VW Arteon - den sexede Passat

Først hed den Passat CC, så bare CC. Nu har den fået stor bagklap og sit helt eget navn – Arteon – og vil kapre de kunder, som ellers ville købe en Audi A5 Sportback eller BMW 4-serie Gran Coupé.

VW Arteon. Fotos: VW/Karsten M. Lemche/FDM
Forpremiere
LED-forlygter er standard på Arteon, der generelt set har et meget højt udstyrsniveau. I forhold til konceptbilen går motorhjelmen ikke helt ned til VW-logoet. Fotos: VW og Karsten M. Lemche, FDM
LED-forlygter er standard på Arteon, der generelt set har et meget højt udstyrsniveau. I forhold til konceptbilen går motorhjelmen ikke helt ned til VW-logoet. Fotos: VW og Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: Arteon er et ægte flagskib med højt udstyrsniveau. Desværre er der ikke så højt til loftet på bagsædet.

Sexet. Ordet hænger lidt i luften, efter at VW Arteons designer har sagt det under præsentationen af VW Arteon. For hvornår har en VW sidst været sexet?

Det nuværende modelprogram er i bedste fald præget af et stramt design, som mange mener er dræbende forudsigeligt og kedsommeligt. Men med VW-brillerne på er Arteon altså sexet. Designet er stort set identisk med konceptbilen, der blev vist for to år siden, og tak for det.

Med skiftet fra CC til Arteon er den største karrosserimæssige forskel, at du får fem døre i stedet for fire. Dermed åbner bagklappen helt op til taget, og det giver markant bedre adgang til bagagen.
Med skiftet fra CC til Arteon er den største karrosserimæssige forskel, at du får fem døre i stedet for fire. Dermed åbner bagklappen helt op til taget, og det giver markant bedre adgang til bagagen.

Arteon er VW’s topmodel, men er baseret på rugbrødsmodellen Passat. Det kan du p.t. ikke se udvendigt, men ifølge rygter vil Passat få Arteon-træk, når den bliver faceliftet.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af luksusfirmabilerne Alfa Romeo Giulia, Audi A4, Jaguar XE og Mercedes-Benz C-klasse

Indvendigt er ligheden mere i øjenfaldende. Ventilationsdyser, knapper til klimaanlæg og den trykfølsomme skærm på 8” i midterkonsollen er identisk med Passat. Men VW har givet Arteon-ejerne mulighed for at personalisere den med andre paneler i kabinen, andre farvekombinationer i kabinen og en kursiv skrifttype på modeller med digitale instrumenter.

Praktisk Passat … næsten da

Arteon er en stor bil, faktisk er den vokset næsten 10 cm i længden i forhold til Passat, og det har givet mere benplads i kabinen. Fem cm for at være helt præcis.

Kabinen stammer fra Passat, men i R-Line med digitale instrumenter er tallene i kursiv, og du har mulighed for at personalisere bilen mere med andre materialer, så den skiller sig ud fra en Passat.
Kabinen stammer fra Passat, men i R-Line med digitale instrumenter er tallene i kursiv, og du har mulighed for at personalisere bilen mere med andre materialer, så den skiller sig ud fra en Passat.

Det kan mærkes, når du indtager bagsædet. Men er du 186 eller højere, som denne anmelder, så vil hovedet strejfe loftet. Det sker ikke i en almindelig Passat, men Arteons flotte form giver en lavere taglinje. Kombineret med, at bagsædet er placeret langt tilbage i karrosseriet, giver det mindre lofthøjde.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af BMW 4 Gran Coupe

Der er også fortsat en bred kardantunnel ved bagsædet, så Arteon er bedst egnet til familier på fire.

Bagagerummet er meget dybt, og det kan være svært at komme helt ind i bunden. Der er hele 563 liter, så Arteon er lige så praktisk som en stationcar.
Bagagerummet er meget dybt, og det kan være svært at komme helt ind i bunden. Der er hele 563 liter, så Arteon er lige så praktisk som en stationcar.

Den karrosserimæssige største nyhed – udover det sexede designsprog – er, at Arteon har fået en stor bagklap, så Passat dermed fås som hatchback igen. Det giver markant bedre adgangsforhold til bagagen end i sedan-udgaven, og de er også bedre end i stationcaren.

Bagagerummet er på 563 liter, hvilket skulle være nok selv til en stor ferietur sydpå. Der skulle angiveligt være plads til hele fire golftasker, hvilket passer godt til Arteons forventede målgruppe.

Rammeløse ruder og masser af udstyr

Med den store bagklap træder Arteon ind i et lille lukket selskab med blot to direkte konkurrenter. Audi var først med en stor bagklap og rammeløse ruder i dørene, da de lancerede A5 Sportback i 2009. Kort tid efter fulgte BMW med deres 4-serie Gran Coupé.

Du bør købe adaptiv undervogn (DCC), der har tre standardindstillinger, og som giver Arteon den komfort, bilen bør have. Du kan også vælge individuel indstilling, hvor komfortniveauet kan justeres i hele 43 trin.
Du bør købe adaptiv undervogn (DCC), der har tre standardindstillinger, og som giver Arteon den komfort, bilen bør have. Du kan også vælge individuel indstilling, hvor komfortniveauet kan justeres i hele 43 trin.

Prismæssigt ligger Arteon på niveau med BMW’en og er lidt billigere end Audien. Men reelt er VW’en godt 100.000 kr. billigere, når bilerne står med samme udstyrsniveau.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi A5 Sportback

Arteon findes kun med Elegance og R-Line udstyr i Danmark. Det betyder, at alle modeller har automatgear, trezone-klimaanlæg, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, ergonomiske sæder med alcantara-betræk og LED forlygter med kurvelys.

Kun to-liters motorer med turbo

Der er også LED-lygter bagpå Arteon, der har fået helt unikt design bagtil i forhold til Passat-modellen, som den er baseret på. Arteon er næsten 10 cm længere end Passat.
Der er også LED-lygter bagpå Arteon, der har fået helt unikt design bagtil i forhold til Passat-modellen, som den er baseret på. Arteon er næsten 10 cm længere end Passat.

Det forklarer, hvorfor billigste Arteon starter på 564.000 kr. Det er noget over den billigste Passat, men Arteon kommer heller ikke med basismotorer. I Danmark markedsføres Arteon kun med to-liters motorer med turbo.

Basisbenzinmotoren har 190 hk og forhjulstræk, mens billigste dieselmotor har 150 hk. Hvordan de kører, må vi vende tilbage til, når Arteon kommer til Danmark, for under præsentationen var kun topmodellerne til stede.

LÆS OGSÅ: Motors test af Skoda Superb - den mest rumelige i firmaklassen

Her er firehjulstræk standard, og begge testbiler havde tillige adaptiv undervogn, hvor du kan indstille, hvor hård/blød undervognen skal være, i over 40 trin. Selvsamme system anbefaler vi også til Passat, hvor standardundervognen er lige fast nok.

Testbilerne var meget retningsstabile og havde udmærket komfort til trods for, at de kørte på 20”-fælge. Men det var også med undervognen stillet på ren komfort.

Sexet eller bare en sexet VW?

Arteon skiller sig ud i mængden af trivielt designede VW-modeller. Og med mindre du har høje teenagere, der skal indtage bagsædet, er den samtidig en meget praktisk bil.

Det rigelige standardudstyr og den øje pris gør, at den henvender sig til de meget krævende kunder. Og med kritisk mine er førstehåndsindtrykket, at Arteon leverer varen.

LÆS OGSÅ: Motors test af Ford Mondeo Vignale - Mondeo med høje ambitioner

Design er derimod en subjektiv vurdering, men med Arteon har VW taget større chancer en med deres øvrige modeller. Og æstetisk er den meget vellykket og med et glimt i LED-forlygterne.

Det er næppe nok til at lure kunderne væk fra Audi og BMW, der søger et stærkt image. Arteon er derimod oplagt som opgradering for de mange Passat-kunder, der vil skrue ned for fornuften og op for passionen.