Toyota Yaris Cross – God minibil har fået vokseværk

Med Toyota Yaris Cross er minibilen blevet til en mini-SUV, og det er der kommet en fin bil ud af. Motor har prøvet den i en let maskeret version forud for verdenspremieren senere på året.

Toyota Yaris Cross set forfra
Forpremiere

Motor mener

Der er mere plads i Yaris Cross, og det øger brugsværdien betydeligt. Også Cross-udgaven har fuld sikkerhedspakke i alle udgaver og ligner dermed en moderne og sikker bil.

BRUXELLES Den lille Yaris vandt Motors gruppetest af minibiler i 2020 og blev kåret til Car of the Year 2021. Det er bl.a. den succes, Toyota bygger videre på med denne forvoksede Yaris Cross. Der er tale om en mini-SUV, og det betyder, at bilen er vokset i højden, længden og bredden, mens selve platformen, og dermed akselafstanden, er uændret.

Man mærker allerede ret tydeligt forandringerne, når man er på vej ind i bilen, hvor siddepositionen er løftet nogle vigtige centimeter, og adgangen dermed er gjort noget lettere.

Der er ikke kommet meget mere kabineplads, men den føles alligevel bedre på grund af den mere oprejste siddestilling, ligesom bagagerummet er vokset betydeligt fra 286 til nu 397 liter. Så alt i alt opleves Yaris Cross som en bil med en noget større brugsværdi.

Video: Se nærmere på Toyota Yaris Cross

Hvordan kører Toyota Yaris Cross?

Når Yaris Cross kommer til Danmark til efteråret bliver det udelukkende som hybridbil. Den bygger således videre på den 4.-generations teknik, som vi kender fra den almindelige Yaris.

Der er tale om en teknik, der er bygget op omkring en trecylindret 1.5-liters benzinmotor, der trækker på forhjulene via en e-CVT gearkasse, hvor en elmotor på 80 hk hjælper til med fremdriften. Den ret kraftige elmotor gør det muligt at køre på el alene, men kun kortvarigt.

Alligevel kunne vi efter et par timers kørsel aflæse på bilens instrumenter, at benzinmotoren havde været slukket i en tredjedel af tiden, og det er forklaringen på bilens flotte forbrugstal, der stiller 23,3 km pr. liter i udsigt. Det synes ikke at være uopnåeligt, viste vores første møde med bilen.

Elmotoren får i øvrigt sin energi fra et indbygget litium-ion-batteri, der opererer med en spænding på 177 volt, men som udelukkende lades op, når man bremser eller kører ned ad bakke. En spændingsregulator booster efterfølgende spændingen op til 580 volt, som er det niveau, elmotoren arbejder med.

Køreindtrykket var positivt, og kun under kraftig acceleration følte vi os en smule generet af motorens til tider ret høje omdrejningstal. Ved bykørsel er kørslen derimod glidende og støjsvag, og man nyder at køre med automatgearets afslappende fordele.

Toyota Yaris Cross kabine
Førerpladsen er opbygget med et kompakt instrumenthus foran rattet og med en stor 9-tommerskærm (ekstraudstyr), der står oprejst midt på instrumentbordet. Bilen kommer kun med hybridteknik og har derfor altid automatgear.

Hvad koster Toyota Yaris Cross?

I Danmark lanceres Yaris Cross i intet mindre end seks udstyrsversioner, og her starter prisen ved 225.000 kr. for indstigningsmodellen, Essential. Den bør dog udstyres med en Comfort-pakke til 10.000 kr., og så er der ikke langt op til den mest interessante Active til 245.000 kr.

Den har både Comfort-pakken og en del mere udstyr, og her får man f.eks. bakkamera, nøglefri adgang, DAB-radio med Apple CarPlay/Android Auto samt en masse andet komfortudstyr.

På sikkerhedssiden er alle udgaver som standard udstyret med en omfattende pakke, der bl.a. indeholder en avanceret nødbremse, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent m.m.

Yaris Cross er endnu ikke sikkerhedstestet af Euro NCAP, men den mindre Yaris fik her en topkarakter på fem stjerner sidste år, så forventningerne er høje.

En Premier Edition med læderindtræk og alt det udstyr, fabrikken kan tilbyde, koster 330.000 kr., og fælles for stort set alle modellerne er, at man kan tilkøbe firehjulstræk for 35.000 kr. ekstra. Her er der tale om en ekstra elmotor, der er placeret ved baghjulene, og som trækker kortvarigt, når styreteknikken registrerer et behov.

Toyota Yaris Cross bagsæde
I forhold til den almindelige Yaris er akselafstanden uændret. Der er alligevel en smule bedre benplads bag, da man sidder mere oprejst. Der er ikke friskluftdyser ved bagsædet.

Hvad koster det at lease Toyota Yaris Cross?

Hvis man er mere interesseret i at privatlease fremfor købe den nye Yaris Cross, er det også muligt. Toyota har i forbindelse med offentliggørelsen af priserne også løftet lidt af sløret for priserne for privatleasing.

Her koster den forventede mest populære udstyrsudgave, Active, 2.995 kr. pr. måned med blot 7.495 kr. i førstegangsydelse. Ønsker man teknologi-pakken (indeholder bl.a. headup-display, navigation og el-bagklap), koster det 200 kr. ekstra om måneden.

Ønsker man topudgaven Premier Edition, koster den med samme førstegangsydelse 4.095 kr. pr. måned. Priserne er baseret på 15.000 km pr. år og over en treårig leasingperiode.

Video: Hvordan fungerer parkeringsassistenten?

 

Overvejer du at købe ny bil? FDM kan hjælpe dig

Få rådgivning

Toyota Yaris Cross set bagfra

Toyota Yaris Cross

23,3 km/l
Hybrid
224.990 kr.
  • Hybriddrift
  • Siddeposition
  • Udstyr
  • Bagsædeplads
  • Ikke plugin-hybrid
  • Motorlyd
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    98 g/km
  • Effekt
    116 hk
  • Moment
    120 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.245 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    397 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:418 cm B:177 cm H:156 cm
Luk