Motor mener:
Cupra Born viser, at det spanske bilmærke mener det seriøst, når det siger, at det vil vokse til noget stort. Herhjemme passer den nye Cupra Born perfekt til mange danskeres behov.
TANNISBY Cupra er det relativt nye spanske bilmærke, der er opstået som en aflægger fra spanske Seat, der igen er en del af den store VW-koncern. Og denne nye Cupra Born er således bygget med udgangspunkt i den populære elbil VW ID.3.
Men inden du følger med strømmen til VW-butikken, så se lige nærmere på denne version af ID.3. Cupra Born virker nemlig som et særdeles oplagt alternativ for dem, der gerne vil have en bil, der skiller sig ud fra mængden.
Teknikken er nogenlunde ens i de to elbiler, men Cupra har alligevel formået at skabe en bil, der går sine egne veje. Det ses udefra ved designet, der er blevet stramt og sportsligt, og det ses indvendigt, hvor materialekvaliteten er opgraderet, så Born fremstår langt mere eksklusiv end ID.3.
Hvor lang rækkevidde har Cupra Born?
Endnu er fabrikken ikke kommet helt i omdrejninger med produktionen, og det betyder ,at modelprogrammet i Danmark indtil videre er noget smalt.
Men i starten af næste år vil man kunne få Born i udgaver med enten 150 eller 204 hk og sidstnævnte endda i en version med indbygget Boost-funktion, der kortvarigt kan hæve ydelsen til 231 hk. Dermed er der lagt op til sjov elbilkørsel for dem, der ønsker noget helt ekstra. For som i alle andre elbiler er accelerationen vild i alle udgaver, så det får man med, uanset om man er til hurtige accelerationer eller ej.
Udgaven med 150 hk har et lille batteri på 55 kWh og en rækkevidde på 349 km, mens udgaven med 204 hk har et batteri på 62 kWh og en rækkevidde på 421 km. En udgave med hele 77 kWh og en rækkevidde på op til 540 km dukker op senere i 2022.
Hvordan kører Cupra Born?
I forhold til VW ID.3 er Cupra Born sænket i undervognen. Der er desuden mulighed for at bestille den med en elektronisk justerbar støddæmper ved hvert hjul, og så kan man virkelig skifte fra komfort til sport.
Styretøjet er også tilpasset den mere sportslige stil, og det mærkes, når man kører bilen på de små snoede veje. I det hele taget opleves Cupra Born som en virkelig vellykket og køreglad bil med en god og harmonisk balance mellem motor, styretøj, undervogn og bremser.
For dem, der tidligere var tilhængere af en benzindreven sportslig bil a la Seat Cupra, er der altså nu kommet nye varer på hylderne, hvis man vil fortsætte en sådan kørestil og samtidig være en del af den grønne omstilling.
Hvor hurtigt lader Cupra Born?
I Danmark sælges alle udgaver af Born med en fabriksgaranti på fem år og 100.000 km. Det er flot,og noget andre bilmærker kunne lære en del af. Samtidig følger der en servicepakke med, så bilens serviceeftersyn er gratis i de første tre år og 45.000 km.
Det er med til at mindske de årlige udgifter ved at eje bilen, men desværre ikke på niveau med VW ID.3, der har inkluderet service i fem år og 100.000 km.
Udstyret i Danmark omfatter også en trefaset indbygget 11 kW-lader, der gør det muligt at lade bilen på 5-6 timer. På farten kan bilen lades med 100 kW, og det giver en ladetid op til 80 procent på langt under en time, hvis man lader fra en lynlader langs motorvejsnettet.
Billigste udgave af Cupra Born koster 250.000 kr., men i begyndelsen er der kun præ-konfigurerede modeller på vej til Danmark, og de koster fra lidt over 310.000 kr., når de når Danmark lidt efter nytår.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.