Jeep Compass - den er fin med kompasset

Offroad-veteranen Jeep er efter lang tids fravær tilbage i den kompakte SUV-klasse med den ny Compass. Det er der kommet en fin bil ud af – med en smule amerikansk misvisning.

Jeep Compass.
Forpremiere

Motor mener: Jeep Compass er et friskt og rustikt alternativ for de, der ønsker noget anderledes i den kompakte SUV-klasse.

Kursen er sat. Jeep navigerer mod nye horisonter med nye modeller og stigende salg. Efter den lille Renegades ankomst i fjor peger pilen nu på en ny Compass, som udfylder et grimt hul i Jeeps modelprogram.

Compass kører lige ind i SUV’ernes 4,40-meters klasse, hvor VW Tiguan hersker, og der sælges allerflest SUV’er i Europa.

Bagtil virker Compass meget anonym. Fjernede man logoet, kunne næppe nogen genkende mærket. Foto: Torben Arent, FDM
Bagtil virker Compass meget anonym. Fjernede man logoet, kunne næppe nogen genkende mærket. Foto: Torben Arent, FDM

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Kia Sportage og VW Tiguan

Compass er af blandet herkomst. Platformen er italiensk (Small Wide som også bruges til Fiat 500X og Jeep Renegade), og det samme er motorerne. Udvikling og design er foregået i USA, mens fremstillingen af de europæiske biler sker i Mexico.

Amerikansk feeling – europæisk kvalitet

Jeep har skabt en kompetent Compass med blot få graders misvisning. Det er faktisk ikke på køreegenskaber, Compass knapt rammer kursen. Vel er handlingen ikke skarp, men bilen kører behageligt og uden nøkker, og der skal da være lidt amerikansk feeling.

De fleste udgaver har et fint nitrins automatgear, og kombinationen med 140-hestes dieselmotor (nu med AdBlue-rensning) er et fornuftigt valg til bilen.

LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota RAV4

Designet i kabinen er i ægte Jeep-stil med skærmen siddende på et fremspring. Jeep har virkelig fået styr på den oplevede kvalitet.
Designet i kabinen er i ægte Jeep-stil med skærmen siddende på et fremspring. Jeep har virkelig fået styr på den oplevede kvalitet.

Kabinen er pænt lavet med behagelige materialer. Jammerlig amerikansk plast er fortid her. Alle danske versioner har navigation med den helt store skærm på otte tommer. Menuer og tale er ikke på dansk.

Sikkerhedsudstyret er inden for skiven. Nødbremse med persongenkendelse og aktiv vognbaneassistent er som minimum standard.

Kan komme frem overalt

Trailhawk-versionen har reduktionsgear og fem offroadprogrammer. Fordelingen mellem for og bag sker automatisk, med mindre lock-funktionen er aktiveret.
Trailhawk-versionen har reduktionsgear og fem offroadprogrammer. Fordelingen mellem for og bag sker automatisk, med mindre lock-funktionen er aktiveret.

Jeep har et stærkt ry for offroad-egenskaber, og selvom mange knap nok kan finde en skovvej at køre på, svigter Jeep ikke sin historie. En forhjulstrukket version fås, men Jeep i Danmark forventer at sælge langt flest firehjulstrukne versioner, herunder den særdeles terrænduelige Trailhawk.

Den almindelige 4x4-model har automatisk transmission med låsning af differentialet samt fire offroad-programmer. Så er man godt kørende væk fra alfarvej.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi Q2

En særlig kobling kan frakoble hele drivlinjen til bagakslen for at spare brændstof, når der ikke er brug for firehjulstræk. Det sker automatisk, og det samme gælder den kontinuerlige fordeling af kræfter mellem for og bag. Baghjulene bliver maksimalt tildelt 50 procent.

Jeep Compass er en ganske elegant og nobel bil med den karakteristiske syv-grill i en nedtonet udgave.
Jeep Compass er en ganske elegant og nobel bil med den karakteristiske syv-grill i en nedtonet udgave.

Skal man lege seriøst i terrænet, må det blive en Trailhawk, som er unik i denne del af SUV-klassen. Pakken indeholder reduktionsgear, „klippe”-indstilling, hill descent control samt en særlig afkappet front, der gør det muligt at klare heftige vinkler i terrænnet. 30 grader for og 34 grader bag. Trailhawk er desuden bevilget 30 dieselheste ekstra.

LÆS OGSÅ: Motors test af Hyundai Tucson

Hill descent, hvor bilen kravler trygt langsomt nedad ad skrænter, kunne Jeep nu godt have ofret på den almindelige 4x4-model også.
Frihøjden er 18 cm på den forhjulstrukne, 20 cm på den firehjulstrukne og 21,6 cm på Trailhawk.

Ved krævende terrænkørsel – og i andre situationer – savnes kamera i fronten og evt. langs siderne, som særligt Mercedes-Benz tilbyder.

Lygterne er ikke i top

Bagsædepladsen er fin, det er bagagepladsen ikke. Og lygterne er en svaghed – og kan tilskrives den amerikanske herkomst. LED-forlygter fås ikke, ikke en gang i almindelig, statisk udgave, og de egentlige kørelyslygter har gammeldags, gulligt lys.

Højere oppe sidder et LED-bånd, kaldet signaturlygter, og de lyser fint hvidt. Tilsammen ser det kikset ud.

Baggerummet er lille. Blot 388 liter i versioner med lille reservehjul. Med stort reservehjul er det endnu mindre; med lappekit lidt mere.
Baggerummet er lille. Blot 388 liter i versioner med lille reservehjul. Med stort reservehjul er det endnu mindre; med lappekit lidt mere.

Påhængsvægten er lav for typen. Benzinversionen klarer kun 1.000 kg, 170 hk diesel 1.500 kg og 140 hk diesel med manuelt gear dog 1.900 kg.

Danske købere må vente til nytår, før Compass er på vore breddegrader. Priser og præcist udstyr kendes ikke, så priserne herunder er Motors skøn.