Lexus ES – Luksusbilen er ikke fulgt med tiden

Lige i tid til Lexus’ comeback er mærkets direktør-model, Lexus ES, fornyet. Men selvom det er en yderst komfortabel bil, giver mange gammeldags løsninger indtryk af et umoderne mærke.

Lexus ES set forfra
Forpremiere

Motor mener:

Lexus ES er en klassisk sedan – for klassisk. Den har så absolut sine komfort-kvaliteter, men bærer præg af at være udviklet i Japan til amerikanske kunder. Det er på mange måder en gammeldags bil.

PALMA Lexus er tilbage i Danmark, og en af de centrale modeller bliver denne mellemstore sedan, ES, som skal konkurrere med biler som Audi A6 og BMW 5-serie. Så det er en hård klike, luksus-Toyotaen skal forsøge at kile sig ind i.

Den forhjulstrukne sedan har et stærkt kort: Den er vitterlig komfortabel, som man forventer det af en Lexus. Den er faktisk også vældig velkørende. Og højst sandsynlig et dydsmønster i driftssikkerhed.

Men den har også noget imod sig: Den er på mange områder gammeldags.

Lexus ES kabine
Kabinen indeholder mange gammeldags elementer, men en del kunder vil nok sætte pris på de (mange) fysiske knapper til klimaanlæg, sædevarme, sædekøling m.m.

Hvad er nyt på Lexus ES?

ES-modellen, som Motor har haft første tur i, er en faceliftet udgave af den bil, som blev lanceret internationalt i 2018. Selve faceliftet er ikke så omfattende, men det er også af akademisk interesse for danske bilkøbere, da bilen for os dybest set er helt ny.

ES har mærkets enorme grill, som ved faceliftet er blevet let modificeret. Funktionelt nyt er lygterne, som i topudgaven nu har adaptiv matrix-teknik, så man kan køre med langt lys uden at genere andre bilister.

Bagtil har bilen stadig den mærkelige, lidt opulente opbygning, som skal ligne en spoiler. Bilen har heller ikke fået glæde af det selvsikre LEXUS-navnetræk på bagsmækken (i stedet for det noget anonyme logo), som den nye NX er blevet begavet med.

Lexus ES bagsæder
Bagsædepladsen er rigtig god. Der er gjort meget ud af sædebetræk, og her er det fint læder. I grundudgaven er det syntetisk.

Lexus ES er udstyret med CD-spiller!

Alderen og u-moderniteten trykker også i kabinen. Det er mest mindre ting, men der er mange af dem, og tilsammen giver de indtryk af en bil, der er udviklet i Japan til det amerikanske marked. Hvilket den også er. Det kommer der sjældent noget godt ud af, når man er europæer.

Det er ting som låsepal på dørkarmen, det delvise analoge instrumenthus med en skæv opprioritering af tankmåler og kølevandstemperatur, mekanisk gearvælger og tilstedeværelsen af en CD-afspiller. En CD-spiller!

Moderne kan man godt kalde sidespejlene i Motors testbil, for de er digitale. Men de er et fejlskud uden lige. Udformningen af skærmene virker som noget hemslöjd, og de sidder langtfra, hvor man vil forvente at se sidespejlene. Risikoen for at få dem er dog lille, da man skal tilvælge dem som dyrt ekstraudstyr til topmodellen.

Lexus ES spoilere
Bagpartiet med den spoiler-agtige overbygning virker ikke særlig elegant.

Pas på bagagen i Lexus ES

Bilen har fået fin, ny skærm, som nu er trykfølsom (pegepladen i midterkonsollen er der stadig), men skærmen sidder vel langt væk til at nå. Apple CarPlay og Android Auto er en anden nyhed, men de kræver kabel. I topudgaven er der et udmærket headup-display.

Kabinen er som sådan pæn og gedigen med sine materialer, men der er ikke mange spor af det ekstra eksklusive Lexus-håndværk, som mærket ellers ynder at rose sig selv for med henvisning til de særlige Takumi-mesterhåndværkere.

Et andet levn fra fortiden er ”kuffertknuserne” i bagagerummet. Det er et ord, Motor kun har brugt et par gange de seneste 20 år, senest da vi i 2019 anmeldte Toyota Camry, en Lexus ES-slægtning. Det er bagklappens vippebeslag, der ikke er skjult i panelerne som på alle andre biler og i princippet kan mase tingene i bagagerummet, når bagklappen lukkes.

Betjeningen er dog elektrisk. Trods konstruktionen er ES’ bagagerum ikke særlig stort.

Lexus ES sidespejle er svære at bruge
Testbilen havde digitale sidespejle. Konstruktionen er særdeles uelegant, og spejlene fungerer dårligt. De kræver som minimum en del tilvænning.

Hvordan kører Lexus ES?

Mens bilen virker altmodisch, fejler køreoplevelsen bestemt ikke noget. Her får man Lexus-oplevelsen. Bilen er særdeles komfortabel, både når det gælder lydniveau og undervogn. Samtidig er bilen velkørende med ganske direkte styretøj og dygtig undervogn.

ES fås også i en mere dynamisk F Sport-udgave med bl.a. større fælge og dynamisk undervogn.

Soltaget er af den gammeldags, lille type, som dog også har sin fordel. Tagruden glider ind i taget, og kombineret med Lexus’ omhyggelighed kan man køre med åbent tag med op til 80-90 km/t. uden påtrængende støj.

Lædersæderne er behagelige (grundmodellen har syntetisk betræk, som Toyota i brochuren betegner som ”Tahara-læder”) med en særdeles effektiv kølefunktion. Udstyrsniveauet er generelt højt, men man skal være opmærksom på, at grundmodellen ikke har rigtig, indbygget navigation og må nøjes med 8-tommerskærm.

Sikkerhedsniveauet er højt i selv den billigste udgave.

Lexus ES set bagfra
ES er en klassisk sedan med udvendigt bagagerum. Brugsværdien hæmmes af, at bilen ikke må køre med anhængertræk eller tagboks.

Hvad koster Lexus ES?

Det er nemt at vælge motor. ES er som så mange andre Lexus’er en hybridbil, og i Europa er der kun denne ene. En 2,5-liters benzinmotor på 178 hk arbejder sammen med en elmotor på 88 kW (120 hk). Tilsammen kan de på en gang yde 218 hk.

Det fungerer fint, man kan køre ganske meget med benzinmotoren slukket, og ydelsen virker passende, uden at kræfterne er overdådige.

Den officielle brændstoføkonomi er i denne udgave 18,1 km/l – hvor en Audi A6 diesel med ca. samme ydelse ligger på samme niveau, mens en benzindrevet BMW 520i med mildhybrid-teknik præsterer 14-16 km pr. liter. Så Toyotas hybridteknik giver noget.

Med i pakken er også det trinløse CVT-gear, som kan give et ”forkert” lydbillede, men det er ikke påfaldende her i ES.

Bagagerummet er på det jævne med sine 454 liter – væsentlig mindre end i den beslægtede Toyota Camry. Bagsæderyglænet kan heller ikke lægges ned, og endnu værre for bilens anvendelighed er, at den ikke kan få anhængertræk. Og den må heller ikke have noget som helst på taget.

Den prøvede Luxury-model koster godt 900.000 kr., mens prisen for ES begynder ved 585.000 kr.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.

Få FDMs nyhedsbreve

Lexus ES set forfra

Lexus ES

18,1 km/l
Hybrid
903.500 kr.
  • Komfort
  • Køreegenskaber
  • Garanti
  • Gammeldags indrettet
  • Ingen anhængertræk/taglast
  • Kun én forhandler
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2,5 liter – 4 cyl. + el
  • CO2 udledning
    125 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    221 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.740 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    454 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
  • Mål
    L:488 cm B:187 cm H:145 cm

Sikkerhed

2018
Luk