Motor mener: GT86 bygger bro mellem det japanske bilmærkes seriøse hverdag og hobby-folkets ønske om at blive en del af motorsportens verden på en overkommelig måde.
Toyota GT86 skal dels løfte arven fra de klassiske Toyota-sportsvogne som 2000 GT, Celica og MR2, dels fungere som en folkeracer, hvor man for relativt få penge kan købe en sportsvogn, der kan fungere som en almindelig bil til hverdag og tage den med til trackdays i weekenden.
Helt billig er fornøjelsen dog ikke i Danmark, hvor man skal lægge en halv million kroner for at få adgang til de sjove køreoplevelser, som GT86 unægtelig kaster af sig. Så får man vel at mærke den nye faceliftede udgave med et nydesignet ydre med bl.a. LED-lygter både for og bag, et opdateret instrumentbord med noget lækrere materialer og meget flotte 18-tommer fælge.
LÆS OGSÅ: Duel mellem de køreglade Mini Cooper Cabrio og Mazda MX-5
Selve dækstørrelsen er stadig af samme slags som dem, der anvendes på Toyota Prius, og det giver adgang til billige dæk, så de løbende omkostninger holdes nede, selvom man slider en del dæk ned.
Boksermotor og baghjulstræk
På tekniksiden er GT86 uforandret. Motorrummet rummer en firecylindret boksermotor på to liter, som leverer 200 hestekræfter. De mange kræfter ledes til asfalten via en sekstrins manuel gearkasse og baghjulstræk.
Den konstruktion giver sportslige egenskaber, og GT86 er således allerede blevet en legendarisk bil for dem, der elsker at drifte rundt på racerbaner i hele verden.
LÆS OGSÅ: Motors test af sportsvognen Audi TT
Bag rattet opleves GT86 da også som en sjov og involverende bil, hvor man hele tiden har en fin fornemmelse af bilens placering på vejen. Til hverdag griber det elektroniske antiudskridningssystem tidligt ind og korrigerer, hvis der er optræk til en bagvognsudskridning. Det giver trygge og sikre egenskaber ved almindelig kørsel.
Kører som en gokart
Men går turen ind på afspærrede områder, kan man i denne nye udgave nu koble et særligt track-program til, og så tillades relativt store bagvognsudskridninger, hvilket giver basis for at dyrke den sjove og sportslige kørsel. Gør man det, så er GT86 på hjemmebane. Det kunne Motors udsendte konstatere ved selvsyn på en vinterbane i Finland, hvor vi kørte den nye generation af GT86 med pigdæk på både snedækkede landeveje og på en frossen sø. Sjovt og lærerigt!
På landevej er bilen overraskende komfortabel, og både affjedring og styretøj giver god respons uden at blive utåleligt.
Vil man skabe sin egen GT86, er der et hav af muligheder for at udruste bilen, som man vil. Det sker gennem de mange tilbehørsfirmaer, der har udviklet særlige versioner af støddæmpere, fjedre og bøsninger, så man kan efterligne de rigtige sportsvognes kamp om at køre hurtigst på banen. På den måde er GT86 allerede nu blevet en rigtig folkeracer, og den første generation er solgt i 170.000 styk i de fire år, der er gået, siden bilen så dagens lys.