Audi TT RS med magisk motor

Med en nyudviklet femcylindret motor tager Audi TT RS kampen op mod Porsche Cayman. Køreegenskaberne er formidable og matcher rivalerne.

Audi TT RS
Forpremiere

Motor mener: Audi TT RS er en fantastisk køremaskine med en perle af en motor.

Audi TT RS er seneste og mest potente udgave af den tyske fabriks lille tosæders sportscoupé. Det kan umiddelbart være svært at få øje på behovet for endnu en muskelstærk model i Audi-programmet, men der er en årsag: Porsche Cayman.

Den lille Porsche bejler til kunder, der ellers ville overveje en TT, og hverken i standardtrim eller den lidt mere potente TT S-udgave har Audien kunnet matche Porschens præstationer. Derfor har Audi følt, at der var behov for en endnu stærkere udgave, og voila, TT RS er født.

Bilens absolutte force er en nyudviklet fem-cylindret turbomotor, Audis første fem-cylindrede motor siden 80ernes legendariske Quattro. Motoren yder 340 hk og er en perle med et eminent bundtræk. Det maksimale drejningsmoment på 450 Nm er til rådighed allerede ved 1600 o/min og fortsætter ufortrødent helt op til 5.300 o/min.

Som forventet er undervognen stram, og køreegenskaberne formidable på gode veje. Men kommer man ud på hullede eller bare slidte veje, mærkes hver eneste ujævnhed som nålestik. Det ændrer dog ikke ved, at TT RS med sit Quattro firehjulstræk ligger som klistret til asfalten, og en håndfuld omgange på den tidligere formel 1-bane Zolder i Belgien understreger, at Audi TT RS også køredynamisk er helt oppe og matche sine rivaler.

Audi TT RS leveres både som coupé og som roadster til hhv. 1.136.180 og 1.180.280 kr.