Fabelagtig Skoda Fabia

Den nye Skoda Fabia ændrer opfattelsen af, hvad man kan forvente sig i denne prisklasse. Det er intet mindre end imponerende!

Skoda Fabia.
Forpremiere
Fronten på Skoda Fabia er strammet op og giver bilen et dynamisk udseende. Bemærk LED-kørelyset i forlygterne. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM
Fronten på Skoda Fabia er strammet op og giver bilen et dynamisk udseende. Bemærk LED-kørelyset i forlygterne. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: Den nye Skoda Fabia bliver uden tvivl en af årets varmeste nyheder. Med en helt ny platform, fine motorer og nyt sikkerhedsudstyr er den svær at komme uden om.

Som en del af VW-gruppen har Skoda ofte blot fulgt i sporet på de nye modeller fra Volkswagen. Men denne gang er rollerne byttet om, og Skoda har således taget teten med den nye Fabia.

Den er første model i denne klasse, der er baseret på den nye MQB-platform, som kendes fra både Skoda Octavia og VW Golf. Dermed er den nye Skoda Fabia rykket helt forbi VW Polo, og Fabia opleves da også som en markant bedre bil end f.eks. Polo.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Polo

I første omgang ser vi kun denne femdørs udgave, men i løbet af 2015 dukker en stationcar op.
I første omgang ser vi kun denne femdørs udgave, men i løbet af 2015 dukker en stationcar op.

En af årsagerne er bredden på bilen, der er vokset ikke mindre end ni cm, og som giver bilen et fantastisk ’fodfæste’ på vejen.

Vægten er reduceret

Som følge af den nye platform er det lykkedes Skoda at sænke vægten med 45 kg, så letteste udgave nu vejer under 1.000 kg. Det er en lav vægt, bilens nye størrelse taget i betragtning.

Men nok endnu mere væsentligt betyder den nye konstruktion, at også tyngdepunktet er sænket betydeligt, og det har en meget kontant indflydelse på bilens køreegenskaber. Det lavere tyngdepunkt skyldes bl.a. introduktionen af helt nye aluminiums-motorer, der er skråtstillet mellem forhjulene.

Førerpladsen er strammet op og udført i materialer af høj kvalitet. Rattet er virkelig lækkert at holde om, og det er fuldstændig i ro, selv om man kører på virkelig dårlige veje.
Førerpladsen er strammet op og udført i materialer af høj kvalitet. Rattet er virkelig lækkert at holde om, og det er fuldstændig i ro, selv om man kører på virkelig dårlige veje.

LÆS OGSÅ: Motors nyeste test og prøvekørsler

Det er både benzin- og dieselmotorerne, der er nye i Fabia-klassen, og de fleste er hentet direkte fra den større Octavia, men i grundudgaven ser vi senere den lille trecylindrede 1.0-liters motor, som også kendes fra Skoda Citigo.

Helt nyt mediesystem

Sammen med den nye Fabia lancerer Skoda også en helt ny generation af radioer – eller mere korrekt multimediesystemer. Topmodellen har en 6,5-tommers HD-farveskærm, der kan kobles til mobiltelefonen via det nye MirrorLink-system, så mobiltelefonens funktioner og apps styres direkte fra bilens skærm.

Sammenkoblingen foregår nu trådløst via en ny generation af Bluetooth, og Skoda tilbyder apps, så man på telefonen kan få oplysninger om seneste køretur. Det er ikke bare i form af forbrug, men også med tilhørende spareråd, så man kan forbedre sin kørestil.

Bagagerummet i Skoda Fabia sætter nærmest ny rekord i klassen med sine 330 liter. Ryglænet kan foldes forover på en ikke særlig avanceret facon, men det er nemt at have med at gøre.
Bagagerummet i Skoda Fabia sætter nærmest ny rekord i klassen med sine 330 liter. Ryglænet kan foldes forover på en ikke særlig avanceret facon, men det er nemt at have med at gøre.

LÆS OGSÅ: Motors nyeste test og prøvekørsler

Mellemudgaven kan omtrent det samme, men her er der kun en 5-tommer skærm, og endelig er der en ret simpel udgave i de billigste versioner. I lighed med øvrige biler fra VW-gruppen taler Skoda Fabia stadig ikke dansk, og det er en alvorlig mangel i en ellers vellykket bil.

Nye sikkerhedssystemer

Skoda Fabia rummer de nyeste teknologier, og tilbydes blandt andet med en række sikkerhedsudstyr, man ellers skulle op i større biler for at få adgang til. Det er bl.a. Frontassist, der er et automatisk nødbremsesystem, hvor en radar hele tiden holder øje med trafikken foran bilen og om nødvendigt advarer føreren eller i sidste instans direkte nedbremser bilen.

Dette er topudgaven af multimedie anlægget i Fabia. Der er tale om en 6,5-tommer stor farveskærm, der let kan kobles til mobiltelefonen, så telefonens apps kan styres fra skærmen.
Dette er topudgaven af multimedie anlægget i Fabia. Der er tale om en 6,5-tommer stor farveskærm, der let kan kobles til mobiltelefonen, så telefonens apps kan styres fra skærmen.

Bilen har også en nødbremse, der bremser bilen i tilfælde af en kollision, så ulykken ikke udvikler sig yderligere. Derudover er der mulighed for at bestille bilen med træthedsovervågning og fartbegrænser, hvilket sikkerhedsmæssigt bringer Fabia op på niveau med Polo, der ellers sikkerhedsmæssigt har kørt i sin egen liga i denne klasse.

Kører formidabelt

Den nye Skoda Fabia byder på køreegenskaber af den rigtige fine slags. Styretøjet er nu udstyret med elektromekanisk servostyring, og det er ualmindeligt godt konstrueret. Uanset vejens beskaffenhed er der helt ro i rattet, og følingen med vejen er i høj grad til stede hele tiden.

Benzinudgaverne virker glimrende affjedret, mens man godt kan mærke, at dieseludgaven er lidt tungere ude foran. Den firecylindrede 1.2-liters benzinmotor er forsynet med turbolader og sekstrins gearkasse. Den kombination er forbilledlig.

LÆS OGSÅ: Motors nyeste test og prøvekørsler

Bundtrækket er imponerende og ved motorvejshastigheder er omdrejningstallet reduceret til et niveau, man ellers kun ser på dieselbiler. Vælg derfor trygt benzinudgaven frem for den noget dyrere udgave med dieselmotor.

Den nye Fabia kan fås med et stort glastag, der dog ikke kan åbnes, nøglefri adgang og start af bilen, parkeringssensorer samt automatisk lyssensor, der sørger for at tænde lyset, når der er behov for lys foran og bag på bilen. Hvad der er standard og hvordan priserne ser ud, er endnu ikke offentliggjort.