Motor mener
Det er ikke sket revolutioner, men LED-lygter er en god ting, og de nye komfortsæder er lækre, hvis man ellers vil give mindst 170.000 kr. Uhørt, at ikke alle modeller har nødbremse.
HUMLEBÆK Citroën C3 er en populær model med yderst alsidig pris. Minibilen er indtil videre årets mest solgte bil i Danmark, i høj grad gennem kraftig annoncering og nærmest konstante kampagnetilbud.
De lave priser – nu ned til 120.000 kr. – lokker mange, men C3 fås samtidig med mere luksus og sikkerhed samt større motorer, og dem er der også kunder til, selvom prisen kan nå op på 215.000 kr.
Med fire år på bagen er det blevet tid til et facelift af C3. Det er en forsigtig fornyelse, der dog er rimelig synlig i kraft af en ændret front med nye lygter. Forlygterne er nu af LED-typen og er standard på alle udgaver (men der er ikke LED-kørelys på alle udgaver).
Lækre sæder og kunstigt træ
Også bilens Airbumps – de store plastpaneler hen ad siden – har fået en kosmetisk korrektion. Airbumps er standard på de to højeste udstyrstrin, men kan fravælges.
Nyt er også muligheden for mere komfortable sæder, Citroën Advanced Comfort Seats. Her skal man helt op i topmodellen, Shine Sport, som koster fra 170.000 kr. (men ikke har noget med sport at gøre, bortset fra større hjul på 17 tommer).
Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i samme klasse som Citroën C3
De nye sæder klæder den ret bløde og komfortable bil. Sæderne er særlig behagelige i kraft af ekstra lag polstring, men uden at blive svampede. Sæderne er også en flot visuel opgradering af kabinen.
Om det samme gælder det syntetiske træpanel, der følger med dette udstyrstrin, er nok noget mere subjektivt. Aircondition, der ellers tages for givet nu om dage, findes ikke på de lavere udstyrsniveauer. Den billigste har heller ikke varme i sæderne.
Nødbremse fra 150.000 kr.
Ved faceliftet er der skruet endnu mere op for farverne. 97 forskellige C3’er kan man få gennem en kombination af syv karrosserifarver, fire tagfarver og et større antal farvepakker (pynt omkring luftindtag m.m.).
Sikkerheden er der desværre ikke skruet op for. De to laveste udstyrsniveauer har ikke nødbremse – noget der er helt uanstændigt i 2020 for en model, der kun har fire år på bagen. Man skal op på udstyrsniveau Shine, som koster fra 150.000 kr., for at få dette vigtige sikkerhedsudstyr.
Der er grundlæggende heller ikke ændret på kabinen, som ikke er særlig godt indrettet, når det gælder fralægningsplads, inkl. kopholderne.
Tre motorer tilbydes. Benzin med enten 83 eller 110 hk og diesel med 100 hk. Den kraftige benzinmotor har automatgear.