Hyundai Nexo - danskinspireret brintbil

Brintbilen er kommet et skridt tættere på dagligdagen, efter Hyundai har lanceret sin nye Nexo: Verdens første serieproducerede SUV-brintbil.

Hyundai Nexo forfra
Forpremiere

OSLO Det er kun vanddamp, der kommer ud af „udstødningsrøret“ på denne nye brintbil fra Hyundai. Nexo er navnet, og den skal løse både problemerne med lokal forurening og den forurening, der bidrager til den globale drivhuseffekt.

Man tanker bilen med brint, der er fremstillet ved at spalte vand i brint og ilt. Til den proces anvendes grøn strøm fra vindmøller (Danmark) eller vandkraftværker (Norge). Brinten blandes igen med ilt fra den omgivende luft, og så løber processen baglæns, og der gendannes dermed vand og strøm.

Vandet ledes ud af bilens udstødningsrør, og strømmen sendes direkte til en elmotor, der trækker bilen. Så enkel er en brintbil.

Motor mener

Brintbiler er virkelig sjove, komfortable og nemme at køre. Og med en god portion grøn samvittighed er det en fornøjelse at sidde bag rattet på denne ellers store og tunge SUV.

Ægget eller hønen?

I virkeligheden er hele tanken om brintbiler dog knap så enkel, for hvor skal man tanke brint, hvordan sikrer man sig, at der nok, og hvem gider at bygge brint-stationer, når der (næsten) ingen elbiler er?

For at løse denne problemstilling er en række bilproducenter gået sammen med myndigheder, brintproducenter og elværker om at skabe et marked, hvor biler, brinttanke og brint mødes. Vi har allerede set en række mindre projekter med små serier af brintbiler, men nu er vi nået et skridt videre, og denne Hyundai Nexo er således første brintbil, der serieproduceres på samme samlebånd som almindelige biler.

Læs også: Motors feature "På cruise gennem brintsamfundet" 

Fordelen er, at prisen kommer ned, og at der løbende er mulighed for at justere antallet af producerede biler, så de kan klare efterspørgslen. Ifølge Hyundai vil man godt kunne klare endog en stor efterspørgsel.

Hyundai Nexo kabine
Det er et noget futuristisk instrumentbord, der møder en i Nexo. To store skærme fortæller alt om bilen og driften, men det har ikke kastet færre knapper af sig: En myriade af forskellige knapper er spredt ud over den store midterkonsol.

Oplev Hyundai Nexo

Uden afgift

Der kommer dog nok til at gå en rum tid, før fabrikken ligefrem skal sprøjte bilerne ud, for endnu er den ret dyr. I Danmark er bilen dog helt fritaget for registreringsafgift, og det gør den interessant herhjemme, hvor vi er vænnet til høje bilpriser.

Vores første møde med Nexo efterlod således et indtryk af en bil med et meget højt komfortniveau.

Vi kender endnu ikke den eksakte pris, men et gæt på 650.000 kr. lyder ikke helt skævt, oplyser Hyundai. Skulle der være afgift på bilen, ville prisen nok have ligget tæt på 1,5 mio. kr.

Til gengæld er der tale om en yderst avanceret bil med et meget højt udstyrsniveau. Vi finder således næsten alt i komfortudstyr, et højt niveau for sikkerhedsudstyr og præstationer, der er på højde med andre store og dyre, men konventionelle biler.

Hyundai Nexo tankning
I Danmark er der hele 10 brinttanke, og man kan derfor køre overalt. I resten af Europa er antallet af tanke stigende.

Letkørt og hurtig

Vores første møde med Nexo efterlod således et indtryk af en bil med et meget højt komfortniveau. Den føles lige så letkørt som en elbil, og præstationerne er helt klart i den underholdende afdeling.

I forhold til en stor elbil føles bilen noget lettere og har også lettere ved at klare ujævnheder i vejen eller fartbump. Den store SUV er dog mere komfortabelt anlagt end sportslig, et forhold mange grønne bilejere sikkert vil sætte pris på.

Bliv medlem og få Motor

På sikkerhedssiden er bilen helt opdateret med en avanceret nødbremse, et system der gør det muligt at lade bilen fastholde sig selv i en vognbane, mens den adaptive fartpilot selv holder afstand til forankørende biler.

En særlig smart detalje finder man ved det ekstra sidespejl, der fungerer ved hjælp af et kamera, der viser et skærmbillede med den blinde vinkel i bilen. Derved får man let mulighed for at opdage cyklister og andre trafikanter, når man vil skifte vognbane eller dreje om hjørner.

Hyundai Nexo bagagerum
Bagagerummet er ret stort og gør bilen anvendelig. Trods de tre brinttanke kan ryglænet lægges ned som i en stationcar.

Tankes på fem minutter

Hyundai Nexo er opbygget med tre ens tanke, hvoraf de to er placeret under bagsædet, mens den tredje er placeret under bagagerummet. I alt rummer de nok brint til, at bilen kan køre 666 km på en fuld tank, og man kan dermed let komme rundt i Danmark og tanke bilen, før den løber tør.

En optankning sker ved en af landets 10 tankstationer (flere er på vej), og det tager ca. fem minutter. Der er tale om brint under et tryk på 700 bar, så det er en særlig tankstation, der skal benyttes. De er både udviklet og produceret i Danmark, så også her synes vi at have skabt en lokal grøn niche.

Den nye Hyundai Nexo har fået sit navn fra den bornholmske by Nexø. Den kommer til Danmark til foråret, og sælges med en garanti på fem år på hele bilen og otte år på brintdelen.

 

Hyundai Nexo bagfra

Hyundai Nexo

650.000 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Letkørt
  • Trækkrog ej muligt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor + brændselscelle
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    163 hk
  • Moment
    395 Nm
  • Topfart
    179 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.850 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    461 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Officiel rækkevidde
    666 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:467 cm B:186 cm H:164 cm
Luk