
Motor mener: Nissan e-NV200 Evalia fungerer fint som elbil og tilbyder hidtil uset plads i en elbil, men bærer præg af sin varevogns-baggrund, inkl. sikkerheden.
Elbiler er normalt noget småtteri med Tesla S som en undtagelse. Men nu dukker en ualmindelig rummelig elektrisk bil op.
Det er den lidt besynderligt udseende Nissan e-NV200 Evalia, som nærmest er en minibus. Der er højt til loftet, skydedøre i begge sider, god plads til tre på bagsædet og en balsal som bagagerum. Evalia er det første eldrevne „rumfartøj” til vejbrug.
LÆS OGSÅ: Motors test af Nissan Leaf

Bilen er grundlæggende udviklet som varevogn, og det er noget af forklaringen på, at elbilen – lige som dens dieseldrevne version – må nøjes med ikke-acceptable tre Euro NCAP-stjerner.
Foruden personbilen, som alene bærer Evalia-navnet, fås en egentlig varevogn samt en combi, der har bagsæde, men samme kabinematerialer som varevognen foruden sidehængslede bagdøre.
Selv om Evalia er apteret pænere end vare- og combiversionen, er oplevelsen af kabinen stadig til varevognssiden med hårde materialer. Det står i modsætning til instrumenthuset, der med sit klare digitale display liver op.
Enormt bagagerum
Nissan Evalia fås kun med lyst indtræk, som i denne udgave giver mindelser om japanske biler fra 1980’erne. Kun varevognen kan mod merpris fås med sort stof. Til gengæld er udstyrsniveauet højt med bl.a. navigation, digitalt instrumenthus, klimaanlæg, bakkamera samt varme i sæder og rat.
Sikkerhedsudstyret omfatter kun det helt forventelige. De mange avancerede funktioner i bl.a. Qashqai fås ikke her.

LÆS OGSÅ: Motors test af Renault Zoe
Som fører sidder man – afhængig af kropsbygning – lidt akavet, da rattet ikke kan længdejusteres og sædet ikke højdejusteres. På bagsædet er der god plads i alle retninger og f.eks. bedre lårstøtte end i Nissan Leaf. Adgangen sker nemt via to letgående skydedøre.
Evalia fås kun med fem sæder i modsætning til dieseludgaven af samme bil. Trods en lasteevne på 645 kg er det den officielle vægtbegrænsning, der hindrer de to ekstra sæder. Men en løsning er undervejs, siger Nissan.
Til gengæld er bagagerummet helt enormt med kun fem pladser. Nissan angiver det til 2.270 liter, men det er helt op til loftet, og i normen for bagagerumsmål måles kun til rudekant/hattehylde.
Risiko for kold kabine

Evalia har samme motor (og batteri) som Nissan Leaf, og selv om Evalia er tungere, føles den meget livlig ved lavere hastigheder. Det 24 kWh store batteri rækker til 170 km i følge normen, så man i praksis formentlig vil komme tæt på 100 km på en fuld opladning. Til gengæld kan e-NV200 hurtiglades med chademo-standarden, så 80 procent opladning kan opnås på en halv time.
LÆS OGSÅ: Motors test af BMW i3
Sporvidden (samt bredde og længde) er øget i forhold til dieseludgaven, og elbilen kører stabilt og uden særlig krængning med de 250 kg batteri liggende lavt, mellem akslerne. Affjedringen er ikke ligefrem raffineret.
I modsætning til Leaf fås e-NV200 ikke med den energibesparende og effektive varmepumpe. I varevognsudgaven kræves der ikke så meget energi til at varme den lille kabine op, men det gør der i særdeleshed i Evalia, som har en kæmpe kabine. Det kunne godt tære kraftigt på batteriet om vinteren og/eller betyde blå næser ved bagsædet.
Den store elbil koster med en pris på 288.000 kr. ca. det samme som Leaf med mellemste udstyrsniveau. I begge biler er batteriet med i prisen.