VW T-Roc set forfra
Biltest

VW T-Roc – Nu passer kvaliteten til prisen

Kvalitetsfornemmelsen i flere af VW's biler har svinget meget over tid og har ofte ikke matchet prisen. Det er der rettet op på i den faceliftede VW T-Roc.
VW T-Roc set bagfra

Motors vurdering

VW T-Roc

15,4 km/l
Benzin
394.995 kr.
  • Indstigning
  • Kvalitetsfornemmelse
  • Udstyrsniveau
  • Tilkobling
  • Ukomfortabel
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    148 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.325 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    445 liter
  • Akselafstand
    259 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:424 cm B:182 cm H:158 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,90 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Tap – tap – tap. Lyden af negle, der trommer på hård plast, har de seneste år været en del af testen på flere af VW’s modeller. Tidligere var VW ellers mestre i at få kabiner til at virke luksuriøse i forhold til konkurrenterne, men i de senere år har flere modeller savnet den finesse. Det har især været tydeligt i SUV-modellen T-Roc, hvor kabinen flere steder har føltes discountagtig.

Den kritik har VW nu lyttet til, og i den faceliftede udgave af T-Roc er materialekvaliteten blevet bedre. Vi er ikke kommet helt over i luksussegmentet, for billige kopholdere skæmmer stadig lidt sammen med den hårde plast øverst på dørsiderne.

Men overfladen over instrumenterne er blevet mere lækker, dørsiderne ved armlænet er opgraderet, og plastvalget i kabinen har generelt fået et løft.

Den største forandring ved faceliftet er kvalitetsløftet i kabinen. Før var T-Roc discountagtig, men nu matcher kabinen prisen på bilen.
Den største forandring ved faceliftet er kvalitetsløftet i kabinen. Før var T-Roc discountagtig, men nu matcher kabinen prisen på bilen.

Små forandringer i VW T-Roc

Et facelift byder sjældent på store forandringer, og det er der heller ikke i T-Roc. I kabinen er der stadig en traditionel gearvælger til automatgearet og ikke f.eks. en elektrisk drejeknap. Så man gør bare, som man plejer.

Der er stadig en del knapper omkring føreren, nyt er dog trykfølsomme knapper på rattet, der følger med DK-pakken. De kræver lidt tilvænning at betjene.

Topmodellen, R-Line, har et meget højt udstyrsniveau med bl.a. digitalt instrumentdisplay og ottetommers trykfølsom skærm med trådløs Android Auto og Apple CarPlay. Begge dele er med til at give kabinen et moderne tvist.

Trykskærmen på 8” er standardstørrelsen.
Trykskærmen på 8” er standardstørrelsen. Du kan tilvælge en større skærm, men så mister du drejeknappen til volumen. Der er trådløs app-forbindelse til Android- og Apple-mobiler.

Hvor meget plads er der i VW T-Roc?

T-Roc er VW’s mellemstore SUV, men der er markant mindre plads end i en Golf. Faktisk er benpladsen på bagsædet nærmere en anelse større end en VW Polo. Dermed får du ikke markant mere kabineplads end i den mindre T-Cross.

Et plus er dog friskluftdyser til bagsædet, der giver et bedre indeklima på længere ture. Da T-Roc også fås med firehjulstræk, er der en stor kardantunnel, der stjæler fodplads foran den midterste plads på bagsædet.

Der, hvor T-Roc til gengæld kan brillere, er i bagagerummet, der med 445 liter matcher et aktivt fritidsliv eller bare leverer god plads til en lang bilferie. Kombinationen af nem indstigning i bilen, godt udsyn i trafikken og det store bagagerum gør også T-Roc til en oplagt seniorbil.

Benpladsen på bagsædet en anelse større end i en VW Polo.
Benpladsen ved bagsædet er mindre end i en VW Golf. Den er kun lidt bedre end i den mindre Polo.

Sådan kører VW T-Roc

T-Roc fås i fem motorvarianter, heraf tre benzinudgaver, hvor testbilen har den mellemkraftige 1.5-liters motor med 150 hk og automatgear. Motorkraften matcher bilstørrelsen godt, og der er et tilstrækkeligt antrit. Den er uden tvivl et bedre match end basismotoren, der blot har tre cylindre og manuelt gear.

Topmodellen har firehjulstræk og er markant hurtigere, men merprisen er 80.000 kr., så man skal have behov for træk på alle fire for at gå denne vej. Lidt specielt kan T-Roc fås med dieselmotor, de er ellers udgået i flere biltyper.

Ser du bort fra basisudgaverne, er automatgear standard. Der er tale om VW’s DSG-gearkasse, der benytter dobbeltkoblingteknik. Selve gearskiftene går upåklageligt, men igangsætning kan føles lidt hidsig, og man kan uforvarende lægge lidt aggressivt fra land. Det sker især på fugtige veje, og når hjulene er drejet.

Køreegenskaberne er lidt til den stive side i R-Line-varianten. Det skyldes til dels, at fælgene er på 18”, og det gør bilen en smule ukomfortabel. Vi kørte en tur på tværs af landet, og frem kom vi, men behageligt var det ikke. Kører du langt, bør du derfor undgå de store fælge eller endnu bedre tilvælge adaptiv undervogn. På ru asfalt er der også markant dækstøj.

Bagagerummet i VW T-Roc er kun på 445 liter. Det er mellem Polo og Golf.
Bagagerummet i VW T-Roc er på fine 445 liter, og det er meget reelt i formen.

Hvad koster VW T-Roc?

Priserne starter ved 300.000 kr., og slutsedlen kan nemt runde en halv million kr. Bilen bliver let dyr, for selvom udstyrsniveauet er pænt, er der mange tilvalgsmuligheder. Blandt standardudstyret finder du tozones klimaanlæg, adaptiv fartpilot, app-forbindelse til mobilen samt LED-lys både for og bag.

Testbilen koster 395.000 kr., men de fleste vil nok tilvælge en DK-pakke med bakkamera, nøglefri betjening og multifunktionsrat med varme til 20.000 kr. Og selvom modellen har LED-forlygter, så lokker opgraderingen til adaptive IQ-forlygter til 14.000 kr.

Dermed ender T-Roc med at blive ret dyr, og prisen trækker sammen med den faste affjedring ned i den samlede vurdering. Er du faldet for bilen, bør du overveje at tage den næsten lige så veludstyrede Style-variant i stedet. Alternativt kan man overveje den teknisk identiske Audi Q2, der nu er prissat ret attraktivt.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve