Opel Astra - en ny stjerne

Nye turbomotorer, mere sikkerhed og en flot kabine skal genetablere Opel Astra som en af danskernes favoritter.

Opel Astra.
Forpremiere
Astra lanceres som femdørs hatchback, men til foråret udvides modelfamilien med en stationcar. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM
Astra lanceres som femdørs hatchback, men til foråret udvides modelfamilien med en stationcar. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: Med de nødvendige krydser på udstyrslisten er Opel Astra blevet en særdeles velkørende og moderne familiebil.

Opel startede på en frisk, da de gik i gang med at skabe den nye Astra. Kun navnet er bibeholdt, og i stedet er kommet en bil, der udvendigt er blevet lidt mindre, men som indvendigt både er blevet mærkbart større, og som byder på markant bedre komfort.

Motorprogrammet omfatter to nye turboladede benzinmotorer og en ny dieselmotor, der fås i flere versioner. Og på sikkerhedsområdet introducerer Opel nu en helt ny generation af systemer, der både kan bremse, styre og informere på avanceret vis.

LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota Auris Hybrid

Førerpladsen er lækkert indrettet. Forgængerens mange knapper er nu bygget ind i trykskærmen, som med danske menuer gør det let at betjene bilen.
Førerpladsen er lækkert indrettet. Forgængerens mange knapper er nu bygget ind i trykskærmen, som med danske menuer gør det let at betjene bilen.

Første sending omfatter kun en femdørs variant, men allerede til april næste år dukker stationcarversionen også op.

Imponerende trækkraft

Vi har prøvet Astra i to udgaver med dels den lille trecylindrede 1.0-liters turbomotor med 105 hk, dels den større 1.4-liters turbomotor med 150 hk. Hvis vi begynder med den lille, kan vi konstatere, at der her er tale om en motor, der nærmest passer perfekt ind på det danske marked.

Den er koblet op med en femtrins gearkasse, der fungerer glimrende, og egentlig savner man ikke kræfter i denne version. Men Opel har valgt, at denne motor kun kan fås med de to laveste udstyrsniveauer.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Golf

Denne 8-tommerskærm er en del af navigationspakken til 12.000 kr. Standardskærmen er en tomme mindre i diagonalen.
Denne 8-tommerskærm er en del af navigationspakken til 12.000 kr. Standardskærmen er en tomme mindre i diagonalen.

Hvis man gerne vil have noget af det nye og avancerede udstyr, så skal man op i den store 1.4-liters turbomotor, som i øvrigt er koblet op med en sekstrins manuel gearkasse.

Her får man så også en motor, der giver Astra en dynamik, man ikke umiddelbart ville forvente af en ellers afdæmpet familiebil. Den styrer præcist og med en undervogn, der let håndterer de mange kræfter. Her glæder man sig over en indbygget køreglæde, der fuldt ud retfærdiggør en pris, der nærmer sig de 300.000 kr., når først de mest nødvendige krydser er sat.

Avancerede forlygter

Bagagerummet rummer 370 liter og er i øvrigt flot beklædt og regulært i formen.
Bagagerummet rummer 370 liter og er i øvrigt flot beklædt og regulært i formen.

Noget af det avancerede udstyr, vi tænker på, er de avancerede LED-forlygter, der selv tilpasser sig efter kørslen og trafikken. De blænder selv op og ned, og de justerer lyskeglen efter trafikken foran bilen. Det prøvede vi i praksis på nordjyske mørke landeveje, og det kryds på bestillingslisten er uden tvivl alle sine 17.000 kr. værd.

En anden nyskabelse er det, Opel kalder Opel Eye. Det er et avanceret sikkerhedssystem, der er standard på topudgaverne, men som skal tilkøbes Enjoy-udgaven for 6.500 kr. Systemet advarer, hvis man kører for tæt på forankørende, det bremser, hvis der er risiko for en kollision, det holder øje med skiltene langs vejen, og det advarer og drejer lidt på rattet, hvis man er på vej ud over vejbanens kantlinjer.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Peugeot 308

Nødbremsen virker i princippet hele tiden og kan bremse bilen helt op ved hastigheder op til 30 km/t. og reducere kollisionshastigheden, hvis man kører hurtigere.

Lækker kabine

Opel Astra kan for 17.000 kr. ekstra leveres med avancerede LED-forlygter, som løbende tilpasser sig vejen og trafikken.
Opel Astra kan for 17.000 kr. ekstra leveres med avancerede LED-forlygter, som løbende tilpasser sig vejen og trafikken.

Indvendigt er Opel Astra opgraderet mærkbart i forhold til før. Materialerne er lækre at røre ved, og sæderne er glimrende. Ikke mindst hvis man tilkøber det særlige ergonomiske sportssæde, AGR, til 5.900 kr.

Som standard er bilen udstyret med en syvtommers trykskærm i midterkonsollen, men for 12.000 kr. kan man opgradere til en 8-tommers skærm med navigation og indbygget Apple Carplay.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Kia Ceed 

Priserne begynder ved 204.000 kr. for en ret skrabet Essentia-udgave, mens Enjoy-versionen begynder ved 229.000 kr. Det er denne version, der ventes at blive mest populær – gerne krydret med en del af de omtalte udstyrsmuligheder.

Opel Astra må trække 1.450 kg i 1.4-liters udgaven, og et fabriksmonteret anhængertræk koster blot 10.000 kr.