Motor mener: Dette er den perfekte stationcar med de klassiske dyder i behold. Designet er flot, men bagfra er E-klassen blevet svært at skelne fra C-klassens stationcar.
Enorm rummelighed er muligvis gået lidt af mode. Men Mercedes-Benz nægter at følge den modebølge og sørger for, at også den næste E-klasse stationcar har et gigantisk bagagerum.

Godt nok er det blevet marginalt mindre end i den forrige model – minus 25 liter – men lastrummet er stadig det største i sin klasse med 640 liter. Og med tryk på en knap klapper bagsædet frem til perfekt flad position og vupti: 1.820 liter. Mindst.
LÆS OGSÅ: Motors test af Volvo S90, der også findes i stationcarversionen V90

Som standard har ryglænet den praktiske 40:20:40-opsplitning, og ryglænet kan rejses til næsten lodret. Det kan måske gøre forskellen på, om flyttekasser kan være der eller ej. Med ryglænet i normalposition er der ekstra loftshøjde ved bagsædet sammenlignet med sedanen.
Stationcaren er ikke alene et rumuhyre; den er også flot som et palads i de bageste gemakker. Med sine fine tæpper kan den i en snæver vending bruges som eksklusiv smykkebutik. Tæppelandet kan rumme en europalle, siger Mercedes, men det ville godt nok være en skam at prøve på det.
Andre gode ting afrunder den perfekte stationcaroplevelse: luftaffjedring med automatisk niveauregulering på bagakslen, elbetjent bagklap og mulighed for fodbetjent åbning og elektrisk betjent anhængertræk. Påhængsvægten er op til 2.100 kg.
Kører og parkerer selv

E-klasse stationcar fås derudover med samme uendelige liste (27 sider) med avanceret eller luksuriøst ekstraudstyr som sedanen. Det gælder bl.a. muligheden for at gøre bilen selvkørende under nogle forhold.
På motorveje og andre gode veje kan E-klassen reelt køre selv ved at blive midt i vognbanen, holde afstand, tilpasse farten til fartgrænsen og skifte vognbane. Bilen kan også parkere fuldstændig selv: Den kan finde en p-plads og køre ind i den forlæns eller baglæns og kan skifte mellem forlæns og baglæns af sig selv. Føreren skal ikke længere bruge speeder og bremse.
LÆS OGSÅ: Motors duel mellem de rummelige SUV'er Volvo XC90 og Audi Q7
Hele manøvren kan også klares pr. smartphone, mens føreren står udenfor. Det eneste, man skal gøre, er at dreje på en „knap” på telefonen for at vise systemet, at man er i nærheden og aktiv. Selvom man ikke har en meget smal garage, der kunne give sådan et behov, er det en fascinerende funktion, man godt kan imponere naboen med.

Den perfekte stationcar har sin pris. Ca. 50.000 kr. er tillægget til sedan-prisen, hvilket bringer listeprisen for billigste versioner med manuelt gear op på omkring 650.000 kr. Med automatgear er startniveauet 700.000 kr.
De tre første motorer suppleres sidst på året af E 200 d, E 350 d, E 400 4MATIC og E 43 4MATIC. En opladningshybrid er også på vej.