Nissan Qashqai - originalen kan stadig

Nissan har efter tre år givet sin populære Qashqai en større overhaling. Særligt er kabinekvaliteten og støjniveauet forbedret, og der er kommet nye sikkerhedsfunktioner til.

Nissan Qashqai er faceliftet.
Forpremiere

Motor mener: Qashqai er blevet mere lækker i kabinen, og sikkerhedsniveauet er stadig højt, bortset fra at Nissan i stilhed har fjernet nødbremsen fra billigste model. Adaptiv fartpilot lader desværre vente på sig – og bliver nok dyr.

Den, der ikke fornyer sig, falder hurtigt bagud. Sådan er det i stigende grad også i bilverdenen.

Bagtil har Qashqai fået ny kofanger  i to versioner afhængig af udstyrsversion. Lygterne er med LED, dog ikke blinklyset. Foto: Torben Arent, FDM
Bagtil har Qashqai fået ny kofanger i to versioner afhængig af udstyrsversion. Lygterne er med LED, dog ikke blinklyset. Foto: Torben Arent, FDM

Nissans storsælgende Qashqai har kun tre år på bagen i den nuværende anden generation, men „den originale crossover” har nu flere end 20 konkurrenter, så Nissan har set sig nødsaget til at give bilen en ansigtsløftning.

Det er en større overhaling, danske kunder kan få glæde af fra sidst i august.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af crossoveren Peugeot 3008 - årets bil

Forbedringerne har man allerede glæde af, når man sætter sig ind bag rattet. Selve rattet er nyt og både flottere at se på og rarere at holde om end før. Bl.a. er ratkransen gjort tykkere, og så er den „skåret af”’ i bunden for lettere ind- og udstigning. Det er altid vigtigt med et godt førsteindtryk.

Rattet er blevet skåret over i bunden, så man lettere kan komme ud og ind.
Rattet er blevet skåret over i bunden, så man lettere kan komme ud og ind.

Materialerne er fået et pænt løft flere steder, og så har Nissan gjort den del for at dæmpe støj og vibrationer. Det mærkes. Der er lagt ekstra og bedre isolering ind i fordørene og bag baghjulene, der er kommet ekstra tætningslister ved fordørene, og glasset i bagdørene er nu tykkere.

Og mens vi stadig holder stille: Qashqai har fået nye forsæder med større hynde og højere ryglæn fra og med udstyrsniveau tre (N-Connecta). Næst billigste model, Acenta, har fået bedre sædebetræk, siger Nissan. Motor har ikke mødt en sådan version endnu, og det er muligvis en forbedring, man først opdager efter nogle år. Det lyder til gengæld ikke som nogen god reklame for den allerbilligste.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af crossoverne Mazda CX-3, Honda HR-V, Nisan Qashqai og Renault Kadjar

Alle versioner skulle dog få glæde af, at bagsiden af forsæderne har fået bedre plast, men samtidig tyndere beklædning til glæde for knæpladsen bag.

Forvirrende bip

Det er bag rattet, at fornyelsen især opleves. Qashqai har fået en flot rat med flad bund og en tykkere ratkrans. Navet er gjort mindre, og de tre eger er tyndere. Det giver bedre udsyn til instrumenthuset.
Det er bag rattet, at fornyelsen især opleves. Qashqai har fået en flot rat med flad bund og en tykkere ratkrans. Navet er gjort mindre, og de tre eger er tyndere. Det giver bedre udsyn til instrumenthuset.

Køreegenskaberne – rat og undervogn – er gjort en smule skarpere. Styretøjet virker lidt mere direkte og retter bedre op efter et sving. Det er ikke gået ud over komforten. 19-tommers fælge er til at holde ud, i hvert fald på gode veje.

Qashqai er - med en graverende undtagelse - godt kørende med sikkerhed. Nødbremsen er opgraderet med fodgænger-genkendelse, som fungerer ved at kombinere radar og kamera. Der fås også advarsel om biler i den blinde vinkel (radarbaseret) samt skiltegenkendelse, døsighedsalarm, parkeringsassistent, 360 graders kamera, automatisk op- og nedblænding og vognbaneassistent.

Desværre har Nissan i stilhed fjernet nødbremsen fra billigste udgave, Visia City. Det er kritisabelt. Men undlad i hvert fald at købe denne version.

LÆS OGSÅ: Test af Seat Ateca - Seats nye trumfkort

Qashqais front er helt ændret med den markante V-form i grillen og integreret kofanger. Tågeforlygterne er placeret lavere.
Qashqais front er helt ændret med den markante V-form i grillen og integreret kofanger. Tågeforlygterne er placeret lavere.

Nyt er også muligheden for advarsel mod kollision ved bakning, f.eks., ud fra parkeringsbås eller port. Systemet, der virker på op til 20 meters afstand og op til 8 km/t., bremser dog ikke af sig selv.

Adaptiv fartpilot er desværre stadig ingen mulighed, selvom Qashqai har radar som standard. Den kløgtige fartpilot kommer først til foråret 2018 og da kun i kombination med Propilot.

Nissan skal stadig arbejde med bruger-interface. Bilen bipper ofte, og det er ikke lige til at vide, om man er på vej ud over striberne, nærmer sig et fartkamera eller har glemt at lukke en dør.

LÆS OGSÅ: Crossover-klassens skæve indslag Toyota C-HR

DAB-radio er blevet standardudstyr, mens Nissan Connect-navigationssystemet med trykskærm følger med fra og med N-Connecta. Bedre betjening i app-stil er tilføjet. Alle ruder har fået autofunktion og kan åbnes og lukkes med fjernbetjeningen. Fiks hvis man skal have luftet en varm bil ud i en fart.

Veludstyret topmodel

Qashqai har fået nye forsæder med større hynde og højere ryglæn fra og med udstyrsniveau tre (N-Connecta).
Qashqai har fået nye forsæder med større hynde og højere ryglæn fra og med udstyrsniveau tre (N-Connecta).

En ny topmodel er Tekna+, og dermed er der i alt fem niveauer. Tekna+ har bl.a. nappalæder med 3D-syninger. Sort er standard, mørkerødt kan tilvælges uden merpris. Førersædets indstilling er suppleret med eljusterbar lændestøtte og hukommelse for to positioner, inkl. spejlenes indstilling. Det nye Bose-lydanlæg med otte højttalere er standard her.

Der er halogenlygter på de tre laveste udstyrsniveauer (Visia, Acenta og N-Connecta) og LED-lygter på de to højeste (Tekna og Tekna+). LED-lygterne er kombineret med nærlys med dynamiske kurvelys.

LÆS OGSÅ: Crossover-duel - Mazda CX-3 møder Peugeot 2008

Motorprogrammet er reelt uforandret og trængte sådan set heller ikke til opgraderinger. Nissan siger, at 1.6-diesel giver mindre motorstøj, men den kan nu altså stadig støje. Der er valg mellem 1.2- og 1.6-benzin og 1.5- og 1.6 diesel.

Firehjulstræk fås i Danmark til én version: 1.6 diesel med manuelt gear. Der sælges stort set ikke firehjulstrukne udgaver i Danmark.

Nå ja, der er også kommet to nye karrosserifarver, blå og brun. Eller mere præcist: Vivid Blue og Chestnut Bronze.

Priserne er stort set uændrede fra den hidtidige model.