BMW X1 – fornyet og forbedret

BMW X1, den første kompakte SUV i luksusklassen, er allerede nået frem til sit facelift. Meget er forbedret, bl.a. unik mulighed for ottetrins automatgear, internetforbindelse og tre designlinjer.

BMW X1 har fået et ret synligt facelift og fås nu i tre forskellige designlinjer foruden standardversionen. Her er det X-line
Forpremiere

Motor mener: BMW X1 er noget så sjældent som en brændstofvenlig SUV. Designfornyelsen er velkommen, men især den nye sikkerheds- og komfortteknologi og det fremragende otte-trins automatgear gør en forskel.

Det ligner ikke BMW at give sine modeller en større ansigtsløftning efter blot to et halvt år. Men det overgår nu den kompakte BMW X1, dels fordi modellen får et forholdsvis kort liv på fem år, dels fordi den samtidig lanceres for første gang i både USA og Kina – sidstnævnte sted skal den nu også bygges.

BMW X1 har ellers gjort det godt, efter at den kom på markedet primo 2010 som den første af sin slags i premiumklassen. Siden er både Mercedes-Benz GL og Audi Q3 kommet til. 300.000 biler er solgt på den korte tid. Også i Danmark har den gjort det pænt med knap 700 styk, hvoraf næsten alle er på hvide plader.

Tre designlinjer

Kabinen i BMW X1 ligner stort set sig selv, men har hist og her fået lidt bedre materialer og midterkonsollen er orienteret mere mod føreren. Dette nye sportslæderrat er ekstraudstyr.
Kabinen i BMW X1 ligner stort set sig selv, men har hist og her fået lidt bedre materialer og midterkonsollen er orienteret mere mod føreren. Dette nye sportslæderrat er ekstraudstyr.

Designændringen er moderat, men alligevel ret synlig, når man ser den gamle og nye ved siden af hinanden. Fronten er fornyet med bl.a. nye lygter, blinklys, der er flyttet op i spejlene, større lakerede områder og en udformning af det nederste af grill’en, så motorhjelm og grill tilsammen danner et X.

Endnu mere synligt bliver det, hvis kunden vælger en af de tre særlige designlinjer, der som noget nyt kan tilkøbes til BMW X1: X Line, Sport Line og M Sport Package. Det gælder uanset, hvilken motor man vælger. Dertil kommer fire nye karrosserifarver og tre nye 19-tommer-fælge.

Automatgear gør BMW X1 miljøvenlig

På tekniksiden er det lykkedes BMW at forbedre sin førerposition i brændstoføkonomi ganske markant. De nye modeller går fra en anelse til temmelig meget længere på literen end de gamle. Forbedringen er størst på modeller med automatgear, hvor der som noget unikt er tale om en ottetrins gearkasse.

Den er så effektiv, at de automatiske versioner generelt kører en anelse længere på literen end de manuelle. Bortset fra mérprisen på 38.000 kr. er det svært at se, hvorfor man selv skal have ulejlighed med at skifte gear.

Ud over automatgearet skyldes forbedringerne stop-start på alle modeller, opsamling af bremseenergi, frakobling af aircondition-kompressor, dæk med mindre rullemodstand og optimeringer af enkelte motorer.

Fås som bag- eller firehjulstrukken

Blinklyset er flyttet op i sidespejlet på BMW X1.
Blinklyset er flyttet op i sidespejlet på BMW X1.

Motorprogrammet er usædvanlig stort. Der er tre benzindrevne og fem dieseldrevne, alle firecylindrede.

Mest nøjsomme model er ikke den mindste motor, men 20d i en såkaldt Efficient Dynamics Edition. Den toliters dieselmotor med 163 hestekræfter får den baghjulstrukne udgave til at køre 22,2 km pr. liter. Denne version fås kun med manuelt gear.

BMW har tilføjet en ny grundmotor på dieselsiden, 16d med 116 hk og en brændstoføkonomi på 20,4 km pr. liter. Også i dieseltoppen er der kommet helt nye varer: en magtfuld 25d med 218 hestekræfter. Som alle øvrige er den på 2,0 liter.

De fleste modeller fås både som baghjulstrukne, sDrive, og firehjulstrukne, xDrive.

Mere udstyr i ny BMW X1

I kabinen er ændringerne beherskede med et nyt multifunktionsrat som det mest markante.

Men derudover får X1 nu adgang til BMWs nyeste udvalg af sikkerheds- og komfortteknologi. Det gælder forlygter, der selv kan blænde ned og op og dreje efter vejens forløb, fartpilot med automatisk nødbremse og internet i bilen.

Undervognsskjoldet på BMW X1 har fået ny udformning.
Undervognsskjoldet på BMW X1 har fået ny udformning.

De danske priser er ved faceliftet steget ca. 4.000 kr., men ud over de generelle forbedringer har de danske udgaver fået en del mere standardudstyr: klimaanlæg, opgraderet radio, midterarmlæn, Eco pro-sparefunktionen, læder-multifunktionsrat, varme i sæderne og letmetalfælge.

Den nye BMW X1 kommer til Danmark i juli.

Læs test af den gamle BMW X1 her