Motor mener:
BMW iX er en teknologisk tour de force og beviser, at den tyske fabrik for alvor har taget eldrift til sig.
BERCHTESGADEN BMW var tidligt ude med mærkets første elbil, der var udviklet til eldrift helt fra bunden. Det var i3, som blev introduceret helt tilbage i 2013.
Modellen fandt ikke mange private købere, men til gengæld blev den sendt ud i gadebilledet i stort antal som delebil, og mange bilister har derfor fået deres første elbiloplevelser bag rattet af en i3.
Når det gælder rene elbiler, har BMW siden kun disket op med iX3, som er en elektrisk udgave af X3, og ellers har den tyske fabrik koncentreret sig om at udvikle plugin-hybrider af eksisterende modeller med forbrændingsmotor.
BMW iX med kontroversielt design
Derfor betragter BMW selv iX som en gamechanger for mærket, og alle sejl er da også sat til for at konstruere en elbil, der lever op til mærkets årelange traditioner for fin køredynamik og avanceret teknologi.
Det har også været et vigtigt parameter, at bilens øgede vægt på grund af batteripakken ikke måtte gå ud over præstationerne.
Designet er baseret på konceptbilen Vision iNext, som blev vist på biludstillingen i Paris i 2018. De gigantiske BMW-nyrer i fronten delte vandene dengang, men de har fundet vej over i produktionsmodellen stort set uændret. Om det er grimt eller flot er en smagssag, men man må lade BMW, at de tør nytænke så centralt et designelement så eftertrykkeligt.
Designet bryder i det hele taget meget med det, vi er vant til fra BMW, og der er næppe nogen tvivl om, at BMW ønsker, at iX på én gang skal skille sig ud og samtidig være let at identificere som en BMW.
Hvor meget plads er der i BMW iX?
BMW iX er 15 mm længere end BMW X5, men den er 37 mm smallere og 53 mm lavere, og det giver bilen et noget mindre bastant udtryk end X5.
Samtidig er karrosseriet betydelig mere glat og uden alle de knæk og krummelurer, som de fleste biler i denne klasse er udstyret med i dag. Sideruderne er trukket en anelse ned i de rammeløse døre, og det giver lidt mere glasareal og er med til at give bilen et mere luftigt udtryk.
Akselafstanden er tre meter rent, og det betyder, at kabinen er meget rummelig, og især ved bagsædet er pladsforholdene imponerende.
I modsætning til X5 kan iX kun fås med to sæderækker, sandsynligvis fordi batterierne og elmotoren ved baghjulene ikke levner plads.
Hvor lang rækkevidde har BMW iX?
BMW iX er udstyret med BMW’s seneste eDrive drivlinje, hvor motor, gearkasse og styresystemer er bygget sammen i én enhed. Bilen har to elmotorer, en ved hver aksel, så bilen trækker på alle fire hjul.
Motorerne er af en ny type, hvor magneter fremstillet af eksotiske materialer er erstattet af en rotor, der er baseret på jern og kobber. Ifølge BMW er det ikke kun en mere bæredygtig løsning, men giver også flere kræfter og en mere effektiv energiudnyttelse.
I første omgang kommer iX i to udgaver: iX xDrive40 med 326 hk til 719.500 kr., og iX xDrive50 med 523 hk til 929.500 kr. BMW iX xDrive40 har et batteri på 76,6 kWh, mens batteriet i iX xDrive50 er på hele 111,5 kWh.
I iX40 er det ensbetydende med en rækkevidde på 425 km, mens en iX50 klarer hele 630 km på en opladning, ifølge WLTP-normen.
Ifølge BMW kan BMW iX xDrive50 lades op til 80 procent på 35 minutter på en lynlader (150 kW), mens en fuld opladning med en 11 kW-hjemmelader vil tage lige knap 11 timer.
Hvordan kører BMW iX?
Vi har prøvet BMW iX i den foreløbige topudgave xDrive50 – senere kommer en M60 med 619 hk – på alle typer veje i det sydlige Tyskland, og bilen gør en generelt god figur.
En bil på knap fem meter og en kampvægt på den forkerte side af 2,5 tons er selvfølgelig ikke nogen sportsvogn, selvom præstationerne er ganske imponerende – 0 til 100 km/t. på 4,6 sekunder er der mange mere sportslige biler, der kun tør drømme om.
På motorvejen og på landevej ligger bilen som limet til vejen med sin store tyngde og sit relativt lave tyngdepunkt, men når vejen for alvor begynder at sno sig, begynder det at knibe med køredynamikken.
Til gengæld er komforten helt i top, specielt i den luftaffjedrede version, vi kørte ved præsentationen. Små og store ujævnheder bliver effektivt og umærkeligt opslugt, og der er ingen tvivl om, at BMW har udtænkt iX som en bil, som på komfortparametrene skal kunne matche de bedste i klassen.
Hvornår kan BMW iX leveres?
I det hele taget må BMW iX sammen med Mercedes EQC og Audi e-tron S give Elon Musk noget at tænke over. Det har taget sin tid, men nu kan alle tre tyske premiummærker levere elektriske biler, der kan matche Tesla på præstationer og rækkevidde, vel at mærke bygget på fabrikker, der også kan finde ud af at skrue dem ordentligt sammen.
Både iX xDrive40 og iX xDrive50 kan bestilles nu hos BMW-forhandleren. Og bestilles er det rigtige ord her, for hvor iX xDrive40 til 719.500 kr. kan leveres allerede i slutningen af i år, må du vente helt til 2023, hvis du har lyst til at lægge de 929.500 kr., en iX xDrive50 koster.
Det er i sig selv lidt af en showstopper, for med tanke på, hvor hurtigt udviklingen går på elbilområdet lige nu, er halvandet år måske lige længe nok at vente på sin nye elbil.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.