Motor mener: Arteon er et ægte flagskib med højt udstyrsniveau. Desværre er der ikke så højt til loftet på bagsædet.
Sexet. Ordet hænger lidt i luften, efter at VW Arteons designer har sagt det under præsentationen af VW Arteon. For hvornår har en VW sidst været sexet?
Det nuværende modelprogram er i bedste fald præget af et stramt design, som mange mener er dræbende forudsigeligt og kedsommeligt. Men med VW-brillerne på er Arteon altså sexet. Designet er stort set identisk med konceptbilen, der blev vist for to år siden, og tak for det.
Arteon er VW’s topmodel, men er baseret på rugbrødsmodellen Passat. Det kan du p.t. ikke se udvendigt, men ifølge rygter vil Passat få Arteon-træk, når den bliver faceliftet.
Indvendigt er ligheden mere i øjenfaldende. Ventilationsdyser, knapper til klimaanlæg og den trykfølsomme skærm på 8” i midterkonsollen er identisk med Passat. Men VW har givet Arteon-ejerne mulighed for at personalisere den med andre paneler i kabinen, andre farvekombinationer i kabinen og en kursiv skrifttype på modeller med digitale instrumenter.
Praktisk Passat … næsten da
Arteon er en stor bil, faktisk er den vokset næsten 10 cm i længden i forhold til Passat, og det har givet mere benplads i kabinen. Fem cm for at være helt præcis.
Det kan mærkes, når du indtager bagsædet. Men er du 186 eller højere, som denne anmelder, så vil hovedet strejfe loftet. Det sker ikke i en almindelig Passat, men Arteons flotte form giver en lavere taglinje. Kombineret med, at bagsædet er placeret langt tilbage i karrosseriet, giver det mindre lofthøjde.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af BMW 4 Gran Coupe
Der er også fortsat en bred kardantunnel ved bagsædet, så Arteon er bedst egnet til familier på fire.
Den karrosserimæssige største nyhed – udover det sexede designsprog – er, at Arteon har fået en stor bagklap, så Passat dermed fås som hatchback igen. Det giver markant bedre adgangsforhold til bagagen end i sedan-udgaven, og de er også bedre end i stationcaren.
Bagagerummet er på 563 liter, hvilket skulle være nok selv til en stor ferietur sydpå. Der skulle angiveligt være plads til hele fire golftasker, hvilket passer godt til Arteons forventede målgruppe.
Rammeløse ruder og masser af udstyr
Med den store bagklap træder Arteon ind i et lille lukket selskab med blot to direkte konkurrenter. Audi var først med en stor bagklap og rammeløse ruder i dørene, da de lancerede A5 Sportback i 2009. Kort tid efter fulgte BMW med deres 4-serie Gran Coupé.
Prismæssigt ligger Arteon på niveau med BMW’en og er lidt billigere end Audien. Men reelt er VW’en godt 100.000 kr. billigere, når bilerne står med samme udstyrsniveau.
LÆS OGSÅ: Motors test af Audi A5 Sportback
Arteon findes kun med Elegance og R-Line udstyr i Danmark. Det betyder, at alle modeller har automatgear, trezone-klimaanlæg, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, ergonomiske sæder med alcantara-betræk og LED forlygter med kurvelys.
Kun to-liters motorer med turbo
Det forklarer, hvorfor billigste Arteon starter på 564.000 kr. Det er noget over den billigste Passat, men Arteon kommer heller ikke med basismotorer. I Danmark markedsføres Arteon kun med to-liters motorer med turbo.
Basisbenzinmotoren har 190 hk og forhjulstræk, mens billigste dieselmotor har 150 hk. Hvordan de kører, må vi vende tilbage til, når Arteon kommer til Danmark, for under præsentationen var kun topmodellerne til stede.
LÆS OGSÅ: Motors test af Skoda Superb - den mest rumelige i firmaklassen
Her er firehjulstræk standard, og begge testbiler havde tillige adaptiv undervogn, hvor du kan indstille, hvor hård/blød undervognen skal være, i over 40 trin. Selvsamme system anbefaler vi også til Passat, hvor standardundervognen er lige fast nok.
Testbilerne var meget retningsstabile og havde udmærket komfort til trods for, at de kørte på 20”-fælge. Men det var også med undervognen stillet på ren komfort.
Sexet eller bare en sexet VW?
Arteon skiller sig ud i mængden af trivielt designede VW-modeller. Og med mindre du har høje teenagere, der skal indtage bagsædet, er den samtidig en meget praktisk bil.
Det rigelige standardudstyr og den øje pris gør, at den henvender sig til de meget krævende kunder. Og med kritisk mine er førstehåndsindtrykket, at Arteon leverer varen.
LÆS OGSÅ: Motors test af Ford Mondeo Vignale - Mondeo med høje ambitioner
Design er derimod en subjektiv vurdering, men med Arteon har VW taget større chancer en med deres øvrige modeller. Og æstetisk er den meget vellykket og med et glimt i LED-forlygterne.
Det er næppe nok til at lure kunderne væk fra Audi og BMW, der søger et stærkt image. Arteon er derimod oplagt som opgradering for de mange Passat-kunder, der vil skrue ned for fornuften og op for passionen.