Motor mener
VW Tiguan er en dejlig allround-SUV perfekt til familiebrug. Det fire år gamle design virker ikke just moderne, men den er gennemarbejdet og generelt med meget udstyr.
ISHØJ Tiguan er en klassisk, kantet SUV, der globalt set er VW’s bedst sælgende model, og som har haft stigende salgstal lige siden lanceringen i 2007.
I Danmark har den ellers populære SUV tabt terræn presset af T-Roc og T-Cross, og er i år kun den ottende mest solgte VW-model. Men nu får bilen en større opfriskning, fire år efter at den nuværende anden generation blev lanceret.
Det er ikke noget meget stort facelift, men der er kommet en del nye funktioner i bilen, og de dyrere versioner har fået temmelig meget lækkert standardudstyr.
Beskedent motorprogram
For kendere er det nemt at se, at fronten er fornyet med ny kofanger og en bredere og dybere grill. Forlygterne er som standard adaptive (matrix) på Elegance og R-line-versioner. Disse to – med ekstra pynt og større hjul – virker mere elegante end den noget uanseelige grundmodel, Life.
De to versioner med højt udstyrsniveau nyder også godt af den nye, standardmæssige Travel Assist, der i andre nye VW-modeller har vist sig god til at følge fartgrænser, kurver m.m. af sig selv og kan assistere føreren med styring, bremsning og acceleration op til 210 km/t.
Motorprogrammet er beskedent af en VW at være: 150 hk benzin og 150 eller 200 hk diesel. Dieselmotorerne er opdateret med væsentlig renere udstødning.
Fine forhold på bagsædet
Der er sket mere med bilens elektronik. Tiguan har bl.a. fået nydesignet multifunktionsrat med berøringsfølere, og betjeningen af klimaanlægget sker nu via en elektronisk enhed i stedet for almindelige knapper. Infotainmentsystemet har indbygget eSim-kort til kommunikation.
Instrumenthuset er fuldt digitalt undtagen i grundmodellen, og alle versioner har navigation med den mindste skærm som standard.
Køreegenskaber og komfort er uændrede.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er
Ved faceliftet udgår den forlængede, syvpersoners udgave, Allspace. Den mexicansk byggede version fik dermed et kort liv på blot tre år.
Men i det mindste er der rigtig god plads ved bagsædet i standardmodellen, og i alle versioner er der ikke blot luftdyser til bagsædet; man kan også justere temperaturen separat heromme.
Miljøvenlig og sportslig udgave på vej
Mildhybrid-teknik, som det kendes fra bl.a. Golf, har ikke fundet vej til den fornyede Tiguan. Men en plugin-hybrid er klar lige efter nytår. Det har endnu ikke været muligt at prøve denne variant, og VW tør p.t. ikke sætte en pris på opladningshybriden.
Desuden kommer Tiguan for første gang som R-model. Det er et renlivet benzinbæst med 320 hk.
Prisen begynder ved 395.000 kr. for den mest populære motorvariant, 1.5 benzin med 150 hk, mens et mere oplagt valg med automatgear og Elegance-udstyr koster fra 470.000 kr.
Tiguan er en ægte SUV med mulighed for firehjulstræk, men det er danske kunder ikke interesseret i. Kun fire procent af det danske 2020-salg er 4Motion-versioner. Her begynder prisen ved 560.000 kr. med 200 hk diesel.