
Motor mener: Ford Fiesta er en rigtig sjov og velkørende bil. Den kan også bruges i hverdagen, men spørgsmålet er, om man kan leve med bilens sportslige egenskaber, når den første forelskelse har lagt sig.
Ford har haft teknikken på plads i et stykke tid, men har måttet vente pænt med at lancere den sportslige ST-udgave af Fiesta, til bilen fik sit facelift for nogle måneder siden. Nu er også designet kommet på plads, og med en forstærket og sænket undervogn, en toptrimmet motor samt et styretøj og bremsesystem, der er skabt til at håndtere de mange kræfter, er rammerne sat for en sjov oplevelse bag rattet.
Motor tog bilen med op på de små snoede veje i bjergene bag franske Nice for at prøve bilen af, og det skulle vise sig at være et godt valg. Sjældent har en bil og en vej passet så godt til hinanden.
Fantastisk lyd i Ford Fiesta ST

Den lille Ford Fiesta vejer under 1.100 kg, og med 182 hk og et turbo-drejningsmoment på 240 Nm er vægt-effekt forholdet på et yderst interessant niveau. Motoren trækker forrygende fra selv lave omdrejningstal og leverer sine kræfter akkompagneret af en lyd i kabinen, der er helt fantastisk.
Lyden er hentet ind til kabinen via friskluftkanalerne, der har fået en lydmembran monteret, så lyden fra udstødningssystemet kun dukker op, når man for alvor træder på speederen. Normalt lyder motoren ikke af meget, da turboladeren dæmper støjen, men det har Ford altså løst med den omtalte membran.
Den løsning giver føreren en sjælden sjov oplevelse, når man styrer bilen gennem en skarp kurve med lav hastighed, og så igen træder speederen helt ned, for atter at få hastigheden i vejret. Det rykker, og det lyder forrygende.
Sportslig kabine i Ford Fiesta ST

ST-udgaven af Ford Fiesta kommer kun i én version, og det er den tredørs udgave af den traditionelle Fiesta med den omtalte 1.6-liters turbomotor. Interiøret er peppet gevaldigt op med Recaro-sportsæder, kulfiberlignende paneler på instrumentbordet samt et yderst lækkert læderrat.
Udvendigt er fronten præget af den store trapez-formede grill, mens bagenden har fået en diffuser-lignende åbning med de to udstødningsrør integreret i underdelen.
Ford Fiesta ST kommer med store 17-tommer hjul og fås i fem friske farver, hvoraf orange, rød og blå er forbeholdt ST-udgaverne.
For skrap til hverdagen
Den første sportslige udgave af Ford Fiesta var den legendariske XR2 fra 1982. Den blev sidenhen efterfulgt af Fiesta ST i årene 2005-2008, og det er den arv, den nye Fiesta ST skal videreføre.

Den opgave løser bilen på en så overbevisende måde, at man næsten kan undre sig over, at andre nye biler skal anvende avancerede løsninger som elektrisk justerbare undervogne, justerbar motoreffekt etc. Hos Ford er teknikken simpel, og den virker overbevisende takket være den viden, Ford har opnået i sin motorsportsafdeling.
Det store spørgsmål er derfor ikke, om bilen kan levere varen, men om man i praksis har mulighed for at udnytte bilens ressourcer. En kedelig hverdag med køkørsel kan givetvis få ønsket om mere komfort og mindre sport til at melde sig.
Man må derfor overveje grundigt, om Ford Fiesta ST også er den bil man drømmer om, når den første forelskelse har lagt sig. Er den det, virker prisen på 285.000 kroner til gengæld som et godt køb.