VW Touran - en rigtig storfamiliebil
Motors vurdering
VW Touran
- Udstyr
- Pladsforhold
- Fleksibilitet
- Gearskifte
- Lofthøjde bagerst
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning116 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment340 Nm
-
Topfart208 km/t.
-
Acc. (0-100)9,3 sek.
-
Køreklar vægt1.552 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum633 liter
-
Akselafstand279 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:453 cm B:183 cm H:166 cm
Motors tal
- Målt forbrug 22 km/l
- Beregnet økonomi 4,45 kr./km
Det er ikke kun de syv sæder, der gør VW Touran interessant. Det er i lige så høj grad, at anden sæderække består af tre separate pladser. Det er et must for mange-børn-familierne, fordi det midterste sæde ikke partout er bilens uriaspost, og fordi det bliver lettere at montere op til tre barnestole på den midterste sæderække via de indbyggede i-Size-beslag.
I det hele taget er der gjort en del mere ud af den praktiske indretning af bilen end af det designmæssige. Det ses blandt andet ved, at sideruderne er gjort store og er placeret langt nede på døren, så selv små børn kan se ud. Moden i bildesign dikterer ellers for tiden meget små og højt placerede ruder, men den trend er Touran heldigvis ikke en del af.
De store ruder kommer ikke kun passagererne til gode. De giver også føreren et forbilledligt udsyn, når der skal spejdes efter cykler og andre trafikanter. Det gode udsyn skyldes også, at man sidder ret højt i bilen, hvilket desuden giver den bonus, at det er nemt at komme ind og ud af bilen.
Eneste lille minus ved adgangsforholdene er, at bagdørene er gjort temmelig brede, så man bedre kan komme ind på tredje sæderække. Det gør det lidt svært at åbne dørene nok på smalle p-pladser.
Fleksibel, men lavt til loftet
Med syv sæder bliver der indgået et par kompromiser, og det er den tredje sæderække, der betaler prisen. Loftshøjden er ikke egnet til voksne, og selvom benpladsen er acceptabel, støtter sædet ikke lårene, og voksne sidder derfor kun på ballen. Så tredje række er for de mindste.
Med alle sæderne i brug svinder bagagerummet også ind fra brugbare og imponerende 633 liter til blot 137 liter. Så ferieture med fuld bemanding kræver en tag- eller krogboks.
På de øvrige to rækker er der god plads, og selv midterpladsen på anden række har god benplads, da der ikke er nogen kardantunnel af betydning. Samtidig er loftshøjden tilstrækkelig, selv hvis man tilkøber det store glastag.
Anden sæderække består af tre separate sæder, der kan justeres enkeltvis i længderetningen og lægges ned for at få en plan lasteflade. Der er også et praktisk rum til venstre for rattet til din pung og generelt generøs fralægningsplads omkring føreren. Herligt.
Automatisk bagklap
Topmodellen Highline er dyr, men har også et meget højt udstyrsniveau. Udover de komfortable alcantara-sæder får du klimaanlæg med tre zoner, og så har den alskens komfortudstyr, der gør hverdagen nemmere.
Med nøglefri betjening kan du f.eks. blot åbne døren og starte motoren med nøglen i tasken eller lommen, og skal du ind i bagagerummet har den elbagklap med automatisk åbne funktion. Bare før benet ind under bilens bagende, og Aladdins hule åbner sig.
Der er også kommet danske menuer i Touran, som dermed er den første VW, vi har set, hvor alle menuer er oversat. Automatisk nødbremse er også blevet standard.
App-connect, der giver Apple CarPlay og MirrorLink, er desværre ekstraudstyr til 3.600 kr., men det bør vælges, ligesom et bakkamera til 4.000 kr. også bør stå på købslisten.
Irriterende gearskifte
Generelt er Touran indstillet på komfort. Det ses eksempelvis på dækmonteringen, der blot er 16” alufælge på topmodellen. Og det passer godt til bilens karakter. Den er som skabt til langture, hvor ro i kabinen og behagelig fremfærd vægtes højst.
Testbilen havde en toliters dieselmotor med 150 hk, hvilket er rigeligt med kræfter, selvom du laster bilen helt op. Motoren har AdBlue-teknologi og er således ikke omfattet af VW-skandalen.
Men gearskiftet kræver tilvænning, især skiftet til andet gear havde samtlige testkørere bøvl med de første par dage, hvor et pludseligt motorstop irriterede mere end acceptabelt. Derfor vil vi anbefale, at man til vælger automatgearet DSG til yderligere 36.000 kr. Det løfter komfortoplevelsen i bilen markant og er derfor alle pengene værd.
Den rigtige familiebil
Med denne nye model er vi kun nået til anden generation af Touran, men generationsskiftet virker stort, og den nye model er markant bedre end forgængeren.
Den testede model er en ret dyr bil, fordi både motor og udstyrsniveau er i den høje ende. Vi har også prøvet den billigere 1.2-liters benzinmotor i Comfortline, og selvom motorkraften ikke er overvældende, så klarer den hverdagskørsel fint. Den har samme fleksible indretning og pladsforhold som testbilen her, men koster kun 316.000 kr., hvilket gør den meget interessant.
Uanset hvilken motorvariant og udstyrsvariant man vælger, er Touran en af de bedste familiebiler, vi har testet i lang tid. Det er kun gearskiftet, garantien samt prisen på bil og udstyr, der afholder den fra topkarakter.