Motor mener: Designet er smukt, og køreegenskaberne overraskende komfortable, selv om bilen er lynhurtig.
Italienske Maserati har store ambitioner om at genvinde fordums tiders storhed, og med en helt ny fabrik, nye kvalitetsnormer, nye motorer og helt nye biler virker målet indenfor rækkevidde.
Her kun få måneder efter at den store Quattroporte er kommet på gaden, er fabrikken således klar med denne mindre og mere køreglade pendant. Ghibli er navnet, og den deler en hel del teknik med storebroderen, men er blevet en 29 cm kortere – heraf 17 cm kortere akselafstand.
Motoren er en V6-motor med biturbo, der via en ottetrins automatgearkasse trækker på baghjulene, hvis man da ikke har investeret i Q4-udgaven med træk på alle fire hjul. Hjulophæng og kollisionssikring er hentet fra Quattroporte, og det betyder, at vægten faktisk kun er mindsket med 50 kg. Som noget helt nyt kommer Ghibli også i en version med en V6-dieselmotor.
Hurtig og komfortabel Maserati Ghibli
Vi har prøvet SQ4-udgaven og blev med det samme bjergtaget af bilens enorme ressourcer, der på meget overraskende vis er kombineret med utroligt komfortabel kørsel. Ghibli kører ganske enkelt som en drøm, og man nyder hvert sekund i bilen.
Foran er instrumentbordet indrettet omkring en stor pegefølsom skærm, der er let at betjene. Materialerne er flot bearbejdet, og bilen imponerer alt og alle. Bagtil er bagsædepladsen kneben, men til gengæld er bagagerummet nærmest enormt.
Motoren kan køres i forskellige indstillinger, og i Sport-mode er der vellyd over det hele. Styretøjet er godt afstemt, men selv om selve ZF-gearkassen – som vi også kender fra BMW – skifter fint, så er selve gearvælgeren en ommer. Den er upræcis og ødelægger en ellers lydefri oplevelse.
Prisen er i den høje ende af skalaen, men med udstyr og motorydelse in mente, er der ikke stor prisforskel mellem en Maserati og en tilsvarende tysker.