Motor mener: Med F-Pace leverer Jaguar en overbevisende debut i den boomende SUV-klasse – rummelig, komfortabel, velkørende og forbavsende kompetent på dårlige veje. Og fornemmelsen af at sidde i en ægte Jaguar er ikke gået tabt.
En stolt historie er guld værd for et hæderkronet bilmærke som britiske Jaguar. Men den kan også være en klods om benet, ikke mindst hvis man vil forny sig, og der skal nok blive løftet et par øjenbryn, når Jaguar nu sender mærkets første SUV på gaden.
Jaguar F-Pace sigter efter biler som Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 og, for de dyrere versioners vedkommende, Porsche Macan.
LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Audi Q5 og Volvo XC60
Heller ikke Jaguar kan dog se bort fra, at SUV-salget er eksploderet, og frem mod 2020 ventes markedet for kompakte premium-SUV’er at vokse med yderligere 50 procent. Stationcars er derimod en uddøende race, så dem vil Jaguar ikke bygge længere.
Men det ændrer ikke på, at mange har en ganske fasttømret mening om, at en ægte Jaguar enten er en prestige-sedan med sportsligt anstrøg som XE, XF og XJ eller en fuldblods sportsvogn som F-Type.
Masser af plads
Englænderne fastslår da også selv, at en Jaguar skal have en lang front, en kompakt og sporty skåret kabinesektion og en coupé-agtig hæk, og det er næsten så langt fra en normal SUV, som man kan komme. Jaguars designere lægger ikke skjul på, at det var en udfordring at kombinere Jaguars ”design-DNA” (et efterhånden meget slidt marketing-udtryk) med de højbenede SUV-proportioner.
Om kunststykket er lykkedes, må den enkelte selv vurdere, men den 4,73 m lange og godt to meter brede F-Pace kan prale af usædvanlig fine pladsforhold. Tre fuldvoksne sidder behageligt bagi, og med bagsædet på plads sluger bagagerummet 650 liter; det kan ingen af konkurrenterne matche, og lægges sædet ned, er der plads til 1.740 liter bagage.
LÆS OGSÅ: Motors test af BMW X4 xDrive
Også på forreste række kræses der om fører og passager. Ligesom i Jaguar XE og XF er instrumenteringen digital og kan ændre udseende efter behov, siddekomforten er fremragende, og heller ikke i topversionerne er Jaguar faldet for fristelsen til at montere utilbørligt hårde skålformede sportssæder. Tak for det.
De fleste funktioner dirigeres via en stor og ganske letforståelig bredformat-skærm midt på instrumentbordet. Systemet kan også forbindes med en smartphone, der er tre 12 volt-stik og fire USB-indgange, og skal hele familien underholdes undervejs, kan F-Pace leveres med et wifi-hotspot, der gør det muligt at tilslutte hele otte forskellige enheder ad gangen, heraf fire videofeeds.
Åbnes med et armbånd
Naturligvis kan udstyr og materialer skræddersyes helt efter smag, interesser og tegnebog, og til folk med et aktivt fritidsliv kan Jaguar levere en armbånds-”nøgle”, der gør det muligt at efterlade den almindelige tændingsnøgle i bilen, når du for eksempel er på stranden eller kører mountainbike.
Kort fortalt låses bilen automatisk, når armbåndet rører J’et i Jaguar-emblemet på bagsmækken, og du åbner den igen ved at gøre det samme, mens du trykker på bagklappens udløser. Armbåndet, som Jaguar kalder Acvitivity Key, er stødsikkert, vandtæt til 20 meters dybde og indeholder ikke noget batteri.
LÆS OGSÅ: Motors test af Mercedes-Benz GLC
Grundarkitekturen deler F-Pace med Jaguar XE og XF, der bygges på samme samlebånd. Karrosseriet er derfor i aluminium og vejer under 300 kg – karrosserisiden er ét stort aluminiumsstykke, der vejer blot seks kg – men for vægtens og ikke mindst vægtfordelingens skyld er dele af fronten i magnesium, dørene i stål og bagklappen i kunststof.
Også motorerne kender vi fra Jaguars øvrige modelprogram, og basismotor og mest interessant i Danmark er en 2.0-liters diesel med 180 hk. Som den eneste kan den leveres med enten baghjuls- eller firehjulstræk og manuel sekstrins gearkasse eller ottetrins automatik, og med manuelt gear og baghjulstræk lover Jaguar et normforbrug på over 20 km/l.
Desuden findes F-Pace med en 3.0-liters V6-diesel med 300 hk og et drejningsmoment på hele 700 Nm, en 2.0-liters firecylindret benzinturbo med 240 hk samt en 3.0-liters benzin-V6 med kompressor og 340 eller 380 hk, alle med firehjulstræk og automatgear.
Land Rovers fine fætter
Firehjulstrækket sender kraften bagud ved normal kørsel for at fastholde illusionen af at sidde i en baghjulstrukket sportssedan, men efter behov kan op til 50 procent automatisk ekspederes til forhjulene.
På asfalt er der to køreprogrammer, normalt og dynamisk, at vælge imellem, og vover du dig ud i let terræn, lader slægtskabet med Land Rover sig ikke skjule: F-Pace har både et køreprogram til løst eller glat underlag samt Hill Descent Control, der holder farten på stejle nedkørsler.
LÆS OGSÅ: Motors test af Porsche Macan
Men de færreste F-Paces vil formentlig opleve andet end almindelige asfaltveje, og her er den højbenede Jaguar på hjemmebane. Med 2,5 omdrejninger er styretøjet skarpt og direkte og giver trods el-servo fin føling med underlaget, og uanset køreprogram havde de velafstemte hjulophæng i aluminium godt styr på det høje karrosseris bevægelser på de til tider meget grovkornede lande- og bjergveje, hvor Motor lagde arm med F-Pace ved pressepræsentationen i Montenegro.
Nogen sportsvogn er F-Pace selvfølgelig ikke, for naturlovene kan heller ikke en Jaguar køre fra. Men under de fleste forhold føles den ikke som en normal SUV, men snarere som en – ja, en høj Jaguar.
Også affjedringskomforten er så fintfølende og behagelig, som kendere forventer af en Jaguar, og selv med undervognen i Dynamic-program er F-Pace alt andet end ukomfortabel, selvom der strammes op for både støddæmpning og styrefornemmelse.
Mindste motor rækker fint
Vi kørte kun firehjulstrukne biler med automatgear ved præsentationen. Men uanset transmission tør vi godt love, at den mindste dieselmotor er fuldt tilstrækkelig i den mindst 1,7 ton tunge F-Pace, for drejningsmomentet på hele 430 Nm sætter ind allerede ved 1.750 omdrejninger og giver et solidt skub allerede få streger over tomgang.
I den 2.0d, Motor kørte, var motoren mere afdæmpet, end vi husker den fra Jaguar XE, og det ottetrins automatgear fra tyske ZF skiftede blødt og umærkeligt; nogle uventede skift nu og da tydede dog på, at software og afstemning endnu ikke er helt på plads. Til gengæld er 2.0-modellen den mest spændstige og agile F-Pace i sving, fordi den mindre motor giver mindre vægt på forhjulene end i de dyrere modeller.
Med den 3.0-liters V6-diesel under hjelmen er der hele 700 Nm moment på lager. Det mærkes, for under alle forhold trækker den som en overdimensioneret dampmaskine, og så lyder den tilmed godt. Desværre koster den godt 160.000 kr. mere en firehjulstrukket 2.0d, men kørefornemmelsen er også en ganske anden.
Det er den også i versionerne med benzindrevet kompressor-V6, der for alvor får F-Pace til at føles som en ægte Jaguar – både når det gælder bid og lyd. Men prisen er høj i både indkøb og forbrug. Den firecylindrede 2.0-benziner var desværre ikke disponibel ved præsentationen.
Ægte Jaguar-priser
Som enhver ægte Jaguar er F-Pace ikke en helt billig bil, men det er konkurrenterne jo heller ikke. Når den i maj ruller ud til de danske forhandlere, koster en forhjulstrukket 2.0d små 650.000 kr., mens der skal små 740.000 kr. på bordet for samme motor med firehjulstræk og automatgear. Og med kompressor-V6 runder vi hurtigt millionen med et par krydser på den lange liste over ekstraudstyr.
Til gengæld er tre års garanti og service altid med i prisen – og tilsyneladende er der mange, der ikke har problemer med tanken om en Jaguar-SUV. I hvert fald havde fabrikken modtaget et femcifret antal bestillinger inden produktionsstarten, og holder salgsprognoserne bare nogenlunde, kan F-Pace snart kalde sig Jaguars mest solgte model.