Ford Mustang Mach-E – El-hingst i vild galop

Topudgaven af Mustang Mach-E har fået flere kræfter, mere udstyr og næsten vigtigst af alt en markant forbedret undervogn. Desværre er prisen stukket af.

Mustang Mach-E GT set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

GT-udgaven af Mustang Mach-E leverer en både fornøjelig og komfortabel køreoplevelse. En fintrimmet undervogn giver GT-udgaven et helt andet køreindtryk end grundmodellen.

TANNISBY Om otte år sælger Ford kun elbiler i Europa. Så der skal hurtigt komme fart på udviklingen af modeller, fabrikker og ikke mindst ny teknik. Og mens det foregår, øver Ford sig på elbilernes nye univers.

Det sker med denne første model – Mustang Mach-E – og den peger på mange måder i en retning, der ser lovende ud for Fords plan om gode elbiler til alle. Men da vi havde bilen med i en gruppetest tidligere i år kunne vi på ét punkt alligevel godt mærke, at Mach-E er Fords første elbil: Undervognen føltes uharmonisk.

Det virkede, som om bilen aldrig kunne falde helt til ro, når man kørte den på motor- og landeveje. Efter sigende en konsekvens af, at Mach-E oprindeligt var udviklet til det amerikanske marked og efterfølgende forsøgt tillempet europæernes behov.

Ford Mustang Mach-E GT kabine
Førerpladsen er godt udformet med en stor lodretstående skærm i midten og et lille informationsdisplay foran rattet, hvor bl.a. hastigheden let aflæses. Gearvælgeren er placeret som en drejeknap mellem forsæderne.

Hvordan kører Ford Mustang Mach-E GT?

Det var derfor med denne oplevelse i baghovedet, at vi satte os bag rattet i denne nye topudgave af Fords første elbil. Nu hedder den GT til efternavn, og så er der skruet op for motorernes ydelser, bremsernes effekt og ikke mindst er undervognen trimmet på en helt anden måde end i grundudgaven.

Det er blevet til en cocktail, der i den grad imponerer, og som viser, at Ford sagtens kan, når de vil. Denne gang er det Ford i Europa, der har stået for valg af fjedre, støddæmpere og dæk, og det er blevet til et resultat, der dur.

Støddæmperne er endda af den type, der kan indstilles i flere karakteristika, alt afhængig af om bilen skal være komfortabel eller sportslig.

Ford Mustang Mach-E GT skærm
Man kan vælge mellem fire køreprogrammer: Whisper, Active, Untamed og Untamed Plus. De kunne lige så godt have heddet økonomi, normal, sport og sport plus, men så havde det ikke været lige så vildt …

Lynhurtig elbil

Mens de to elmotorer, der driver henholdsvis for- og baghjul, er øget i effekt til 487 hk, så er batteriets størrelse fastholdt på brutto 99 kWh og netto 91 kWh. Det er dog rigeligt til at kunne levere en rækkevidde på 500 km efter WLTP-normen, og altså et niveau, der er noget højere end mange af konkurrenternes.

De mange hestekræfter og det store moment på hele 860 Nm kaster en lynhurtig acceleration af sig. Det tager således blot 4,4 sekunder at nå de første 100 km/t., og bilen bliver ved op til 200 km/t., hvis ellers f.eks. de tyske motorveje tillader det.

Herhjemme skal man i den grad passe på, for Mustang Mach-E GT kan meget mere, end man må!

Når batteriet er tomt, kan det lynlades på farten med op til 150 kW og hjemme med en trefaset 11 kW-lader.

Ford Mustang Mach-E GT front
Under nummerpladen ses de aktive lameller, der kan åbne og lukke for luften efter behov. Derved bliver luftmodstanden hele tiden holdt nede på et lavt niveau.

Komfortabel og sportslig kørsel

Bag rattet kan man vælge mellem hele fire køreprogrammer, hvor det første – Whisper – primært handler om at mindske strømforbruget, hvilket kan være nyttigt, hvis man er ved at løbe tør for strøm.

Det andet hedder Active og kan bedst beskrives som en neutral standardindstilling. Dernæst kan man vælge den sportslige indstilling Untamed, og så er der både kræfter og kunstig motorlyd ad libitum. Sidste niveau er Untamed Plus, som er beregnet til banekørsel.

Opsætningen af de justerbare støddæmpere følger valget af køreprogrammet, og mens den neutrale indstilling giver en god komfort, er der fasthed for alle pengene i de sportslige indstillinger. Det virker fint, selvom vi savnede muligheden for selv at kunne vælge undervognens hårdhed uafhængigt af valget af køreprogram.

Ford Mustang Mach-E GT bagende
Integrerede LED-lys i tre lodrette søjler giver associationer til de gamle Mustang-biler, som denne elbil deler navn med.

Hvad koster Ford Mustang Mach-E GT ?

Sammen med GT-navnet følger udstyr i lange baner, hvor særligt 20-tommerfælge, Brembo-bremser, kulfiberdetaljer for og bag, sportssæder, B&O-musikanlæg og en række andre detaljer er de mest iøjefaldende.

Bilen kommer kun i én udstyrsudgave, så det eneste, man kan tilkøbe, er metallak og et glastag. Grundprisen er 632.390 kr.

Merprisen for GT i forhold til den firehjulstrukne almindelige udgave med samme batteri er knap 150.000 kr., og forklaringen på det store spring er, at GT-udgaven kører ind i den prisklasse, hvor der begynder at komme høj afgift på bilen i 2022, hvor de første biler kan leveres. Af de 150.000 kr. er over en tredjedel således ren afgift.

Selvom prisen er høj, så er vi alligevel af den opfattelse, at netop denne GT-udgave er den, der giver den bedste samlede køreoplevelse. Så indtil de øvrige udgaver af Mustang Mach-E får samme gennemgang og fintrimning af undervognens opsætning, så er det GT-udgaven, man skal gå efter, hvis man har den mulighed.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Ford Mach-E set bagfra

Ford Mustang Mach-E

El
632.390 kr.
  • Præstationer
  • Rækkevidde
  • Komfort
  • Pris
  • Indstigning
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto): 99 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    487 hk
  • Moment
    860 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.273 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    402 liter
  • Akselafstand
    298 cm
  • Officiel rækkevidde
    500 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:474 cm B:188 cm H:161 cm

Sikkerhed

2021
Luk