Motor mener: A1 er et sikkert hit i klassen for eksklusive minibiler, bare ærgerligt at den ikke kommer med fem døre.
Wasabi-grøn kabine i en Audi? Den ellers så konservative tyske bilfabrik er med Audi A1 vågnet op og tilbyder endnu mere personalisering af deres biler. Den skal da også konkurrere med Mini, Citroën DS3 og Fiat 500, og her har kunderne vænnet sig til, at de selv bestemmer, hvordan bilen skal se ud.
Helt frit valg er der dog ikke på Audis hylder, de tilbyder eksempelvis ikke et tysk flag som klistermærke til taget eller sidespejlene. Der er nærmere tale om et strejf af personalisering, hvilket man sikkert vil sætte pris på, den dag bilen skal sælges igen.
Kabinen er det sted, hvor Audi A1 scorer flest point. I modsætning til den hidtil mindste Audi, A3, hvor kvalitetsfornemmelsen aldrig har levet op til Audi-logoet, så virker A1 som et førsteklasses produkt. Noget skyldes designet, der er stramt og elegant, men det er i højere grad materialevalget i kabinen, der giver fornemmelsen af eksklusivitet. Hvilket i høj grad vil tiltale „Sex and the City”-publikummet, der er vant til fornemmelsen af godt håndværk fra deres Gucci-tasker og Manolo Blahnik-stiletter.
Audi A1 er ikke en familiebil, om end den vil fungere ganske udmærket som bil nummer to i husholdningen. Hovedhøjden på bagsæderne er ganske enkelt krop umulig for voksne mænd, men der er plads til børn, og isofix-beslag er standard på de to bagsæder.
Med kun tre døre er adgangen til bagsædet ikke optimal, men det kan lade sig gøre for mange Fiat 500-ejere, så mon ikke at A1-ejerne ligeledes kan vænne sig til det.
Bagagerummet er på 270 liter, men der er højst plads til et par shoppingposer eller en klapvogn, A1 er ikke barnevognsegnet.
Køreoplevelsen er der ikke meget at udsætte på. Præsentationen foregik i Berlin, og her var affjedringen ganske udmærket, til trods for at testbilen kørte på 17”-alufælge. Sætter man pris på komfort, bør man holde sig til de standardstørrelsen på 15”. Fornemmelsen af kram går igen, i måden bilen betjenes på. Både gearskiftet og pedaltrykket på bremse og kobling er behageligt let, A1 føles samtidig let at køre, uden at man mister fornemmelsen af at køre bil.
På motorsiden er der som udgangspunkt tre turboladede motorer, når A1 introduceres herhjemme til september. To benzinmotorer på henholdsvis 1.2- og 1.4-liter, samt en dieselmotor på 1.6-liter.
Det åbenlyse valg falder på den lille 1.2-benzinmotor, for der skal mange kilometer til at det kan betale sig at vælge dieselvarianten, især fordi benzinmotorerne er så økonomiske. Og netop basismodellen er økonomisk attraktiv med manuelt klimaanlæg, fjernbetjentcentrallås og splitbagsæde til godt 220.000 kr.
Danskerne har i de senere år kastet sig over netop de små økonomiske biler, og selvom Audi A1 ligger i den dyre ende af miniklassen, byder den på luksusfornemmelse i en bil, som samtidig er sikker, ikke fylder for meget på vejen og kører langt på literen.
Ved samtidig at give mulighed for at sætte et personligt præg på bilen, er A1 i den grad en bil af tiden. Og savner du bedre adgangsforhold til bagsædet og plads til voksne på bagsædet, så kan du få VW Polo med samme motor og højeste udstyrsniveau til samme pris. Men så må du undvære den Wasabi-grønne farve i kabinen.