Volvo C40 – Elegant elbil er Volvos hurtigste

Den nye Volvo C40 er mærkets første rene elbil. Det er en videreudvikling af den populære XC40, hvor der er lagt mere vægt på et moderne, strømlinet design, og så fås C40 kun som elbil.

Volvo C40 set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

Volvo C40 giver en meget lækker køreoplevelse, der tegner et billede af et bilmærke, der er helt klar til den grønne omstilling.

GENT Om otte år bygger Volvo kun elbiler, og mærket har netop lanceret sin første rene elbil i form af denne nye C40. Den er bygget over XC40, men bagenden er ændret markant, og modsat udgangspunktet fås C40 kun med elmotorer – i første omgang med to af dem, hvorved C40 er firehjulstrukken.

Bilen bygges i Belgien på den fabrik, der i 1965 som den første bragte Volvo ud over Sveriges grænser, og produktionen er netop skruet op, så Volvo forventer at kunne levere masser af biler, når de første når Danmark omkring årsskiftet.

Elmotorerne kommer indtil videre fra Kina, men en ny motorfabrik er under etablering i Sverige. Batterierne kommer fra Polen.

Video: Se nærmere på Volvo C40

Mere design og mindre brugsværdi

Det er tydeligt, at Volvo C40 skal have fat i et nyt publikum, så mens XC40 udstråler SUV’ens råstyrke, er der lagt mere vægt på andre værdier i C40.

Bilen fås f.eks. kun med „vegansk indretning”, hvilket betyder, at al brug af læder er forbi, og farvepaletten er mere feminin. Glastag er standard i alle udgaver.

Som en sjov gimmick er panelerne i bilen udformet efter et topografisk kort over forskellige lokaliteter i Sverige, og selve panelerne er baggrundsbelyste.

Det skrånende tag er gået en smule ud over loftshøjden ved bagsædet, og bagagerummets form gør pladsen en smule mindre. Til gengæld har Volvo skruet op for anhængervægten, og det betyder, at C40 må trække op til 1.800 kg på krogen.

Volvo C40 kabine
Førerpladsen er stort set identisk med den i XC40, men der er kommet nye paneler, der lyser op om aftenen, og som er 3D-efterligninger af topografiske kort over dele af Sverige.

Hvordan kører Volvo C40? 

I lighed med Volvo XC40 yder de to elmotorer intet mindre end 408 hk, og det gør C40 til den hurtigste Volvo til dato. Den accelererer fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder, og det er i sandhed en vild oplevelse, når man træder speederen i bund.

Heldigvis kan bilen let køres med moderat acceleration, og det gør den dejlig letkørt. Støjniveauet er lavt, og affjedringen er ganske komfortabel. På den måde har Volvo formået at skabe en bil, der kombinerer komfort og køredynamik på en opløftende måde.

Efter en dag bag rattet i C40 føles de fleste andre biler håbløst gammeldags og umoderne. Elbiler er bare en stor oplevelse, og C40 er i særdeleshed en lækkerbisken, hvad kørslen angår.

Volvo C40 baglygter
Baglygterne løber lodret langs bagruden og ender i en vandret streg. Der er løbe-blinklys, og LED-lygten danner en sjov grafik, når man låser bilen op i mørke.

Hvor lang rækkevidde har Volvo C40?

Den ændrede form på bilen gør C40 en del mere aerodynamisk end XC40, og det kan direkte aflæses på rækkevidden, der er på 444 km – omkring 30 km mere end i XC40, der har samme batteri på 78 kWh.

Men man skal nok ikke regne med meget mere end 350 km i praksis, og når batteriet er tømt, kan det genoplades med op til 150 kW fra en lynlader og 11 kW (3 faser) fra en hjemmelader. Det giver ladetider som for gennemsnittet af elbiler.

Batteriet er i øvrigt indbygget på en måde, så det ikke er gået ud over benpladsen ved for- og bagsæderne eller ved bagagerummet, der dermed stadig har en dyb brønd under gulvet.

Fortil er der blevet plads til en frunk – et såkaldt forreste bagagerum – på 31 liter, og her kan man gemme kabler og nødlader, så de ikke optager plads i bagagerummet.

Volvo C40 soltag
Glastaget giver lys i kabinen, men tager lidt plads i højden på bagsædet.

Google-baseret styresystem

I lighed med alle Volvos nye modeller er C40 udstyret med det nye Android-baserede styresystem Google Automotive System (GAS). Det betyder, at navigationsanlægget er cloud-baseret og koblet direkte til brugerens Google-konto.

Men det betyder også, at man kan hente en lang række apps til bilen, præcis som man kender det fra sin mobiltelefon. Bilen får også løbende opdateringer „over the air“, og det betyder, at man mange gange om året får forbedret bilens egenskaber og tilført nye funktioner.

Efter planen skal GAS opdateres næste gang i løbet af november, og derefter vil bilen kunne forstå danske kommandoer.

Hvad koster Volvo C40? 

Volvo C40 kommer kun i en enkelt udstyrsversion, og den har populært sagt alt.

Den kommer med matrix-forlygter, glastag, eljusterbare sæder, Google-systemet, nøglefri betjening, Pilot assist, varme i alle sæder, ladekabler og nødlader og meget andet. Eneste ekstraudstyr er metallak, anhængertræk og valg mellem to typer af læderfrit interiør.

Prisen er 460.000 kr., og den pris holder også i 2022, hvor afgifterne kun stiger en smule for elbiler over en halv million kroner.

Ifølge Volvo bliver der ikke problemer med at få nok elbiler til landet, idet produktionen på det tidspunkt er skruet helt op.

 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Volvo C40 set bagfra

Volvo C40

El
459.080 kr.
  • Præstationer
  • Udstyr
  • Komfort
  • Betjening
  • Loftshøjde, bag
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer – firehjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    408 hk
  • Moment
    660 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.207 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    489 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    444 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:444 cm B:187 cm H:159 cm

Sikkerhed

2021
Luk