Motor mener
Som dieseludgave er der masser af brugsværdi over den nye Kia Sorento. Den mere grønne plugin-hybrid bliver formentlig den, der skal gøre Sorento til en kendt bil på de danske veje.
NYBORG Det er biler som Volvo XC60, Skoda Kodiaq og BMW X3, Kia har i kikkerten, når de skal udpege de nærmeste konkurrenter til den nye Sorento.
Men det er egentlig kun, når man ser på den forventede pris for en Sorento, at det match virker rimeligt. I praksis er Sorento nemlig både større og mere veludstyret end konkurrenternes biler, og det kan for mange få Sorento til at ligne et røverkøb.
Den byder på op til syv pladser og kommer med firehjulstræk og muligheden for at trække en trailer på op til 2.500 kg. Dermed er grundlaget for en pæn succes lagt.
Mulighed for at køre en smule grønt
Motorprogrammet omfatter tre varianter, hvor den mest traditionelle også bliver den, der kan trække mest. Det er en 2.2-liters dieselmotor med 202 hk, der sammen med firehjulstræk, en ottetrins automatgearkasse og masser af udstyr ligner en god, traditionel bil for folk med hestetrailere, store campingvogne eller bådtrailere.
En benzinudgave dukker også op i form af en hybridbil, hvor batteriet ikke kan lades op fra en stikkontakt, men hvor man alene samler strøm op, hver gang man bremser. En ret kraftig elmotor pumper derved en 1.6-liters benzinmotors ydelse op til i alt 230 hk, uden at benzinøkonomien dermed bliver imponerende. Fabrikken stiller 15,6 km pr. liter i udsigt, og det kræver nok en rolig speederfod, at nå så langt. Den version må trække op til 1.650 kg.
Et par måneder efter introduktionen til nytår dukker også en plugin-hybrid op. Den arbejder også sammen med den nævnte 1.6-liters benzinmotor, men her er elmotoren endnu kraftigere, og så lander den samlede ydelse på hele 265 hk. Den version kan køre op til 68 km på en opladning uden at starte benzinmotoren. Hvordan den version opleves i praksis, må vi vende tilbage til, når den kommer til Danmark.
Store og tunge bevægelser
Kia Sorento vejer tæt på to tons, og det mærker man, når man kører i bilen. Undervognen er ret stiv, og man mærker vejbump og ujævnheder med det samme. Der er slet ikke den bløde fornemmelse over det, som man ellers nogle gange møder i en firehjulstrækker.
Her havde det været rart, hvis fabrikken havde udstyret bilen med en undervogn, der kunne justeres i en mere komfortagtig retning. Men det fås ikke.
Ellers opleves resten af bilen meget komfortabel med store stole, der kan justeres elektrisk, og som indeholder både varme og køling. Der er fremragende plads ved alle syv sæder, og egentlig er det kun det ret lille bagagerum, der er tilbage, når alle syv sæder er i brug, som skuffer.
Udstyret er omfattende og indeholder bl.a. headup-display og store skærme med et flot indhold.
Alt sikkerhedsudstyr er også på listen og omfatter bl.a. adaptiv fartpilot med tilhørende udvidet vognbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen, samt de nye airbags, der ved en sidekollision lægger sig mellem de to forsæder og sørger for, at de to forreste personer ikke gokker hovederne sammen.
Priserne afventer regeringen
Kia Sorento kommer i tre udstyrsniveauer, når den dukker op omkring årsskiftet, men på nuværende tidspunkt er priserne ikke kendte.
Det skyldes, at regeringen barsler med nye registreringsafgifter, og først når de er kendte, ved den danske importør, om det er den ene eller den anden motorvariant, der skal satses på, og hvad priserne dermed bliver.
Et godt bud på omkring en halv mio. kroner er næppe helt forkert, men det kan gå i begge retninger med op til 100.000 kr. Mest usikkerhed er der omkring plugin-hybriden.