Hyundai Ioniq 5 – Elbilen der flytter grænser

Med lanceringen af Ioniq 5 rykker Hyundai op i elbilernes superliga og løfter mærket markant teknologisk i det hele taget. Trods revolutionen har Hyundai ikke taget skridtet frem uden adskillige små svipsere.

Hyundai Ioniq 5 set forfra
Forpremiere

Motor mener

Hyundai Ioniq 5 er en spændende, nyskabende og generelt virkelig vellykket bil, der flytter grænser for, hvor hurtig en elbil kan lade. Og så løfter den Hyundai op på et nyt niveau.

VALENCIA Her er elbilen, der har tiltrukket sig stor opmærksomhed på forhånd, og som flytter grænser for, hvad en elbil i den fornuftige prisklasse kan præstere. Og samtidig indvarsler den helt nye og anderledes biler hos Hyundai.

Ioniq 5 er ikke blot stærk på strøm. Den er også nyskabende med indretning, design og teknologi og gør et særdeles godt førstehåndsindtryk – men alligevel med enkelte svipsere.

Bilen lanceres i Danmark midt i sommerferien. 450 har allerede bestilt en Ioniq 5, og den danske importør forventer at få leveret pænt over 1.000 i år.

Ioniq 5 er en stor crossover i stil med VW ID.4 og Ford Mustang Mach-E, men et nøk større. Særligt akselstanden på voldsomme 300 cm skiller den ud og giver bilen sin fornemme rummelighed.

Video: Se nærmere på Hyundai Ioniq 5

Hvor lang rækkevidde har Hyundai Ioniq 5?

Elbilen er den første med et helt nyt teknisk fundament fra Hyundai-Kia, som særligt udmærker sig ved at benytte dobbelt så høj spænding som stort set alle andre elbiler, 800 volt. Det lægger fundamentet for lynhurtig ladning.

Rækkevidden er også et godt argument for Ioniq 5. 480 km er tallet med stort batteri og tohjulstræk. Med firehjulstræk falder det officielle tal til 460 km, og med de 20-tommerfælge, som testbilen havde, ryger tallet ned på 430 km.

Ved Motors første tur med blandet kørsel i 30 graders varme rakte strømmen i sidstnævnte version til 360 km – 16 procent under det „lovede“. Bilen kørte lige godt 5 km pr. kilowatttime. Det er pænt for en så stor bil uden at sætte rekord.

Hyundai Ioniq 5 kabine
Førerpladsen er lys og elegant med de to store, sammenhængende skærme. Bemærk, at der ikke er noget logo i rattet – bortset fra fire prikker. Ved hjælp af greb bag rattet kan man nemt skifte mellem fem niveauer af regenerering.

Hvor hurtigt lader Hyundai Ioniq 5?

Mens rækkevidden i teori og praksis er rigtig fin, er det lademuligheden, som er et ekstra stærkt argument for Ioniq 5. Hvis man kan finde den rigtige lynlader, kan bilen tage imod imponerende 220 kW. Det klarer kun meget få modeller.

Og i modsætning til en Tesla Model 3, som også har et højt maks., ser Ioniq 5 ud til at kunne holde det hæsblæsende ladetempo i lang tid. Så længe, at 10-80 procent kan klares på ned til 18 minutter. 100 km’s kørsel (efter normen) kan proppes på batteriet på blot fem minutter. Det fås ikke bedre i nogen anden elbil i dag.

Det var ved præsentationen ikke muligt at lynlade bilen, men norske test har vist, at løfterne – i hvert fald om de 18 minutter - holder i praksis.

Med standardbatteriet er rækkevidden officielt 384 km, og den maksimale ladeeffekt er 180 kW. Det store batteri er på 73 kWh og det lille på 58 kWh. Begge dele er brutto.

Hjemmeladning sker med de sædvanlige 11 kW – så tager det ca. syv en halv time at oplade det store batteri fra 0 til 100 procent.

Hyundai Ioniq 5 skærm
Førerinstrumentet skifter udseende efter køreindstilling, normal, sport og økonomisk. Her er det normal. Men pladsen udnyttes dårligt.

Hvad må Hyundai Ioniq 5 have på trækkrogen?

Og apropos lynladning – bilens trådløse telefonlader klarer op til 15 watt – det maksimalt mulige.

Ioniq 5 gør også op med, at elbiler ofte ikke kan trække særlig meget. 1.600 kg må versionerne med det store batteri trække. Er det en campingvogn, skal man dog nok forvente, at rækkevidden halveres. Med standardbatteriet er maksimum 750 kg.

Alle biler til Danmark er forberedt til trækkrog. Der bliver valg mellem manuelt aftageligt og semi-elektrisk betjening. Udstyret eftermonteres i Danmark.

Ioniq 5 har en „trailer-menu“, hvor man kan vælge mellem let, mellem og tung påhængsvogn. Bilen skulle også kunne vurdere det automatisk. Fidusen er, at computeren dermed bedre kan beregne rækkevidden.

Hyundai anbefaler i øvrigt, at man ikke kommer under 30 procent på batteriet med trailer. Der er ikke tekniske begrænsninger, men på grund af det store forbrug og usikkerheden, kan man risikere, at rækkevidden pludselig er næsten nul.

Hyundai Ioniq 5 ladestik
Ladeporten sidder i højre bagskærm. Opladningen kan ske med op til 220 kW med den rette lader.

Småting irriterer i kabinen

Kabinen har et strejf af dagligstue, og førerpladsen er flot med de to store, sammenhængende skærme i lys og venlig stil. Det meste fungerer godt, men perfekt er det langtfra.

F.eks. er det mærkeligt og ærgerligt, at instrumenthuset ikke kan tilpasses i nævneværdig grad – selvom layoutet ændres mellem standard, sport og økonomisk køreindstilling.

En meget stor del af skærmen bruges på ligegyldige for ikke at sige distraherende plamager, som viser hastighed og effektforbrug. Selve speedometret sidder langt ude i siden, og det samme gør rækkeviddeindikatoren.

Et kiks i det high-tech kabinedesign er, at der bruges glødepærer som kabinelys.

Dejligt er det, at der under infoskærmen er et panel til klimaanlæg – men hvorfor i alverden er der ikke blevet plads til sædevarmen (og -kølingen)? Den skal tændes og slukkes inde i en menu.

Hyundai Ioniq 5 frunk
Foran er der en frunk – et ekstra, lille bagagerum. Her i den firehjulstrukne udgave er det kun på 24 liter, men lige nok til at ladekabel eller to.

Langsomt system – flot headup-display

Systemet er til tider langsomt – f.eks. ved start („det er nok på grund af varmen“, mente en mekaniker ved prøvekørslen), eller når en ny navigationsrute skal beregnes.

Headup-displayet – standard i mellem og topudgaverne – er stort, flot og kvalificerer til at være „augmentet reality“. Særlig godt er blindvinkel-advarslen.

En lille svipser: De meget store pile, der f.eks. viser retningen i kryds og motorvejsudfletninger, virker ikke i rundkørsler.

En avanceret detalje i topudgaven er, at et digitalt sidespejl dukker op inde i instrumenthuset, når afviserblinket aktiveres.

Hyundai Ioniq 5 bagsæder
I topudgaverne kan bagsæderne sågar justeres elektrisk, både i længde og ryghældning.

Hvor god er pladsen i Hyundai Ioniq 5?

Man sidder rigtig godt i de gedigne sæder, som i topudgaven kan justeres på et hav af måder. Ja, det er muligt at lægge forsæderne ned i sovestilling. Så kan man få en morfar, mens bilen lader.

Adskillige typer indtræk fås – bl.a. den lækre læderbeklædning, der var i Motors bil.

Gulvet foran er plant og uden midterkonsol. En forskydelig midterboks kan skubbes om til bagsædet, og så er der masser af gulvplads foran. Og fralægningsplads er der ualmindelig meget af.

Bagsædet er mindst lige så godt. Gulvet er plant som i mange andre elbiler, og knæpladsen er enorm. I topudgaverne kan bagsæderne sågar justeres elektrisk, både i længde og ryghældning.

Hyundai Ioniq 5 visker
Ioniq 5 har ikke bagrudevisker – Hyundai siger, at luftstrømmene omkring spoileren vil holde ruden fri for vand. Det gælder jo så ikke ved stilstand eller bakning. Og hvad med sne?

Hvordan kører Hyundai Ioniq 5?

Den første tur i Ioniq 5 var en fornøjelse. Bilen er behagelig og harmonisk, når det gælder køreegenskaber. Det skal familien Danmark nok blive begejstret for.

God affjedring (selvom de 20 tommer store hjul nok lige er at stramme den), fint styretøj og lavt støjniveau. Der er mærkbar forskel på de tre køreindstillinger, særligt i Sport skifter bilen virkelig karakter.

Prøveturen afslørede én pudsig svaghed: Bilen kan selv tilpasse hastigheden efter fartgrænser og vejens forløb – men det kræver, at man selv indstiller farten eksakt til den aktuelle fartgrænse.

Til gengæld virker det rigtig godt, at advarsel mod biler i den blinde vinkel vises tydeligt på headup-displayet i de udgaver, der har det.

Hyundai Ioniq 5 ladestik til elcykel
Som usædvanligt udstyr har topmodellen mulighed for at trække strøm ud (3,6 kW). Det kan drive en stor kaffemaskine, lade en anden elbil op – eller en elcykel. 

Hvad koster Hyundai Ioniq 5?

Prøvebilen var en topmodel med firehjulstræk og 306 hk, så der mangler bestemt ikke noget, uden at det opleves så eksplosivt og „farligt“, som det måske kan lyde.

Denne topmodel med højeste udstyr, som mange af de første danske kunder har valgt, koster 425.000 kr. Det er moderat i forhold til, hvad man får af størrelse, ydelse og udstyr.

Prisen begynder ved 320.000 kr. med standardbatteriet, baghjulstræk og laveste udstyr. Selv i grundudgaven mangler der ikke noget væsentligt. Det høje grundudstyrsniveau kan – sammen med lademuligheden - nemt forsvare, at Ioniq 5 begynder ca. 30.000 kr. højere end VW ID.4.

Men det vil være oplagt at give 20.000 kr. ekstra for det store batteri (og lidt større ydelse).

Næste udstyrstrin koster 35.000 kr. ekstra, uden man får rigtig meget interessant. Det væsentligste er headup-display. Desuden er der elbetjent bagklap, eljusterbart førersæde m.m.

Det næste spring på yderligere 25.000 kr. giver mere mening. Her får man alt, hvad bilen tilbyder af lækre detaljer, bl.a. 220/240 volt strømudtag, ventilerede forsæder, varme i bagsæder, stort glastag, automatiske dørhåndtag, Bose-lydanlæg og 360 graders kamera.

Hyundai Ioniq 5 bagagerum
Bagagerummet er dybt og bredt, men ikke særlig højt. Rummeligheden er fin med 527 liter.

Hidsig topmodel på vej

Alle versioner har højt niveau for sikkerhedsudstyr med kun få ekstra ting i de dyrere udgaver, bl.a. automatisk bremsning for fodgængere under bakning.

Kun én farve, olivengrøn, er gratis. Ellers er der laktillæg på 3.500-10.000 kr.

En hidsig N-topmodel med forventeligt over 500 hk kommer først i 2024. Det er Hyundais pendant til Kia EV6 GT. Den almindelige EV6 lanceres til efteråret, mens en version fra luksusdivisionen Genesis kommer næste år. Dog ikke i Danmark.

Hyundais første elbil, Ioniq uden et ciffer bagefter, udgår senere i år. Dermed undgås en større navne-forvirring, da Ioniq nu er på vej til at blive et helt undermærke.

Ioniq 6 kommer næste efterår, mens Ioniq 7, en syvpersoners SUV, ventes klar i 2023/2024.

Ioniq 5 produceres i Sydkorea. Derimod er fremstillingen af Kona flyttet til Tjekkiet. 

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema

Hyundai Ioniq 5 set bagfra

Hyundai Ioniq 5

El
424.995 kr.
  • Design
  • Rummelighed
  • Rækkevidde/ladehastighed
  • Påhængsvægt
  • Aut. justering af hastighed
  • Instrumenthus-layout
  • Vendediameter
  • Ikke Matrix-lygter
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk – Batteri: 73 kWh (brutto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    306 hk
  • Moment
    605 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,2 sek.
  • Køreklar vægt
    2.100 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    527 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    460 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:464 cm B:189 cm H:161 cm
Luk