Zeekr 7X – Europæisk DNA i kinesisk elbil

Motors vurdering
Zeekr 7X
- Komfort
- Rækkevidde
- Lynladning
- Garanti (kan forlænges)
- Betjening
- Software
- Dørhåndtag
Fabriksdata
-
MotorTo elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 100/97 kWh (NMC)
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt630 hk
-
Moment710 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)3,8 sek.
-
Køreklar vægt2.535 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum539 liter
-
Akselafstand290 cm
-
Officiel rækkevidde543 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 4 / 12Bilgaranti: maks. 100.000 km. Batteri: 8 år/200.000 km
-
MålL:480 cm B:193 cm H:165 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,60 kr./km
- Målt rækkevidde 480 km
Hos Zeekrs europæiske udviklingscenter i Göteborg i Sverige arbejder over 500 ingeniører og designere på at give det kinesiske bilmærke en europæisk identitet.
Selvom Zeekr ejes af Geely, og bilerne bygges i Kina, er ambitionen klar: Modellerne skal føles som europæiske biler – og kunne konkurrere med dem.
Vi har her testet Zeekr 7X, en stor SUV med plads til fem og et modelprogram, der byder på tre varianter med forskellig batteristørrelse, udstyr og enten bag- eller firehjulstræk.
Priserne starter ved 430.000 kr., og vi har kørt topmodellen til en halv million.
Video: Se nærmere på Zeekr 7X
Kabine med luksuspræg
Kabinen er en af bilens stærkeste sider. Materialerne er gennemført lækre, samlekvaliteten er høj, og detaljerne er veludførte.
Førerpladsen byder på store skærme og et markant headup-display, mens sæderne – med elektrisk justering – giver god komfort og støtte. Man skal dog tilkøbe en udstyrspakke, hvis man de skal have indbygget massage.
På bagsædet imponerer pladsen, og eljusterbare ryglæn gør det nemt at finde en behagelig siddeposition. Testbilen var udstyret med to ekstrapakker til i alt 25.000 kr., bl.a. med elbetjente sidedøre, der åbner og lukker automatisk. En funktion, der delte vandene på testholdet – men som uden tvivl vil tiltale nogle.

Hvordan kører Zeekr 7X?
En ting ved bilen, som vi gætter på, at alle sætter pris på, er den indbyggede luftaffjedring. Her får man en bil, der så at sige svæver hen over ujævnheder, og som kan skifte karakter alt efter fart og førerens valg.
Bilen sænker sig, når man kører hurtigt, og kan endda løfte sig lidt, når man kører i terræn eller i sne. Sammen med en godt støjdæmpet kabine medfører det en meget komfortabel kørsel, og bilen kan både køres som en rolig limousine og som en lynhurtig sportslig bil.
Det sidste sørger firehjulstrækket og de i alt 630 hk for. At det kan blive ret vildt, vidner paradedisciplinen 0 til 100 km/t om: Det klares på 3,8 sekunder, og det er altså hurtigt!
Den store bil både kan og må trække en stor påhængsvogn, og her er grænsen to tons.

Teknologi med plads til forbedring
Zeekr 7X er teknologisk avanceret, men betjeningen kræver tilvænning. Menusystemet er omfattende og kun delvist oversat til dansk – dog med enkelte fejl og skift til andre sprog i undermenuer. Zeekr lover, at kommende opdateringer vil rette op på det.
Fartpiloten kunne være mere intuitiv, og det er f.eks. ikke muligt at genoptage en valgt hastighed efter bremsning.
Alligevel efterlader bilen et positivt indtryk, når man først har sat sig ind i funktionerne. Og selve vognbaneassistenten er god til at fastholde bilen i vognbanen på en betryggende måde, mens man naturligvis hele tiden har mindst én hånd på rattet.

Lynladning i en helt egen liga
Zeekr 7X er opbygget med nyeste 800-volt-teknologi, og det 100 kWh store batteri kan lynlades med op til 360 kW. Det er der ikke mange ladestationer, der kan levere, men kan man finde en, kan man på 15 minutter få tilført strøm nok til yderligere 358 km. Det er der ikke mange andre elbiler, der kan matche.
Ved 110 km/t på motorvej kunne vi køre 480 km ved 20 grader og 400 km ved 0 grader. Det er blandt de bedste resultater, vi har målt.
I det hele taget må vi bare konstatere, at her er der en elbil, der stort set opfører sig som en benzinbil på langture. Med blot to pauser på hver 15 minutter kan man således køre 1.200 km, og napper man endnu en 15 minutters pause, så runder man 1.500 km. Det er vildt!

Garanti med mulighed for forlængelse
Standardgarantien lyder på fem år eller 100.000 km. Men følger man serviceplanen hos Zeekr, kan garantien forlænges til 10 år eller 200.000 km. Det er attraktivt – selvom grundgarantien ikke helt lever op til FDMs mindstekrav, som er fem år eller 150.000 km. På selve batteriet er garantien 8 år eller 200.000 km.
Den samlede km-pris for at eje bilen i fem år og 100.000 km har vi beregnet til 5,60 kr. Det er højt, men trods alt et beløb, der afspejler bilens pris og udstyrsniveau.
Zeekr 7X fås i tre versioner. Vi anbefaler Long Range RWD med 615 km rækkevidde og en pris på 439.900 kr. Alternativer er Xpeng G9 og Audi Q6 e-tron, som dog er dyrere.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.
