Motor mener:
BMW-ejere i særdeleshed får, hvad de forventer, og elbilkøbere i almindelighed får en køremaskine i særklasse i BMW i4, som er baseret på BMW 4-serie Gran Coupé.
BERCHTESGADEN I modsætning til luksus-elbilen BMW iX, som er konstrueret fra bunden som elbil, er den nye BMW i4 baseret på en eksisterende model, nemlig BMW 4-serie Gran Coupé.
Det gør måske bilen mere spiselig for de bilkøbere, der ikke synes, at en elbil nødvendigvis skal skille sig ud fra mængden. Og der er da heller ikke meget, der afslører, at i4 er en elbil, hverken ude eller inde.
Det er i sig selv lidt af en bedrift, for elektrificerede udgaver af modeller med forbrændingsmotor bliver ofte kompromitteret på pladsen i kabinen eller i bagagerummet. Men på de parametre er det ikke meget, der skiller i4 og en almindelig 4-serie.
Hvad er rækkevidden på BMW i4?
Batterierne med en kapacitet på 80,7 kWh er placeret under vognbunden, og i den testede udgave, i4 M50, er der elmotorer ved begge aksler. Senere kommer en version, i4 M40, med kun en elmotor på 340 hk, placeret ved bagakslen.
Rækkevidden opgives til 510 km i i4 M50, mens i4 M40 skulle kunne klare 590 km på en opladning ifølge WLTP-normen.
I den virkelige verden er en rækkevidde på omkring 400-450 km i i4 M50 nok mere realistisk, men det er stadig pænt.
Hvordan kører BMW i4?
De to motorer i BMW i4 M50 leverer sammenlagt 544 hk og et solidt moment på 795 Nm, og det sender bilen afsted fra 0 til 100 km/t. på 3,9 sekunder.
Bilen vejer 2.290 kg, men det mærker man ikke på vejen. Tværtimod er BMW i4 forbavsende agil og kører, som man kan forvente det af en BMW: sportsligt, sikkert og solidt.
Det virker i det hele taget, som om BMW’s ingeniører har været fokuseret på at skabe en køremaskine i den vante BMW-tradition, som bare tilfældigvis er eldrevet.
Det fungerer fremragende, og hvad køreoplevelsen gælder, er BMW i4 en af de mest helstøbte elbiler, vi endnu har prøvet.
Kunstig lyd og ægte køreglæde
Der er tre køreindstillinger: Eco, Comfort og Sport, og bilen skifter virkelig karakter med de forskellige indstillinger. Fornemmelsen forstærkes af den kunstige motorlyd, der kommer ud af højttalerne, takket være filmkomponisten Hans Zimmer, der har designet lyden.
I Eco er der fuldstændig tyst i bilen, hvilket understreger, at den er usædvanlig godt støjdæmpet. I Comfort er der en svag brummen, der stiger og falder med farten, mens lyden i Sport virkelig understreger den sportslige fornemmelse. Det kan umiddelbart lyde fjollet at sætte kunstig lyd til en bil, men her virker det faktisk helt naturligt og er i meget høj grad med til at understrege køreoplevelsen.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.