Motor mener: 5-serie Touring er en yderst gennemført stationcar med ekstra god bagsædeplads ift. sedanen. Det udvidede gulv bliver ikke helt plant, men næsten alle stationcar-funktionerne er standard. Det er alle sikkerhedssystemer desværre ikke.
Det kan godt være, at BMW stadig mest forbindes med sine klassiske sedaner med sportsligt tilsnit. Men når det gælder 5-serien, har mærket faktisk øvet sig i 27 år på at bygge en perfekt stationcar, og i Danmark foretrækker 60 procent af kunderne denne udgave.

Stationcar-udgaven af syvende generation, kaldet G31, nærmer sig nytte-Nirvana. Alt er godt om end ganske forudsigeligt. 5-serie Touring har taget alle dyderne med fra sedanen og tillagt sig bedre plads og anvendelighed.
LÆS OGSÅ: Kia Optima stc - stationcar med pladsgaranti

Bagagerummet er med 570 liter 40 liter større end i sedanen og 50 liter større end i forrige generation. Rummet er både blevet længere og bredere bagtil.
Bilens lavere vægt (op til 100 kg) giver luft til markant større lasteevne, 120 kg ekstra. Påhængsvægten er 2.000 kg i alle versioner.
Praktisk i hverdagen
Den fikse, oplukkelige bagrude, som BMW nu nærmest er ene om, er standard og gør det lettere at få ting ind og ud af et fyldt bagagerum. Eller hvis bilen er parkeret, så bagklappen er vanskelig at åbne.

Hattehylden glider elektrisk væk og tilbage på plads, og bagklappen har elåbning - begge dele som standard. Unik for Touring-modellen er desuden mulighed for panoramaglastag.
Bagsæderne kan foldes frem med tryk på en knap i bagagerummet, men det udvidede gulv bliver desværre ikke helt plant. Bagsædets ryglæn er delt på den optimale måde: 40:20:40.
Hattehylde og sikkerhedsnet kan hver for sig tages af og placeres fastlåst i et rum under gulvet. Smart.
Touring-modellen er desuden mulighed for panoramaglastag. Sort tagræling er standard.
Fornem plads bagi

Det praktiske fortsætter ind på bagsædet. For større personer er det mærkbart bedre end i sedanen – ikke blot er loftshøjden større, sædehynden er dybere og ryglænet højere.
5-serien er en yderst tyst bil, og på forsædet er der ikke hørbar forskel på sedan og stationcar, selv ved høj fart. Ved bagsædet er der nok en anelse mere baggrundsstøj i stationcaren, uden at det generer overhovedet.
LÆS OGSÅ: Duellen mellem Ford Mondeo og VW Passat
Køreegenskaberne er fuldstændig som i sedanen. Den lidt større vægt bagest kompenseres så rigeligt af luftaffjedring, der er standard på stationcaren.
Sofistikeret nødbremse koster ekstra

Udstyret, inkl. sikkerhedsudstyret, er ellers ens på sedan og stationcar. Det betyder bl.a., at nødbremse virkende op til 80 km/t. følger med, mens en mere sofistikeret nødbremse samt øvrigt avanceret sikkerhedsudstyr beklageligvis er ekstraudstyr.
Firehjulstræk er en mulighed på flere varianter, men BMW vil ikke tilbyde en løftet crossover-version i stil med den, alle de nære konkurrenter, Audi, Mercedes-Benz og Volvo, tilbyder. Markedet er for lille, mener BMW.
Der kommer heller ingen hybridudgaver af stationcaren. Det kan ikke svare sig at udvikle den variant. BMW benytter benzin-hybrid, bl.a. i 530e sedan, men i modsætning til sedanen, der sælges i stort tal i benzinlande som USA og Kina, er stationcaren en næsten ren europæisk affære.
Mérprisen for stationcar er 50.000 kr., så 520d aut. Touring koster 661.000 kr. Beskatningsværdien er 541.000 kr. Leasingprisen for samme model er 6.000 kr./md. med førstegangsydelse på 50.000 kr. (24 mdr.).
SE OGSÅ: Giv plads! 5-serie Touring