Kia Rio - en stor Picanto

Efter Kias store succes med Ceed og Picanto, er det nu tid til at erobre klassen i mellem med en velfungerende Rio.

Forpremiere

Det kører for Kia. Først slog de igennem med Ceed for et par år siden, og i år har de endnu mere overbevisende lanceret Picanto og nu forsøger de sig midt imellem med Rio.

Mere benplads end Picanto, og ikke mindst et større og mere regulært bagagerum. En bil hvor en lille familie vil kunne være, bare der ikke er krav om større barnestole og barnevogne.

Rio findes med to benzinmotorer, og kommer til foråret i en dieselvariant, der kører over 30 km/l. Denne benzinmotor er den mindste, den større model kommer i en større test i næste udgave af Motor.

Med 85 hk er der rigeligt med kræfter i forhold til bilens størrelse, og med et letgående gearskifte, virker basismotoren overraskende frisk og villig. Selv med passagerer virker motoren ikke tynget af byrden.

Der er kun fem trin i gearkassen, men alligevel er motorstøj ikke generende ved motorvejshastigheder.

Behagelig turbil

Affjedringen er i den bedre ende. Den kan på nogle små ujævnheder være lidt fast i det, men det er ikke generende eller afvigende i forhold til konkurrenterne i klassen.

Større ujævnheder og selv skarpe stigninger på fartbump tager den med ophøjet ro. Det er en behagelig bil at køre en tur i, også en længere en af slagsen.

Det eneste minus er, at styretøjet har svært ved at falde til ro. Det er, som om bilen ikke naturligt kører ligeud, men skal holdes på kursen. Vi har oplevet det samme i nogle andre Kia og Hyundai modeller som Picanto og i10.

Og nu vi er ved kritikken, så er den bagerste stolpe mellem bagdøren og bagklappen ganske bred. Den skjuler i høj grad den øvrige trafik, hvilket især gør det svært at orientere sig om cyklister i bykørsel.

Og skulle vi komme et med sidste lille øf, så er bagagerumsbunden langt nede i forhold til læssekanten, så man skal løfte alt ud af bagagerummet. Afhængig af ens bagage, kan det være en tung manøvre.

Konkurrencedygtig pris

Pladsforholdene i bilen er udmærket, uden at være klasseledende. Der er ingen smarte sæder som folder ned som i f.eks. Honda Jazz.

Kia har i stedet fokuseret på at give en konkurrencedygtig pris. Basismodellen Motion sælges til lige under 124.000 kr., men denne Active-udgave med aircondition, elruder bag og varme i forsæderne virker som bedste tilbud. Især fordi basismodellen ikke kan fås med håndfri bluetooth-løsning.

Samlet set er Rio en interessant bil, men den virker ikke så overlegen i forhold til konkurrenterne som den mindre Picanto. Men prøv en tur og se, om udsynet skråt bagud generer, før du beslutter dig.

Kia Rio
1.2 Active
143.679 kr. (heraf reg.afgift 54.883 kr.)

Plus:
Pris
Plads
7 års garanti

Minus:
Styretøj
Udsyn bagud

Motors test:
Målt forbrug: 16,2 km/l
Beregnet økonomi: 2,35 kr./km

Se alle data om bilen