Skoda Superb - Skodas nye limousine

Den nye Skoda Superb scorer højt på samtlige parametre. Her er det praktiske og det komfortable flot rammet ind af god kvalitetsfornemmelse og stramt design.

Skoda Superb.
Forpremiere
Skoda Superb er netop kommet som stationcar og byder dermed på plads i stor stil. Prisen for stationcarudgaven er endnu ikke offentliggjort. Foto: Karsten Meyland Lemche, FDM
Skoda Superb er netop kommet som stationcar og byder dermed på plads i stor stil. Prisen for stationcarudgaven er endnu ikke offentliggjort. Foto: Karsten Meyland Lemche, FDM

Motor mener: Opstrammet design, fornem finish, lækre motorer og herlige køreegenskaber bringer Skoda Superb tæt på Audi-niveau.

Tjekkiske Skoda stormer fremad i både kvalitet og kvantitet. Produktionen har nået et rekordniveau, og med først Skoda Octavia og nu denne endnu større Superb er der ikke langt mellem en Skoda og f.eks. en Audi.

Den nye Skoda Superb er med en længde på 4,86 meter blevet næsten enorm. Bagsædepladsen er overdådig, og vælger man den helt nye stationcar, får man et bagagerum på intet mindre end 660 liter.

Bag rattet venter en oplevelse af høj karat. Skoda Superb imponerer med en meget flot finish, lækre materialer og mulighed for at få bilen leveret næsten præcis, som man kunne ønske sig.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Passat

Et nyt multimedieanlæg byder på både navigation, Apple Carplay, radio og styring af en lang række af bilens funktioner. Det hele foregår nu via danske menuer, og alt virker gennemtænkt.

Superb på lange stræk

På tekniksiden er der et enormt udvalg af motorer. Der er fire benzinmotorer – alle med turbo – og tre dieselmotorer, og det er muligt at få de fleste af dem med dobbeltkoblingsgearkassen DSG. Topudgaven hedder 2.0 TSI, og den har 280 hk, firehjulstræk, automatgear og næsten alt i udstyr. Med en pris på 553.000 kr. er den mildest talt imponerende.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Ford Mondeo

I alle udgaver gælder det dog, at køreoplevelsen er forbedret betydeligt, og Skoda Superb tåler at blive presset, uden at den mister grebet. Men det er naturligvis på de lange stræk, at bilens komfortniveau for alvor kommer til udtryk.

Udvendigt er linjerne strammet op, så bilen fremstår betydeligt mere harmonisk end før. Merprisen for en stationcar er endnu ikke kendt.