Zeekr 001 set forfra med hav i baggrunden
Biltest

Zeekr 001 – Mere komfort end teknik

Zeekr er et nyt bilmærke, der har rødder i både Sverige og Kina. Som modelnavnet antyder er dette mærkets første model, og selvom den er ny i Danmark, føles den allerede en smule gammel.
Zeekr 001 set bagfra

Motors vurdering

Zeekr 001

El
584.900 kr.
  • Komfort
  • Serviceaktiveret garanti
  • Udstyr
  • Ratknapper
  • Forbrug
  • Ladetid
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 100/97 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    544 hk
  • Moment
    686 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.410 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    539 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    585 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 4 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km. Serviceaktiveret garanti: fra 5 til 10 år/200.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:496 cm B:200 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,35 kr./km
  • Målt rækkevidde 430 km

Sikkerhed

2024
Luk

Der er fuld fart på Zeekr i Danmark, hvor det nye søstermærke til Volvo og Polestar har lanceret hele tre modeller i år. Dyreste model er denne 001, der stammer tilbage fra 2021, og dermed også den model, der har flest år på bagen.

Den imponerer stadig med en usædvanlig velbygget kabine og en luftundervogn, der giver herlig kørekomfort. Men både ladetid, rækkevidde og assistentsystemer afslører bilens alder, og Zeekr 001 trænger derfor til en opdatering.

Vi har her testet den firehjulstrukne udgave med det store batteri på ca. 100 kWh. Den kører ifølge fabrikken 585 km på en opladning. Det er i sig selv et o.k. tal, der dog ikke ligefrem imponerer, når man ser på batteriets størrelse.

En lidt billigere udgave med baghjulstræk har samme batteri, men kan takket være et lavere forbrug køre op til 620 km på en opladning. Selvom den udgave koster 130.000 kr. mindre, så har den også et noget lavere udstyrsniveau og er derfor ikke det oplagte valg, hvis man vil have en Zeekr 001, der skiller sig ud.

Da vi testede denne topudgave, kørte vi ved 20 grader blot 430 km på en fuld opladning, hvilket modsvarer en rækkevidde om vinteren ved nul grader på blot 355 km.

Om sommeren svarer det til en effektivitet på 4,4 km pr. kWh. Det er faktisk ret skuffende værdier, og et det er udtryk for, at Zeekr 001 ikke ligefrem er udviklet med tanke på energieffektivitet.

Zeekr 001 set bagfra med hav i baggrunden
Fabrikkens designcenter er placeret i Göteborg i Sverige, hvilket er en del af forklaringen på bilens europæiske form. Lygtebåndet løber i hele bilens bredde under bagruden. Farven hedder Electric Blue og koster 12.000 kr. ekstra, mens det sorte tag er standard på denne udgave.

Hvor hurtigt kan Zeekr 001 oplades?

Batteriet i en Zeekr 001 er netto på 97 kWh og brutto på 100 kWh. Forskellen mellem de to værdier er en buffer, der sørger for, at batteriet aldrig aflades helt, hvilket er med til at forlænge batteriets levetid. Fabrikken garanterer, at der er mindst 70 procent af batteriets kapacitet tilbage efter 8 år eller 160.000 km.

Ifølge fabrikken kan batteriet oplades med op til 200 kW, når man lynlader det ved en ladestation, og det kan godt konkurrere med mange af de nyeste elbiler. Men det lever ikke op til den forventning, man kunne have til et bilmærke som dette, der gerne vil skille sig ud. I praksis betyder det, at man ifølge fabrikken kan oplade batteriet fra 10 til 80 procent på ca. 30 minutter.

Vi målte ved vores ladetest en gennemsnitlig effekt på 136 kW efter et kvarter og 127 kW efter en halv time. Det betyder, at man kan forvente, at der tilføres 34 kWh efter et kvarter og 63 kWh efter en halv time.

Det svarer til, at man har fået forøget rækkevidden med 150 km efter et kvarter og med 280 km efter en halv time.

Vi målte, at det tog 36 minutter at oplade bilen fra 10 til 80 procent. Det er o.k., men igen ikke noget, der lever op til de forventninger, vi havde. Bilen er opygget omkring et 400-volt ladesystem.

Hjemme eller ved en bylader kan bilen oplades med 22 kW, og det betyder, at det tager omkring 4,5 timer at lade bilen helt op, hvis man har en adgang til en 22 kW-lader. Ellers tager det ni timer ved en 11 kW-lader. Det sidste er en helt almindelig præstation, og det er også helt o.k.

Zeekr 001 set forfra
Zeekr 001 er en lav, lang elbil med fire sidedøre og en stor bagklap. Dette er topudgaven med luftundervogn og firehjulstræk til 585.000 kr. Billigste udgave koster 455.000 kr.

Er Zeekr 001 et godt køb?

Zeekr 001 er på den ene side en dejlig komfortabel bil med et flot udstyrsniveau og en kabine, der er virkelig flot bygget. Men på den anden side mærker man flere steder, at bilen er mere 2021-agtig end 2025-agtig i sin funktion.

Skærmen i midten har et ikke helt logisk opbygget styresystem, og knapperne på rattet kræver en hel del tilvænning, før man kan bruge dem, uden at de stjæler opmærksomheden.

På plussiden har vi noteret os en virkelig lækker affjedring og en ganske støjsvag kabine samt gode forsæder med indbygget massage. Man sidder også rimelig godt ved bagsædet, hvor ryglænet kan justeres elektrisk, og hvor vi oplevede en god benplads.

Vi var også begejstrede for lydanlægget fra Yamaha med 12 højttalere og for bilens evne til at køre ligeud på motorvej samt elmotorernes præstationer. Zeekr 001 er en meget hurtig bil!

Kryptisk navn

Undrer du dig over navnet Zeekr, så får du her mærkets egen forklaring:

ZE = Zero – startpunktet for uendelige muligheder

E = Evolving electric era – elektrisk æra i udvikling

KR = Krypton – en sjælden gas, der lyser, når den elektrificeres

Tilbyder serviceaktiveret garanti

På minussiden har vi særligt noteret, at vognbaneassistenten ikke er helt på niveau med de nyeste biler, og at den således kan føles lidt urolig, når vejbanemarkeringen ikke er helt efter bogen.

Vi savner også muligheden for, at man kan sætte den adaptive fartpilot til automatisk at følge de aktuelle fartgrænser. Det er naturligvis minusser, der er til at leve med.

Mere bekymrende er det, at Zeekr 001 endnu ikke er opdateret teknologisk til det niveau, man finder på f.eks. den nyeste Zeekr-model, 7X. Vi ser derfor ikke denne 001-model som det oplagte køb i dagens Danmark, og egentlig vil vi anbefale, at man afventer en opdateret udgave. Den har vi endnu ikke hørt noget om, men mon ikke den dukker op inden alt for lang tid?

Zeekr sælges i Danmark med en garanti på fem år eller 100.000 km. Den lever ikke i sig selv op til FDMs mindstekrav, som er på fem år eller 150.000 km. Men Zeekr forlænger garantien løbende, hvis man følger serviceplanen. Det kan ske helt op til bilen er 10 år gammel, eller til den har kørt 200.000 km.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her