NICE Se lige nogle store plastpaneler langs bilen, og se lige de store skærmkanter. Så har du stort set fundet hele forskellen på denne nye Active-udgave af Ford Fiesta og den almindelige version. Og så alligevel ikke.
For Ford har trods alt justeret både her og der, og det har kastet en større frihøjde, større sporvidde, en anden affjedring og - måske mest synligt - et mere farverigt interiør af sig.
Fiesta Active skal kæmpe om det stigende antal kunder, der vil have mere fest og farver, når de køber ny bil. Og der er derfor skruet gevaldigt op for charmen, når man går Fiesta Active efter i sømmene.
Skal ligne en SUV
Men lad os slå fast at Fiesta Active på ingen måde er en SUV. Den er en pyntet Fiesta, og med den præcisering, må det siges, at forvandlingen er lykkedes ret godt. Den ser sej ud, den fås i farvekombinationer, der virker moderne, og med et par cm større højde, får man en smule af det, en SUV normalt byder på i form af en lidt højere siddeposition.

Ford har ændret på fjedre, støddæmpere og krængningsstabilisatorer, og det har resulteret i en noget blødere og mere komfortabel affjedring. Ikke for blød for en bil som denne, men alligevel så meget anderledes end den normale Fiesta, at man ikke sidder og ligefrem begejstres over dens evner, når det går stærkt ad små snoede veje.
MOTOR MENER
Fiesta er grundlæggende en god bil med en flot kabine, gode køreegenskaber og et højt udstyrsniveau. I Active-udgaven giver man dog lidt køb på køreegenskaberne til fordel for en bedre komfort. Nødbremse skal man tilkøbe, og det er for ringe.
Men vi gætter på, at de fleste købere af denne biltype sagtens kan leve med det, for de får en bedre affjedringskomfort i stedet, og det kan man ofte have mere gavn af end de sprøde køreegenskaber.
Lav merpris
I forhold til en tilsvarende udstyret Fiesta af den traditionelle skuffe er merprisen for en Active ca. 13.000 kroner. For den pris får man ud over den ændrede undervogn og de omtalte plastpaneler også langsgående tagrælinger, en let ændret front og bagende samt et andet sædebetræk. Det ligner en udmærket handel.
Er man i markedet for denne biltype, er prisen på 204.000 kroner for udgaven med 140 hk rimelig – ikke mindst når man tænker på, at man også får det udmærkede B&O Play-musikanlæg med i handlen.
Alle udgaver har samme trecylindrede benzinmotor med turbo. Den findes i tre ydelser med henholdsvis 100 hk, 125 hk og 140 hk. Merprisen er beskeden, og vi peger igen på ovennævnte topudgave som bedste køb.
Flot indrettet kabine

Bag rattet i Fiesta Active har man en fremragende oplevelse med et godt rat, en god siddeposition og en generelt velindrettet førerplads. Der er en stor skærm i midten af bilen, men man skal lige passe på her, for som udgangspunkt kommer bilen med en lidt kedelig 6,5-tommer skærm. Men en flot 8-tommers kan tilkøbes fra bare 1.260 kroner.
Fra skærmen styres, radio, telefon og bilens kørecomputer. Navigation kan enten styres via Apple Carplay eller Fords eget navigationsanlæg. Sidstnævnte var vi ikke rigtig imponeret over, så man kan roligt nøjes med Carplay, hvis man har en iPhone.
Active kommer i to udstyrsversioner, I og II. I det højeste er sædebetræk og paneler indvendigt tillagt orange/guld overalt. Det ser særlig flot ud sammen med den nye udvendige farve i guld, men om det også passer til de øvrige varianter er mere tvivlsomt.
Man kan tilkøbe enten hvidt, rødt eller sort tag for en beskeden merpris på 1.500 kroner, og på den måde kan bilens ydre personaliseres i stor stil.
Husk nødbremsen
Mens Ford åbenlyst har skruet godt op for ambitionerne, når det handler om komfortudstyr og designelementer, ser det mere trist ud på det sikkerhedsmæssige område.
Ford Fiesta Active
1.0 Active I 1.0 Active II
100 hk 140 hk
20,0 km/l 19,2 km/l
182.480 kr. 203.980 kr.
Det er simpelthen en skandale, at et ellers velrenommeret firma som Ford stadig ikke har forstået, at sikkerhed er vigtig. I lighed med det øvrige Fiesta-program skal man også i Active-udgaven huske at tilkøbe en sikkerhedspakke med automatisk nødbremse.
Den koster kun 3.000-4.000 kroner afhængig af udstyrsniveau og indeholder også en adaptiv fartpilot. Den burde naturligvis være standard på alle udgaver, men nu ender det i stedet med, at nogle udgaver af Fiesta er sikre takket være kundernes eget initiativ, mens andre kører rundt som usikre og umoderne biler på grund af fabrikkens vattede holdning. Det er simpelthen en ommer, Ford!
Den nye udgave af Fiesta er klar til levering hen over sommeren. Du kan roligt købe den, men husk lige nødbremsen!