Motor mener
Hyundai i20 er en vellykket hverdagsbil med et strejf af luksus og avanceret teknologi. Motorprogrammet er enkelt og overskueligt, og en god garanti skaber tryghed for køberen.
KØBENHAVN Med skiltegenkendelse, en effektiv nødbremse og automatisk opkald til alarmcentralen i tilfælde af et uheld følger den nye Hyundai i20 flot i hælene på de langt dyrere biler, der har haft dette udstyr i flere år.
Og med en endnu mere avanceret nødbremse, der også kan bremse for cyklister og modkørende biler, når man skal dreje til venstre, samt automatisk opbremsning for genstande, man er ved at bakke ind i, er Hyundai i20 kommet ganske tæt på det gode selskab. I hvert fald hvis man tilkøber en del ekstraudstyr.
Glem grundmodellen
For det er ikke alle de omtalte funktioner, der er standard i alle udgaver. Grundversionen koster 150.000 kr. og er ikke rigtig værd at gå efter, da udstyrsniveauet her er simpelt.
Så ser det bedre ud, hvis man ofrer 10.000 kr. mere og springer op i mellemversionen, Essential. Her får man både den udvidede nødbremse og et digitalt instrumenthus samt en 8-tommer trykskærm med bl.a. trådløs Apple CarPlay.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler
Dette udstyrsniveau virker som et godt valg, men kan med fordel suppleres med lækkert udstyr fra en righoldig liste over komfort-, sikkerheds-, design- og lydudstyr.
To motorer og hybrid på vej
De billigste udgaver har en 1.2-liters traditionel firecylindret benzinmotor med 84 hk. Den har vi ikke prøvet endnu, men den er ikke det oplagte valg, da man for bare 10.000 kr. ekstra kan vælge den ret nye 1.0-liters turbomotor med 100 hk.
Den trækker flot og har en god afdæmpet lyd. Den fås i øvrigt med automatgear for 20.000 kr. ekstra. En 1.0 aut. i Essential-version koster dermed 190.000 kr. og virker som et spændende alternativ til en Peugeot 208 eller en VW Polo.
Senere dukker 1.0’eren op i en udgave med et mildhybrid-system, hvor en 48-volts elmotor trækker med. Det giver lidt over en kilometer ekstra pr. liter og givetvis en mere behagelig start/stop-funktion.
Længere, bredere og lavere
Den nye Hyundai i20 bygges i Tyrkiet og er designet i Frankfurt, hvor den er tillagt moderne proportioner. Det betyder, at længden og bredden er øget en smule, mens højden er reduceret et par cm.
Resultatet er blevet en rimelig rummelig kabine og et brugbart bagagerum. Hyundai i20 har svært ved at markere sig på enkelte punkter som en unik bil, men tegner alligevel et billede af en vellykket model med mange gode funktioner og egenskaber, der alt i alt kan gøre Hyundai i20 til et godt valg.