverdagen lidt lettere. Polo har i forvejen trådløs mobilopkobling til medieenheden med både Android Auto og Apple CarPlay – en lille lækker detalje.
For at få den optimale oplevelse bør man tilkøbe komfortpakken samt en DK-pakke, der primært består af et tozonet klimaanlæg, som også koster 8.000 kr.
Klimaanlægget er helt nyt i forbindelse med faceliftet og betjenes nu via små trykfølsomme paneler. Det er tidligere set i bl.a. Arteon og Tiguan og fungerer eminent.
LED-signaturlys på VW Polo
Vælger du Style-modellen, får du automatisk nye adaptive LED-forlygter, også kaldet IQ.Light. De overrasker med imponerende teknologi.
Felterne, som kan maskere modkørende, så de ikke blændes af langt lys, er ganske fintmasket. Det er sjældent set i biler i miniklassen, hvor kun få bilmærker tilbyder denne teknologi, og sjældent på dette avancerede niveau.
Der er også LED-signaturlys mellem forlygterne, ligesom baglygterne i forbindelse med faceliftet nu også indtager lidt plads på selve bagklappen. Det er den mest synlige forskel udefra.
Polo fås fortsat kun som femdørs variant.
Hvordan kører VW Polo?
I forhold til mange af konkurrenterne er komforten bedre i Polo. Den føles mere voksen og næsten en klasse større. Standardhjulene på Style-varianten er på 15”, og dem vil vi anbefale, at du holder fast i.
Testbilen var opgraderet med 17”-fælge, og det giver en lidt for fast og ukomfortabel køreoplevelse.
På nær basismodellen har Polo altid adaptiv fartpilot, som holder afstand til andre biler på en behaglig måde. Der kommer ikke pludselig hårde opbremsninger eller accelerationer.
Tilkøber du navigationsanlæg til 11.500 kr., følger den adaptive fartpilot også hastighedstavlerne, og den bremser for f.eks. rundkørsler. Det virker ganske avanceret, men det er en stor merpris i denne prisklasse.
Hvilken motor skal man vælge til VW Polo?
Bortset fra basismodellen findes Polo kun med en 1.0-liters benzinmotor med turbo, hvor du kan vælge mellem 95 eller 110 hk. Prisforskellen er 10.000 kr. og accelerationsforskellen ikke stor.
Vælger du Style-udstyr, er det altid med automatgearet DSG, som er velskiftende, og den kombination kan anbefales. Et minus er dog, at selve gearvælgeren er af den gammeldags type, der ikke automatisk går i ”P”, når turen er slut.
En dieseludgave findes ikke længere, men der kommer senere en GTI for dem, som gerne vil have mere motor. Derimod er der hverken en hybrid, plugin-hybrid eller elbiludgave på vej.
VW Polos største konkurrenter kommer indefra
Med faceliftet er især udstyrsmulighederne løftet i sjette generation af VW Polo. Men den bliver kraftigt udfordret nu, hvor Skoda samtidig lancerer den nye Fabia-model på samme tekniske platform.
Her får du endda mere luksusfornemmelse i topmodellerne og mere plads. Det bliver derfor spændende at se, hvor priserne lander for Fabia i forhold til denne Polo.
Vil du gerne have en elektrisk hverdagsbil, så bliver Polo presset af Årets Bil i Danmark 2021, VW ID.3. Her koster basismodellen det samme inklusive fem års service- og reparationsaftale. Dermed er det langt billigere at køre elektrisk i en større bil. Og det sætter Polo i perspektiv.
Men hvis du søger en minibil med benzinmotor, der byder på god komfort og højt udstyrsniveau, så er Poloen svær at komme udenom. Selvom du tilvælger de ekstra udstyrspakker, så ender totaløkonomien på samme niveau som konkurrenterne i samme klasse. Og i det lys er valget af VW Polo let.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks