Peugeot 5008 – SUV eller MPV?

Peugeot vil rigtig gerne have, at 5008 er en SUV. Det lyder moderigtigt, men terrænevnerne er beskedne. Til gengæld er 5008 særdeles velindrettet til syv personer.

Peugeot 5008.
Forpremiere
Peugeot 5008 er forlænget 19 cm i forhold til 3008, og akselafstanden er øget næsten lige så meget, 16,5 cm. Det giver plads. Foto: Torben Arent, FDM
Peugeot 5008 er forlænget 19 cm i forhold til 3008, og akselafstanden er øget næsten lige så meget, 16,5 cm. Det giver plads. Foto: Torben Arent, FDM

Motor mener: Peugeot vil ikke kendes ved MPV-ordet, men 5008 er faktisk en særdeles vellykket MPV. Rummelig, fleksibel – og sikker og velkørende.

Peugeot 5008 er ikke nem at sætte i bås. Mærket selv har en klar holdning: Det er en SUV. Trebogstavsordet blev nævnt mindst 30 gange, da Peugeot præsentrede nyheden. For taler, at bilen har stor frihøjde, en lodret og ganske imposant front i stil med offroadere og en høj, solid hoftelinje. Men altså mest design.

Imod taler, at bilen slet ikke fås med firehjulstræk, og at den heller aldrig får det. Imod taler også, at et kik ind i kabinen afslører en særdeles vellykket, fleksibel kabine med syv individuelle løsninger. Man kunne kalde den en MPV, men det er åbenbart et fy-ord.

LÆS OGSÅ: Motors test af Citroën Grand Picasso

Pladsen ved bagsædet er særdeles god. Her er de tre sæder kørt helt tilbage.
Pladsen ved bagsædet er særdeles god. Her er de tre sæder kørt helt tilbage.

Selv ser Peugeot sin 5008 som udfordrer til Nissan X-Trail og Skoda Kodiaq – syvpersoners SUV’er. I praksis konkurrerer den lige så meget mod Citroën Grand Picasso og Renault Grand Scénic.

God plads til store og små

Nuvel, Peugeot 5008 er en særdeles vellykket forlængelse af 3008 med alle de gode egenskaber fra Årets Bil i Danmark 2017 og Car of the Year 2017 i behold. Vægten er blot øget 50-60 kg, så ude på vejen er der slet ingen mærkbar forskel. På parkeringspladsen er der 19 cm mere bil at anbringe.

Med tredje række i brug er der stadig plads til mindre tasker.
Med tredje række i brug er der stadig plads til mindre tasker.

Akselafstanden er øget tre ’hak’ fra 3008 til 5008, 16,5 cm i alt. Hold da op, det mærkes ved anden række. Benpladsen er ekstraordinær god, særligt når sæderne er skubbet længst bagud, og de tre brede sæder og det flade gulv gør det til en god oplevelse for voksne.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af syvsædersbilerne Citroën Grand C4 Picasso, Kia Carens, Renault Grand Scénic, Toyota Verso

Mere overraskende er, at man godt kan klemme en voksen om på tredje række, hvis dem på anden række ikke er alt for fordringsfulde med benplads. Også loftshøjden bagest er rimelig til voksne. De bageste sidedøre er forlænget i forhold til 3008 for at lette adgangen til bageste departement.

Fleksible bagsæder

Bagagerummet bliver meget stort og reelt med begge sæderækker lagt ned. Forsædet kan også foldes, og så er der plads til 3,20 meter lange genstande. De to bageste sæder kan tages ud, hvis man vil have 80 liter ekstra plads.
Bagagerummet bliver meget stort og reelt med begge sæderækker lagt ned. Forsædet kan også foldes, og så er der plads til 3,20 meter lange genstande. De to bageste sæder kan tages ud, hvis man vil have 80 liter ekstra plads.

De fem bagsæder er yderst fleksible. Og det er standard. De tre i anden række kan justeres helt hver for sig i længde og ryghældning samt foldes ned i gulvet. De to bageste sæder kan foldes ned i gulvet hver for sig. Og usædvanligt er, at de også – med en smule øvelse – kan tages helt ud. Den mulighed var ellers gået af mode blandt MPV-biler.

Hvert sæde vejer 11 kg, så det er til at håndtere. For hvert sæde, man tager ud, får man 40 liter ekstra bagageplads i kælderniveau.

LÆS OGSÅ: Test af Nissan X-Trail - syvpersoners SUV

Chefdesigner for Peugeot 5008, Sandeep Bhambra, har haft stor frihed til at gøre 5008 anderledes end 3008. Selv om baglygterne ligner hinanden, er de helt forskellige. Og bagdørene er forlænget for at forbedre indstigningen.
Chefdesigner for Peugeot 5008, Sandeep Bhambra, har haft stor frihed til at gøre 5008 anderledes end 3008. Selv om baglygterne ligner hinanden, er de helt forskellige. Og bagdørene er forlænget for at forbedre indstigningen.

En anden fin detalje er bagagedækkenet. Når tredje sæderække skal bruges, kan det i sagens natur ikke være i brug, men i sammenrullet stand kan det nemt klikkes fast bag tredje række nærmest uden at tage plads.

De fleksible sæder i anden række er markant anderledes end den almindelige bænk i 3008. Der er ingen tekniske grunde til, at 3008 ikke fås med den mulighed. Peugeots marketingfolk synes blot, at 3008 og 5008 skulle være „forskellige” – og vil ikke love, at 3008 på noget tidspunkt får den mulighed.

Sæderne i tredje række kan enten foldes ned i gulvet eller tages helt ud. Med en vægt på 11 kg er de rimelige at håndtere.
Sæderne i tredje række kan enten foldes ned i gulvet eller tages helt ud. Med en vægt på 11 kg er de rimelige at håndtere.

Men dansk lancering til september har Peugeot ingen priser klar på 5008. Men forvent ca. 25.000-30.000 kr. mere end for 3008, dvs. fra ca. 315.000 kr.