VW Taigo holder parkeret på Amager Strandpark i gråvejr
Biltest

VW Taigo – Rummelig lille SUV

VW Taigo er en smart SUV med god plads i kabinen og ikke mindst bagagerummet. Den fås med to velfungerende benzinmotorer, hvor selv den mindst kraftige er stærk nok til opgaven.
VW Taigo set bagfra, mens den holder parkeret på Amager Strandpark i gråvejr

Motors vurdering

VW Taigo

16,9 km/l
Benzin
314.995 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Kan trække 1.100 kg
  • Pris
  • Forbrug
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    138 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    191 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.225 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    440 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:427 cm B:176 cm H:152 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,85 kr./km

Sikkerhed

2022
Luk

Selvom der er meget fokus på elbiler, er de ikke løsningen for alle bilkøbere. Det gælder især for køberne af SUV-modellerne i miniklassen, hvor benzin fortsat er det mest populære drivmiddel.

Derfor har vi sat to af de mest populære mini-SUV’ere op mod hinanden: Toyota Yaris Cross og denne VW Taigo. Vil du se fordele og ulemper på de to modeller, kan du se videoen herunder.

I denne netudgave af biltesten fokuserer vi dog på de to biler hver for sig. Vi har tidligere testet denne udgave af VW Taigo, og nu her et år senere er den største forandring, at prisen er steget med 5.000 kr.

Taigo er baseret på samme teknik som den ligeledes populære T-Cross. Dog har Taigo fået et mere coupé-agtigt design, og den er lidt længere.

Det betyder, at bagagerummet er på hele 440 liter, og så mister man det længdejusterbare bagsæde, som man finder i T-Cross.

Video: Duel mellem VW Taigo og Toyota Yaris Cross

Hvordan kører VW Taigo?

Taigo er en klassisk VW på godt og ondt. Vi starter med det gode. Køreegenskaberne er meget komfortable, Taigo flyder nærmest hen over ujævnhederne og føles komfortabel som en større bil.

I forhold til konkurrenterne i klassen klarer den sig især godt på motorvejen, hvor den udmærker sig med et lavt støjniveau, især er dækstøjen lav.

Motor og gearkasse fungerer også godt. Vores testbil havde en 1.0-liters motor med 110 hk, og den er godt afstemt i forhold til bilens vægt. Det koster 20.000 kr. ekstra, hvis man hellere vil have den kraftigere 1.5-liters motor, men de penge er givet bedre ud på at købe ekstraudstyr til 1.0'eren.

VW har også gode køreassistenter, og det gælder både den, der sikrer, at man holder sig inden for vognbanen og den adaptive fartpilot. Den er endda standard selv på basisudgaven af Taigo.

Her ses kabinen i VW Taigo
Taigo kan peppes op i kabinen ved at tilvælge ekstraudstyr. Her ses både en dk- og komfortpakke på bilen. Det giver dig bl.a henholdsvis klimaanlæg med trykfølsom betjening og digitale instrumenter samt nøglefri betjening af bilen. 

Hvor god plads er der i VW Taigo?

I Style-versionen er adaptive LED-forlygter også standard, og de giver både et kraftigt lys og mulighed for at køre med langt lys på landeveje og motorvej uden at blænde modkørende.

Taigos store fordel er dens praktiske egenskaber. Den må trække op til 1.200 kg på krogen, og bagagerummet er blandt de største i klassen.

I kabinen er der også god plads, og på de forreste pladser er det let at finde sig til rette. På bagsædet er der også rimelig god plads, og der er lyst. Det er en fin familiebil.

Men hvad er dårligt ved Taigo? Det mest oplagte er brændstofforbruget. Officielt kører Taigo 16,4 km/l, og det passer godt med vores oplevelser under testen. Det er ikke specielt imponerende for en mindre SUV. Konkurrenten i vores dueltest, Toyota Yaris Cross Hybrid, kører knap 23 km pr. liter både på papiret og i virkeligheden, hvis du kører pænt.

Person sidder på bagsædet af VW Taigo
Der er god plads på bagsædet af Taigo. Det er lidt samme oplevelse som i T-Cross-modellen, dog kan bagsædet ikke forskydes i længderetningen. 

Hvad koster VW Taigo?

Prisen er også lidt i den høje ende. VW kører med en kampagne, hvor man får DK-pakken med uden merpris. Det er en besparelse på 9.000 kr. på Style-versionen, og for dem får du bakkamera, klimaanlæg, regnsensor og automatisk nedblænding af bakspejlet. Ikke et must, men klart en pakke, der løfter oplevelsen af bilen.

Teknik-glade kunder vil nok også tilvælge komfortpakken til 9.000 kr., som inkluderer nøglefri betjening af bilen, digitale instrumenter (som på testbilen) og trådløs opladning af mobilen. Man kan desværre ikke tilvælge headup-display, som Toyota tilbyder i Yaris Cross.

Sidste større minus er, at VW kun yder to års garanti på bilen. Det lever dermed ikke op til FDMs mindstekrav på tre års garanti. Man kan dog tilkøbe en service- og reparationsaftale, hvilket kan hjælpe med nogle reparationsudgifter, men den dækker ikke det samme som en garanti.

Bagagerummet i VW Taigo
Bagagerumsbunden kan sættes i to højder. Nede giver mest plads, og øverst får du en plan lasteflade, når du lægger ryglænene ned på bagsæderne. Der er 440 liters bagagerum, hvilket er blandt de største i mini-SUV-klassen. 

Hvorfor vælge VW Taigo?

Der er god plads i Taigo, og det er muligt at få den med udstyr, som gør den moderne. Benzinmotorerne har rigeligt med kræfter, og det automatiske gearskifte fungerer udmærket. Det er en meget komfortabel bil at køre i, og den er samtidig nem at betjene.

Dermed vil den passe til en lang række bilkøbere, uanset om det er ens første nye bil, eller man søger en praktisk seniorbil med høj indstigning.

I forhold til de fleste konkurrenter er brændstoføkonomien gennemsnitlig, men er økonomien vigtig, kan man eventuelt se nærmere på en Toyota Yaris Cross, der kører markant længere på literen.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve