VW Passat - mere grønt i firmabilen

Et kraftigt facelift giver nyt liv til VW Passat – Europas mest populære familie- og firmabil. Plugin-hybriden er blevet bedre, og sikkerheden er forbedret.

VW Passat er snart klar i en faceliftet udgave med lidt ændret design og stærkt forbedret teknik.
Forpremiere

Motor mener:

Det er imponerende at køre den store Passat på strøm alene. Det fungerer vildt godt og gør det decideret sjovt at køre grønt. Og så er den nye Travel-assistent en stor fornøjelse på lange ture.

FRANKFURT Med et større batteri og en bedre kombination af benzin- og elmotor er den nye generation af Passat plugin-hybrid blevet noget af det bedste man kan købe i denne klasse.

Den kan køre 56 km på el alene, og gør det på en måde, så man bliver mere og mere forbavset over bilens evner, for hver kilometer man kører.

Samtidig er VW blevet klar over plugin-hybridens vigtighed i en verden, hvor flere og flere vil have grønnere biler.

Samlebåndet er derfor blevet stillet om, så der kommer mange flere af den grønne udgave - og derfor også en betydeligt kortere leveringstid på bilen, end tilfældet var med den gamle udgave.

Den nye Passat kan kendes ved at navnet ’PASSAT’ nu står skrevet med store bogstaver på tværs af hele bagklappen

Den nye Passat kan især kendes på, at ’PASSAT’ nu står skrevet med store bogstaver på tværs af hele bagklappen

I Danmark har importøren endvidere ændret lidt på udstyrsvarianterne, så den billigste plugin-hybrid nu kan fås for noget, der ligner 400.000 kroner – en endelig pris afventer de sidste data fra typegodkendelsen. Holder det, ligner det et decideret godt køb, når Passat når Danmark til september.

Masser af udstyr

Den nye Passat kommer i en særlig Business Plus-udstyrsversion, der i alle motorvarianter har standardudstyr i en mængde, vi aldrig tidligere har set fra VW.

Standard er LED-forlygter, navigationsanlæg, adaptiv fartpilot med den nye Travel Assistent, bakkamera, opvarmet forrude, trådløs opladning af mobilen, 17-tommer alufælge m.m.

Med det udstyr begynder priserne ved 360.000 kroner for en sedan med 1.5-motor med manuelt gear og kun 10.000 kroner ekstra for stationcaren.

VIDEO: Se den nye Passat i GTE-udgave

Forbedret Travel assistent

En af de vigtige nyheder er den særlige Travel Assistent, der hjælper med at fastholde bilen midt i vognbanen og samtidig holder afstand til forankørende biler.

Sådanne systemer findes i mange nye biler, men den i Passat er uden tvivl noget af det bedste, vi har prøvet.

Den justerer hastigheden efter fartgrænserne, men sætter også farten ned, hvis der er et skarpt sving på vejen. Også ved frakørsler på motorvejen justeres hastigheden automatisk, og det fungerer rigtig godt.

En pulsføler i rattet - noget helt ny - holder øje med, at man har mindst tre fingre på rattet, og det betyder, at bilen også ved konstant kørsel ligeud holder systemet aktivt.

GTE-udgaven er en plugin-hybrid. Den kommer dels i Business-Plus udgaven, eller som her i en GTE udgave med digitalt cockpit og stor skærm i midten af instrumentbordet
GTE-udgaven er en plugin-hybrid. Den kommer dels i Business-Plus udgaven, eller som her i en GTE udgave med digitalt cockpit og stor skærm i midten af instrumentbordet

Stort motorprogram

Der er valg mellem to benzinmotorer (1.5 og 2.0) med ydelser fra 150 hk til 272 hk. Alle fås med et yderst lækkert DSG automatgear med syv trin.

På dieselsiden står valget mellem en 1.6 med 120 hk og en 2.0 med ydelser mellem 150 og 240 hk, og også her er der mulighed for at få dem med automatgear.

Plugin-hybriden har en 1.4-benzinmotor med 150 hk. Sammen med elmotorens effekt bliver den maksimale effekt 218 hk, og momentet topper ved 400 Nm.

Den må trække en trailer på 1.600 kg, mens benzin- og dieseludgaverne må trække op mod 2,2 ton.

Udgaverne med automatgear er forsynet med skiftegreb bag rattet, men selve gearvælgeren er af den gammeldags type, hvor man selv skal sætte den i ’P’, når man parkerer.

Ved siden af gearstangen kan man vælge mellem flere køreprogrammer. GTE-knappen skruer op for effekten, mens man med ’E-mode’-knappen kan vælge at køre på el alene
Ved siden af gearstangen kan man vælge mellem flere køreprogrammer. GTE-knappen skruer op for effekten, mens man med ’E-mode’-knappen kan vælge at køre på el alene

Kraftigere batteri øger rækkevidden

30 MILLIONER VW PASSAT

Den nye Passat er en faceliftet udgave af 8. generation. 9. generation ventes at være klar i 2022. Passat er netop produceret i 30 mio. eksemplarer.

I Europa er VW Passat den mest solgte firma- og familiebil, og det har den også været i Danmark i de sidste fire år.

Bilen fås som sedan og stationcar, og som ekstraudstyr findes justerbar undervogn. Alle udgaver har nu opkobling til internet med mulighed for at kommunikere med bilen via en særlig VW-App.

Opladningshybriden kan køre op til 140 km/t. på el, og når ifølge den nye WLTP-norm op til 56 km på el alene.

Men man kan også vælge at køre i en hybrid-tilstand, hvor der løbende veksles mellem benzin- og eldrift efter behov, og så får man gavn af elmotoren hele tiden til fordel for et markant lavere benzinforbrug.

Også her vil man opleve at køre på el i en stor del af tiden, og særligt ved bykørsel slipper man for den lidt irriterende stop/start-funktion, når forbrændingsmotoren skal i gang.

I plugin-hybriden er der ingen traditionel startermotor, og bilen sætter derfor altid i gang på el. Selve gearkassen er et sekstrins dobbeltkoblingsgear, der er sammenbygget med elmotoren.

Batteriet er nu på 13 kWh, og det kan lades op via et type 2-stik med en simpel 2,3 kW hjemmelader, hvilket tager 5 ½ time.

Benytter man ladeboks går det en smule hurtigere, men med højst 3,6 kW tager det stadig 3 ½ time at lade bilen helt op.

Batteriet er placeret under bagsædet, og man har derfor ingen indskrænkning af bilens pladsforhold. Det er sammensat af 96 celler fra koreanske Samsung, men selve batteriets moduler og styresystem bygges i Tyskland.

Der er otte års garanti på batteri og hybridteknikken, men en lille ulempe er, at man skal skifte olie på benzinmotoren en gang pr. år eller for hver 15.000 km, hvilket er lidt hyppigere end normalt.

VW Passat Variant, 1.4 GTE Business

VW Passat Variant

Hybrid
410.000 kr.
  • Indretning
  • Plads
  • Komfort
  • Olieskift for hver 15.000 km
  • Gammeldags gearvælger
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter - 4 cyl. + elmotor
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Bagagerum
    650 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:477 cm B:183 cm H:152 cm

Sikkerhed

2014
Luk

VW Passat Variant

13,3 km/l
Benzin
434.995 kr.
  • Indretning
  • Plads
  • Komfort
  • Gammeldags gearvælger til automatgear
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4 cyl
  • CO2 udledning
    146 g/km
  • Effekt
    190 hk
  • Moment
    320 Nm
  • Topfart
    232 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.570 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    650 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:477 cm B:183 cm H:152 cm

Sikkerhed

2014
Luk