
Motor mener: Den tekniske opgradering af A3 er langt større end den visuelle.
Gode ting har ramt Audi A3. Det meste kan den takke den større A4 for. Og lidt fætter Golf.
Fire år efter at første variant af den nuværende model så dagens lys, har den kompakte Audi fået en større teknisk overhaling. Og det gælder alle karrosserivarianter - tredørs, Sportback, sedan og cabriolet - på én gang.
Grundmodellen har kastet en cylinder overbord, men det skal man ikke være ked af. Den hidtidige 1.2 TSI er erstattet af 1.0 TSI, som bl.a. kendes fra VW Golf.
LÆS OGSÅ: Motors test af VW Golf med 3-cylindret motor

Det er et fint bytte. Den trecylindrede har en fin lille, energisk lyd, men er ikke støjende og opleves stærk nok til bilen ved almindelig kørsel. Ved præsentationen var grundmotoren kombineret med dobbeltkoblingsgear, og de går strålende i spænd.
Ydelsen er hævet fra 110 til 115 hk, og momentet er øget fra 175 til 200 Nm. Den officielle brændstoføkonomi forbedres fra 20,4 til 22,2 km/l, men Motors erfaring med samme motor i Golf er dog, at den kan blive uforholdsmæssig tørstig ved især motorvejskørsel.
Ny motor er også 2.0 TFSI – af typen miller cycle - der netop er kommet i A4.

Den visuelle fornyelse indebærer, at grill’en har fået skarpere former og er bredere, mens forlygterne er nye og mere markante – næsten som på A4. Bi-xenon er standard, LED og Matrix-LED kan tilvælges.
A4’s sikkerhed smitter også af på A3. Nye sikkerhedssystemer – standard eller ekstraudstyr - omfatter aktiv vognbaneassistent, nødbremse med fodgænger-identifikation, køassistent, ”Emergency Assist”, der kan bremse automatisk, hvis føreren trods advarsler ikke reagerer, og endelig advarsel og nødbremse ved bakning.
Navneforvirring
Når man sætter sig bag rattet ses en anden fin A4-teknologi: Virtual cockpit viser de vigtigste informationer i høj opløsning på en 12,3 tommerskærm. Bilen har indbygget SIM-kort som standard, men det koster ekstra at få det aktiveret og benytte det.

Ved faceliftet afskaffes udstyrsvarianterne Attraction, Ambition og Ambiente, og i stedet indføres tre designlinjer. Den „normale” og billigste hedder – ganske forvirrende – ingenting, og de to mere opgraderede hedder Design og Sport. Design markedsføres ikke i Danmark, mens Sport, der ikke har noget med Sport at gøre, består af visuelle opgraderinger.
LÆS OSÅ: Motors stortest af Audi A4
Alle/begge varianter har altså samme udstyr. Kunderne kan så frit vælge løs fra hylderne.

Faceliftet gælder også sportsversionen S3, opladningshybriden e-tron og naturgasbilen g-tron. Opladningshybriden får samme opdatering som de øvrige A3-varianter, men der sker ingen teknisk fornyelse af hybridteknikken, herunder batteriet.
Den tredørs A3 udgår helt af det danske program. Interessen for denne variant har været særdeles lille. Den nye A3 kommer til landet til sommer.