Nissan Evalia – rumskib med elmotor

En usædvanlig elbil er på markedet: Den særdeles rummelige familiebil e-NV200 Evalia. Elteknikken er fra Leaf.

Nissan e-NV200 Evalia.
Forpremiere
Førerpladsen byder bl.a. på læderrat med varme, klimaanlæg og navigation. Men da rattet ikke kan længdejusteres og sædet ikke højdejusteres, vil det for mange kompromittere en ordentlig kørestilling. Fotos: Torben Arent, FDM
Førerpladsen byder bl.a. på læderrat med varme, klimaanlæg og navigation. Men da rattet ikke kan længdejusteres og sædet ikke højdejusteres, vil det for mange kompromittere en ordentlig kørestilling. Fotos: Torben Arent, FDM

Motor mener: Nissan e-NV200 Evalia fungerer fint som elbil og tilbyder hidtil uset plads i en elbil, men bærer præg af sin varevogns-baggrund, inkl. sikkerheden.

Elbiler er normalt noget småtteri med Tesla S som en undtagelse. Men nu dukker en ualmindelig rummelig elektrisk bil op.

Det er den lidt besynderligt udseende Nissan e-NV200 Evalia, som nærmest er en minibus. Der er højt til loftet, skydedøre i begge sider, god plads til tre på bagsædet og en balsal som bagagerum. Evalia er det første eldrevne „rumfartøj” til vejbrug.

LÆS OGSÅ: Motors test af Nissan Leaf

Bagagerummet er enormt. Der kan vel nærmest stå to barnevogne i udfoldet stand. En variant med tredje sæderække kommer muligvis.
Bagagerummet er enormt. Der kan vel nærmest stå to barnevogne i udfoldet stand. En variant med tredje sæderække kommer muligvis.

Bilen er grundlæggende udviklet som varevogn, og det er noget af forklaringen på, at elbilen – lige som dens dieseldrevne version – må nøjes med ikke-acceptable tre Euro NCAP-stjerner.

Foruden personbilen, som alene bærer Evalia-navnet, fås en egentlig varevogn samt en combi, der har bagsæde, men samme kabinematerialer som varevognen foruden sidehængslede bagdøre.

Selv om Evalia er apteret pænere end vare- og combiversionen, er oplevelsen af kabinen stadig til varevognssiden med hårde materialer. Det står i modsætning til instrumenthuset, der med sit klare digitale display liver op.

Enormt bagagerum

Nissan Evalia fås kun med lyst indtræk, som i denne udgave giver mindelser om japanske biler fra 1980’erne. Kun varevognen kan mod merpris fås med sort stof. Til gengæld er udstyrsniveauet højt med bl.a. navigation, digitalt instrumenthus, klimaanlæg, bakkamera samt varme i sæder og rat.
Sikkerhedsudstyret omfatter kun det helt forventelige. De mange avancerede funktioner i bl.a. Qashqai fås ikke her.

Nissan e-NV200 Evalia er baseret på den tilsvarende, dieseldrevne varevogn, men er lidt længere og bredere og indrettet som (lidt grov) personbil.
Nissan e-NV200 Evalia er baseret på den tilsvarende, dieseldrevne varevogn, men er lidt længere og bredere og indrettet som (lidt grov) personbil.

LÆS OGSÅ: Motors test af Renault Zoe

Som fører sidder man – afhængig af kropsbygning – lidt akavet, da rattet ikke kan længdejusteres og sædet ikke højdejusteres. På bagsædet er der god plads i alle retninger og f.eks. bedre lårstøtte end i Nissan Leaf. Adgangen sker nemt via to letgående skydedøre.

Evalia fås kun med fem sæder i modsætning til dieseludgaven af samme bil. Trods en lasteevne på 645 kg er det den officielle vægtbegrænsning, der hindrer de to ekstra sæder. Men en løsning er undervejs, siger Nissan.

Til gengæld er bagagerummet helt enormt med kun fem pladser. Nissan angiver det til 2.270 liter, men det er helt op til loftet, og i normen for bagagerumsmål måles kun til rudekant/hattehylde.

Risiko for kold kabine

Instrumenthuset er rent digitalt og står meget skarpt. Resterende rækkevidde er som på andre elbiler en meget vigtig oplysning.
Instrumenthuset er rent digitalt og står meget skarpt. Resterende rækkevidde er som på andre elbiler en meget vigtig oplysning.

Evalia har samme motor (og batteri) som Nissan Leaf, og selv om Evalia er tungere, føles den meget livlig ved lavere hastigheder. Det 24 kWh store batteri rækker til 170 km i følge normen, så man i praksis formentlig vil komme tæt på 100 km på en fuld opladning. Til gengæld kan e-NV200 hurtiglades med chademo-standarden, så 80 procent opladning kan opnås på en halv time.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW i3

Sporvidden (samt bredde og længde) er øget i forhold til dieseludgaven, og elbilen kører stabilt og uden særlig krængning med de 250 kg batteri liggende lavt, mellem akslerne. Affjedringen er ikke ligefrem raffineret.

I modsætning til Leaf fås e-NV200 ikke med den energibesparende og effektive varmepumpe. I varevognsudgaven kræves der ikke så meget energi til at varme den lille kabine op, men det gør der i særdeleshed i Evalia, som har en kæmpe kabine. Det kunne godt tære kraftigt på batteriet om vinteren og/eller betyde blå næser ved bagsædet.

Den store elbil koster med en pris på 288.000 kr. ca. det samme som Leaf med mellemste udstyrsniveau. I begge biler er batteriet med i prisen.